کد خبر: ۶۹۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۴ - 2015July 18
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه >مسئولان امنيت غذايي آمريکا در تلاش براي کاهش بيماري‌هاي قلبي و حملات قلبي در بين آمريکاييان، منبع اصلي چربي‌هاي ترانس مصنوعي را در غذاهاي فراوري شده ممنوع مي‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین،سازمان غذا و داروي آمريکا (FDA) اعلام کرد که سرانجام مشخص شده است که روغن‌هاي تاحدي هيدروژنه‌شده يا نيمه جامد (PHO)، منبع اصلي چربي‌هاي ترانس مصنوعي در رژيم غذايي آمريکائيان، در کل براي مصارف انساني ايمن نيستند.


گردانندگان به کارخانه‌هاي مواد غذايي 3 سال، تا 18 ژوئن 2018، فرصت دادند تا روغن‌هاي نيمه جامد را از محصولات غذايي خود حذف کنند. اين زمان فرصتي به کارخانه‌ها مي‌دهد تا فرمول‌هاي جديدي براي توليدات غذايي خود بدون وجود روغن‌هاي نيمه جامد تهيه کنند يا از سازمان غذا و دارو مجوز استفاده از آن را بگيرند.

مدير سازمان مي‌گويد: «پس از اين دوره، هيچ روغن نيمه جامدي به مواد غذايي انساني اضافه نمي‌گردد، مگر اينکه توسط سازمان غذا و داروي آمريکا تأييد بشود.»

دکتر آستروف، قائم مقام کميسيون سازمان غذا و داروي آمريکا، مي‌گويد: «انتظار مي‌رود که اين اقدام ميزان موارد ابتلا به بيماري‌هاي عروق کرونري قلب را کاهش دهد و هرسال از هزاران حمله کشنده بيماري‌هاي قلبي جلوگيري کند.»

سازمان غذا و داروي آمريکا در سال 2013 تصميمات اوليه خود را در باره ناايمن بودن روغن‌هاي نيمه جامد براي مصارف خوراکي اعلام کرد. اين تصميم به دنبال بررسي شواهد علمي و مشاوره با متخصصان گرفته شد. اکنون گردانندگان پس از در نظر گرفتن توصيه‌هاي دولت در صدد نهايي کردن تصميمات خود هستند.

دکتر سوزان مين، مدير امنيت غذايي سازمان غذا و داروي آمريکا، مي‌گويد: «اين تصميم‌گيري بر پايه تحقيقات گسترده پيرامون تاثيرات روغن‌هاي نيمه جامد و همچنين داده‌هايي که در طول مرحله اظهار نظر دولت، از سهامداران دريافت کرديم اتخاذ شده است.»

شرکت مواد غذايي براي اينکه بافت مواد غذايي مطلوب‌تر شود و مدت ماندگاري و دوام غذاهاي فراوري‌شده افزايش يابد، يا از چربي‌هاي ترانس مصنوعي در توليدات خود استفاده مي‌کنند. اين نوع چربي نسبت به نوع طبيعي آن که از گوشت و يا منابع لبني استخراج مي‌شود ارزان‌تر و قابل دسترس‌تر است.

در کشور آمريکا از سال 2006 شرکت‌ها مکلف شدند که روي برچسب محصول توليدي مشخصات چربي ترانس را درج کنند. سازمان غذا و داروي آمريکا مي‌گويد، هرچند مصرف چربي ترانس در بين آمريکائيان، بين سال‌هاي 2003 تا 2012 تاحدود 78 درصد تنزل يافته است، ميزان مصرف کنوني هنوز يکي از نگراني‌هاي سلامت عمومي است. کمپاني‌ها به‌تدريج در حال حذف روغن‌هاي نيمه جامد از محصولات فراوري شده خود هستند و سازمان غذا و دارو پيش‌بيني مي‌کند که بسياري از آنها قبل از زمان تعيين‌شده به اين هدف برسند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌ها، در رژيم غذايي مردم آمريکا، کيک، شيريني، مارگرين، غذاهاي سرخ‌شده، اسنک‌هاي شور مانند پاپ کورن، پيتزاي منجمد و قهوه کرم‌دار بيشترين مصرف روغن نيمه جامد را دارند.


 

چرا روغن‌هاي نيمه جامد براي سلامت مضر هستند؟

اين روغن‌ها با حرارت دادن يک دانه روغني مانند سويا يا دانه کتان در حضور هيدروژن و يک کاتاليزوربه دست مي‌آيد. اين واکنش روغن را به روغن نيمه جامد و اسيد چرب نيمه اشباع مانند مارگرين تبديل مي‌کند که زمان پخت مواد غذايي را کوتاه‌تر مي‌کند.

دليل ترانس ناميدن اين چربي اين است که وقتي که بر اثر هيدروژناسيون (اضافه کردن ئيدروژن به روغن مايع براي اشباع کردن پيوندها و تبديل آن به روغن جامد را هيدروژناسيون مي‌نامند) دو پيوند اتم‌هاي کربن در زنجيره بلند مولکول‌هاي اسيد چرب شکسته مي‌شود، اتم‌هاي ئيدروژن به اتم‌هاي کربن در سوي ديگر پيوند دوتايي متصل مي‌شود، ترانس به معني سوي ديگر است. در حالي که در نوع طبيعي اتم‌هاي ئيدروژن در همان سمت به پيوند دوگانه کربن متصل مي‌شوند.

ترکيبات ترانس در مولکول‌هاي اسيد چرب روغن‌هاي نيمه جامد براي سلامتي مضر هستند. استفاده از آنها کلسترول خوب، HDL را کاهش داده و کلسترول بد، LDL را افزايش مي‌دهد و ريسک بيماري‌هاي کرونري قلب را بالا مي‌برد. بر اساس برآورد مرکز کنترل و پيشگيري بيماري‌ها، حذف روغن‌هاي نيمه جامد از مواد غذايي سالانه از 10-20 هزار حمله قلبي و 3-7 هزار مرگ ناشي از بيماري عروق کرونر قلب جلوگيري مي‌کند.

در نوامبر 2014 گزارشي منتشر شد مبني بر اينکه ارتباط مستقيمي بين ضعف حافظه در صدها مرد جوان و مصرف بالاي چربي‌هاي ترانس يافت شده است. محققان علت آن را افزايش استرس اکسيداتيو توسط چربي ترانس مي‌دانند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: