کد خبر: ۶۹۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۲۳ تير ۱۳۹۴ - 2015July 14
شفا آنلاین>سلامت>رئیس اداره پرتو وزارت بهداشت گفت: کیفیت دستگاه‌های پرتو‌پزشکی باید کنترل شوند تا میزان اشعه ساطع‌شده بیش از حد استاندارد نباشد.
به گزارش شفا آنلاین،علی گورانی رئیس اداره بهداشت پرتو‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  گفت: از جمله موارد حائز اهمیت در مورد وسایل پرتو‌پزشکی، کنترل کیفیت دستگاه‌هاست. کیفیت بالای وسایل پرتو‌پزشکی بسیار ضروری است چرا که در غیر اینصورت ممکن است انرژی به مقدار بیش از مورد نیاز ساطع شود و یا سطح بیشتری از بدن فرد را در معرض تابش قرار دهد. متاسفانه تجهیزات موجود در مراکز درمانی کهنه است.

وی افزود: اگر دستگاه پرتو‌پزشکی کیفیت مطلوب را نداشته باشد برای استفاده کودکان با مشکل مواجه خواهیم شد به طور مثال ممکن است قصد عکس برداری از لگن کودک را داشته باشیم اما به دلیل پایین بودن کیفیت دستگاه اشعه کل بدن کودک را در بر گیرد.

گورانی با تاکید بر به‌ روز بودن دستگاه‌های پرتو‌پزشکی اظهار کرد: مراکز درمانی و مجهز به وسایل پرتو‌پزشکی، برابر قانون باید دارای مجوز کار با این وسایل باشند علاوه بر این ضروری است که هر سه سال یکبار این مجوز اخذ شود.

رئیس پرتو‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: همچنین کنترل کیفی وسایل پرتو‌پزشکی باید سالانه انجام شود و مراکز پرتو‌پزشکی اعم از تشخیص و درمان باید مدارک کنترل کیفی سالیانه را همواره داشته باشند.

وی ضمن اشاره به پرتو‌گیری ثانویه بیان کرد: پرتو‌ها به دلیل پراکندگی پس از برخورد با وسایل مختلف ممکن است به بدن فرد برخورد کنند، به همین دلیل باور‌ها و رفتار‌های بهداشتی افراد در استفاده از وسایل پرتو‌پزشکی بسیار مهم است. افراد در ارتباط با دستگاه باید حفاظت‌های لازم را داشته باشند.

علی گورانی افزود: در مبحث پرتو‌گیری غیر‌ضروری آگاهی بیماران از حساسیت‌ها مهم‌تر است زیرا اغلب افرادی که با دستگاه کار می‌کنند از مسائل حفاظتی آگاه هستند و مداوم کنترل می‌شوند، اما بیماران باید بسته به نوع پرتو‌ها شیلد شوند به طوریکه تنها قسمت مورد نظر در معرض تشعشعات قرار گیرد.

وی با تاکید بر اصل آلارا اظهار کرد: باید تا حد امکان زمان پرتو‌گیری کاهش یابد که این مورد به متخصص مربوط می‌شود. در صورت امکان نباید بیمار همراه داشته باشد، اگر هم ناچار به وجود همراه بود باید از اتاق‌های پرتو فاصله گرفته شود.

رئیس اداره پرتو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: متخصصین مربوطه نیز باید دقیقا به شرح وظایف قانونی خود عمل کنند و حساسیت‌های لازم علمی و قانونی را داشته باشند. 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: