کد خبر: ۶۹۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۴ - 2015July 14
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیئت مدیره انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی با اشاره به میزان شیوع سرطان سر و گردن گفت: سرطان سر و گردن سه تا پنج درصد تمام سرطان‌ها را تشکیل می دهد.
به گزارش شفا آنلاین،حسین فودازی، عضو هیئت مدیره انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی  با اشاره به میزان شیوع سرطان سر و گردن اظهار کرد: سرطان سر و گردن، حدود سه تا پنج درصد تمام سرطان‌ها را تشکیل می‌دهد و بر اثر انتقال ویروس HpV در بدن فرد به وجود می‌آید. این ویروس در غذای مانده یا آلوده وجود دارد و به وسیله مصرف غذاهای مانده یا آلوده به بدن فرد منتقل می شود.
 
وی افزود: مصرف قلیان نیز سبب بروز سرطان‌های سر و گردن به ویژه در محوطه زبان و دهان می‌شود. امروز، مصرف قلیان در کشور به میزان زیادی رواج پیدا کرده است. 

عضو هیئت مدیره انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی ادامه داد: مصرف قلیان علاوه بر آنکه سبب می‌شود فرد به سرطان های سر و گردن مبتلا شود، سبب بروز بیماری‌های عفونی و مسری مخاط دهان نیز خواهد شد و میزان احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش می دهد. 

فودازی در خصوص عوامل موثر دیگر در بروز سرطان سر و گردن بیان کرد: استعمال سیگار نیز علاوه بر مصرف قلیان می‌تواند سرطان سر و گردن را در فرد به وجود بیاورد. 

گفتنی است امروزه میزان مصرف قلیان در جامعه به ویژه بین جوانان رو به افزایش است و این افزایش مصرف می‌تواند سبب شیوع بیشتر سرطان‌های سر و گردن در جامعه شود، این نوع سرطان‌ها بیشتر به دلیل مصرف دخانیات از جمله قلیان به وجود می‌آید. در جامعه به قلیان کمتر به عنوان ماده‌ای مخدر نگاه می‌کنند و اکثر مصرف کنندگان آن را در ردیف مواد اعتیاد آور و دخانیات قرار نمی‌دهند در حالی که زدن هر پک قلیان معادل استعمال صد نخ سیگار است و تاثیراتی بیشتر از سیگار بر بدن فرد به جای می‌گذارد توجه به افزایش مصرف آن در جامعه با توجه به آنکه عامل بیماری سرطان سر و گردن محسوب می شود اهمیت ویژه‌ای دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: