کد خبر: ۶۹۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۴ - 2015July 18
شفا آنلاین>سلامت>با وجود بررسي هزاران داروي تاييد شده، دانشمندان موسسه EPFL به يک داروي ضدسل دور از ذهن رسيده‌اند: داروي ضد اسيد لانزوپرازول که تهيه آن نيازي هم به نسخه پزشک ندارد.
به گزارش شفا آنلاین،امروزه توبرکلوز به يک پاندمي جهاني تبديل مي‌شود که پس از AIDS، بزرگ‌ترين قاتل تک عاملي در جهان محسوب مي‌شود. مقاومت به داروهاي ضدسل، امري گسترده است که نياز جدي را به توليد داروهاي جديد برمي‌انگيزد.

حال، دانشمندان موسسه EPFL، در بررسي‌هاي خود به لانزوپرازول رسيده‌اند، يک آنتي‌اسيد با استفاده گسترده و بدون نياز به نسخه پزشک که يک کانديد عالي براي مقابله با بيماري سل به شمار مي‌آيد. نتايج اين پژوهش در نشريه Nature Communications به چاپ رسيده است.

بيش از 10 سال طول مي‌کشد تا يک داروي ضد سل جديد کارآزمايي‌هاي خود را کامل کرده و براي استفاده در انسان مورد تاييد قرار گيرد. در همين حال، آنتي‌بيوتيک‌هاي مرسوم نيز باعث مي‌شوند بسياري از گونه‌هاي باکتري توبرکلوزيس مقاومت چند دارويي پيدا کنند. ميليون‌ها از اين ترکيبات شيميايي جديد مورد بررسي قرار مي‌گيرند تا کارآيي آنها براي توقف رشد مايکوباکتريوم توبرکلوزيس در لوله آزمايش ارزيابي شود، اما تنها تعداد اندکي از آنها در کارآزمايي‌هاي باليني وارد مي‌شوند.

اما ما مي‌توانيم اين روند را سرعت ببخشيم. ترکيباتي که اخيرا براي مصارف انساني تاييد شده‌اند، مي‌توانند به‌عنوان داروهاي ضد سل دوباره معرفي و بررسي شوند، به اين ترتيب، هم زمان و هم هزينه‌هاي ارتقاي داروهاي جديد را کاهش دهند.

اين استراتژي که بوسيله موسسه EPFL مورد پذيرش واقع شده، با استفاده از سيستم روباتيزه شده، داروهاي کانديد را به سلول‌‌هاي کشت داده شده ريوي که با مايکوباکتريوم توبرکلوزيس آلوده شدنه‌اند، ارائه مي‌دهد. اين صفحه‌هاي نمايش با توان عملياتي بالا که روباتيزه شده، امروزه در صنعت داروسازي بسيار مورد توجه قرار گرفته، زيرا مي‌توانند از ميان کتابخانه‌هاي عظيم داروهاي کانديد شده، به سرعت و با دقت بالا در يک روز، کار خود را انجام دهند. اين روش در مقابل روش‌هاي دستي مرسوم است که نياز به ماه‌ها کار دارد.

محققان موسسه EPFL با اين روش که قبلا آن را ارتقا داده بودند، پانل بزرگي را از داروهاي تاييد شده روي سلول‌هاي آلوده به مايکوباکتريوم توبرکلوزيس مورد آزمايش قرار داده و نشان دادند که داروي ضد اسيد لانزوپرازول، مي‌تواند يک داروي ضد سل بالقوه باشد.

در اين بررسي‌ها مشخص شد که لانزوپرازول عليه مايکوباکتريوم توبرکلوزيس موثر است، البته تنها زماني که باکتريوم درون سلول رشد کند. محققان بيولوژي زمينه‌اي را مورد بررسي قرار‌دادند و دريافتند که لانزوپرازول باکتريوم را پس از آنکه سلول‌هاي انساني آن را تبديل به متابوليت حاوي سولفور مي‌کند، از بين مي‌برد. اين متابوليت آنزيم خاصي را هدف قرار مي‌دهد که براي توليد انرژي به‌وسيله باکتريوم حياتي است. علاوه براين، زماني که دانشمندان لانزوپرازول را عليه طيف وسيعي از ديگر باکتري‌ها آزمايش کردند، مشخص شد براي مايکوباکتريوم توبرکلوزيس بسيار گزينشي است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: