کد خبر: ۶۹۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۷ - ۲۳ تير ۱۳۹۴ - 2015July 14
شفاآنلاین :اجتماعی >سخنگوی قوه قضاییه ازدستگیری تعدادی از اعضای هیات مدیره شرکت توسعه میزان به اتهام اخلال در نظم اقتصادی کشور و خیانت در امانت خبرداد.

به گزارش شفاآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز دوشنبه در هشتاد ویکمین نشست خبری خود افزود: قرار بود شرکت توسعه میزان در بانک صادرات ادغام شود، اما اعضای هیات مدیره موسسه این موضوع را قبول نکرده و اقدامات لازم را انجام ندادند.

وی ادامه داد: به همین منظور تعدادی از اعضای هیات مدیره بازداشت شدند و برای این شرکت مدیر تسویه انتخاب شد و در حال انجام اقدامات قانونی برای تسویه است تا پول مردم را بدهند و مردم متضرر نشوند.

محسنی اژه ای خاطرنشان کرد: اتهامات آنان، اخلال در نظم اقتصادی کشور و خیانت در امانت است که این اتهامات اکنون در حال بررسی است.



** بازداشت یک نفر در پرونده دکل نفتی

محسنی اژه ای در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا پرونده ای برای دکل مفقود شده در قوه قضاییه تشکیل و آیا کسی هم در این راستا بازداشت شده است یا نه، گفت: نمی دانم این تعبیر دکل مفقود شده درست است یا نه، اما یک نفر متهم اصلی اکنون بازداشت است.

وی با بیان اینکه گزارش هایی در مراحل مختلف انجام شده، ادامه داد: گزارش در دو سه مرحله به نام فرد متهم آمده است و پرونده ای برای این دکل در دادسرای تهران تشکیل شد.

معاون اول قوه قضاییه افزود: اطلاعاتی که از شرکت مدنظر در اختیار دستگاه قضا قرار شده مورد استفاده قرار می گیرد اما اینکه مورد تایید است یا نه باید کارشناسی شود.



** پیشنهاد تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری توسط مجلس انجام شد

محسنی اژه ای درخصوص ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری که با اعتراضات گسترده وکلا همراه بود، گفت: این پیشنهاد که وکلا در پرونده جرایم امنیتی در همان لحظه بازداشت باید مورد تایید رییس قوه قضاییه باشد توسط خود مجلس انجام شد.

وی ادامه داد: پیشنهاد قوه قضاییه اصلاح این ماده بود و اینکه این قانون به همان صورت سابق بازگردد.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، این نحوه اصلاح را خود مجلس انجام داد و بعد به تایید شورای نگهبان نیز رسید.

محسنی اژه ای با بیان اینکه همه ملزم به اجرای قانون هستیم، گفت: عمل به قانون به نفع همه است و اگر لازم باشد این ماده اصلاح شود، تا زمانیکه اصلاح نشده، همه ملزم به اجرای آن هستیم.



** تخریب چندین کیلومتر دیوار غیرمجاز

وی در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اقدامات اخیر قوه قضاییه در رابطه با بحث زمین خواری افزود: قوه قضاییه مصمم است با موارد خلاف برخورد کند و طبق گزارشی که اخیرا به دست من رسیده، چندین کیلومتر که دقیق به یاد ندارم و شاید بیش از 50 کیلومتر باشد از دیوارهای غیرمجاز در دست استان تهران تخریب شده است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در این گزارش همچنین آورده شده ظرف سه ماه و نیم گذشته بیش از یکهزار مورد رفع تصرف انجام شده است.



** درخصوص پروژه خط آهن اترک برکت در ترکمنستان

خبرنگاری به پروژه خط آهن اترک برکت در ترکمنستان در سال 89 با رقمی معادل 700 میلیون دلار اشاره کرد و گفت، در دولت گذشته این پروژه به فردی داده شد که خود پرونده فساد داشته و محاکمه و توقیف اموال شده بود و از آنجا که قرار شد نصف مبلغ این پروژه را بانک اسلامی و نصف دیگر آن را ایران پرداخت کند، پیمانکار آن با دریافت 250 میلیون دلار پول از بانک اسلامی پروژه را نیمه کاره رها کرد و با وجود اینکه این پرونده به سخنگوی قوه قضاییه گزارش شده و شما نیز دستور رسیدگی آن را به سازمان بازرسی داده اید اما هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده و این فرد در داخل کشور دوستان خوبی نیز دارد.

سخنگوی دستگاه قضا نسبت به این موضوع ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: اگر سووال خود را قبلا به دفتر ما ارسال می کردید می توانستم به آن پاسخ بگویم اما اینکه می گویید طرف دوستان خوبی در کشور دارد باید بگویم پولداران و حقه بازان سعی می کنند کار خود را به هر طریقی جلو ببرند و معمولا موفق می شوند.

محسنی اژه ای افزود: اما اینکه می گویند به من شکایت کرده اند باید بگویم به دادگستری باید شکایت کرد نه به من، و شاید گزارشی برای بنده آورده باشند که اگر آن گزارش مربوط به دستگاه دولتی باشد حسب مورد آن را به سازمان بازرسی، دستگاه انتظامی، وزارت اطلاعات و یا سپاه ارسال می کنم.



** حکم عرفان حلقه در دادگاه بدوی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سووال که آیا حکمی برای عرفان حلقه صادر شده است یا نه گفت: حکم وی صادر شده اما این حکم در دادگاه بدوی است.

وی ادامه داد: حکم صادر شده قابل اعتراض است و باید به دادگاه تجدیدنظر برود.



** در مورد اعاده دادرسی مهدی هاشمی

محسنی اژه ای درخصوص اینکه آیا مهدی هاشمی اعاده دادرسی کرده است یا نه گفت: چیزی در این رابطه نشنیده ام.



** درباره پرونده شهید خلیلی

وی همچنین در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه پرونده سلب حیات ضارب علی خلیلی شهید نهی از منکر که زیر دست معاون اول قوه قضاییه(خودش) آمده است، گفت: پرونده زیر دست من نیامده است.



** در مورد احضارهای جدید در پرونده سعید مرتضوی

محسنی اژه ای درباره احضار احمدی مقدم و رادان به عنوان مطلع در دادگاه سعید مرتضوی اظهار داشت: طرفین پرونده خواستند این افراد در دادگاه حضور یابند اما مشخص نیست که قاضی این درخواست را پذیرفته یا نه.



** پیشگیری از وقوع جرم باید با کمک سایر قوه ها انجام شود

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه با توجه به اهمیت پیشگیری از وقوع جرم روزی از روزهای هفته قوه قضاییه به این موضوع اختصاص نشده، گفت: معاونت پیشگیری از وقوع جرم از معاونت های بسیار مهمی است که از چند سال پیش به صورت مستقل در قوه قضاییه تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه همه معاونت های ستادی در دادگستری های استان ها فقط یک دفتر دارند، افزود: اما به دلیل اهمیت مساله پیشگیری از وقوع جرم، اخیرا تصویب شد تا دفاتر استانی معاونتی به این منظور داشته باشند.

محسنی اژه ای پیشگیری از وقوع جرم را مقوله وسیعی خواند و ادامه داد: این مساله حتما باید با کمک سایر قوا انجام شود و اینگونه نیست که همه مراتبش را قوه قضاییه انجام دهد.



** بدحجابی در قانون جرم تشخیص داده شده است

وی در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا افراد بدحجاب مجازات می شوند یا نه گفت: افرادی که رعایت عفت را نمی کنند متفاوت هستند که برخی فقط بدحجابند و برخی دیگر علاوه بر بی حجابی تظاهر به این امر در ملاءعام می کنند و گاهی مرتکب جرایم دیگر نیز می شوند.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه این موارد در قانون جرم تشخیص داده شده، ادامه داد: با این افراد برخورد می شود و مجازات نیز به نوع اقدام فرد بستگی دارد.



** ابراز بی اطلاعی محسنی اژه ای از پرونده ستاد سوخت

محسنی اژه ای درخصوص پرونده ستاد سوخت و اینکه آیا این پرونده از دادسرا به دادگاه رفته است یا نه ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: نمی دانم.

وی افزود: نمی دانم که این پرونده به دادگاه رفته است یا نه.



** درمورد عدم جذب برخی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال 92 قوه قضاییه

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه نیمی از افرادی که در آزمون استخدامی سال 92 قوه قضاییه پذیرفته شده اند جذب نشده اند و همچنان بلاتکلیف هستند، افزود: طبق برنامه پنجم توسعه می توانستیم چهار هزار قاضی را استخدام کنیم و به تناسب هر قاضی می توانستیم کارمند استخدام کنیم.

وی با بیان اینکه استخدام قاضی طبق قانون در اختیار خود قوه بود، گفت: نسبت به این امر اقدام کردیم و تا پایان برنامه نیز همه قضات استخدام می شوند اما در مورد استخدام کارمندان، دولت باید اجازه دهد و دولت جذب تعداد معدودی از آنها را به ما اجازه داده که اگر بخواهیم این افراد را به کار بگیریم مطمئنا در پرداخت حقوق و بودجه به مشکل می خوریم.

محسنی اژه ای خاطرنشان کرد: برای استخدام هر قاضی جدید سه کارمند نیاز است که با این وجود هم تعداد پذیرفته شدگان جذب نشده بلاتکلیف مانده اند و هم قوه قضاییه، چون قضات جدید نیروی کافی را در اختیار ندارند.



** پنج نفر در جریان بررسی فتنه 88 دستگیر شدند

سخنگوی قوه قضاییه گفت: همچنین در جریان بررسی فتنه 88، پنج نفر از کسانی که در این فتنه فعالیت داشتند، دستگیر شدند که برخی آنها در خارج و برخی داخل ایران بودند و پرونده آنها به دادگاه رفته است.

محسنی اژه ای افزود: پرونده این افراد در دادگاه بدوی رسیدگی شده و آنان محکوم شناخته شده اند اما حکم آنها قابل اعتراض است.

وی ادامه داد: همچنین دو تا سه نفر در جریان این فتنه، ممنوع الخروج شده اند و افرادی که برخی آنها نیز در خارج کشور هستند، همچنان تحت تعقیب قرار دارند که اگر به کشور بیایند، محاکمه آنها حضوری و اگر نیایند ممکن است غیابی برگزار شد.

محسنی اژه ای گفت: این افراد محکوم به حبس هستند اما از گفتن میزان حبس و جزییات آن معذورم.



** دستگیری چهار وکیل

سخنگوی دستگاه قضا گفت: با توجه به اینکه یکی از اولویت های ما مبارزه با فساد در داخل یا خارج قوه قضاییه است، به همین منظور چهار وکیل از وکلای متخلف به اتهام دریافت رشوه دستگیر شدند.

محسنی اژه ای افزود: همچنین چهار کارمند قوه قضاییه بازداشت شدند و شش تا هفت دلال که با جعل عنوان، سر مردم کلاه گذاشته اند، دستگیر شدند و این افراد با وکلا و کارمندان متخلف مرتبط بودند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برخی افرادی که در فضای مجازی اقدام به نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و توهین به مقدسات یا افراد و نهادها کرده اند، توسط پلیس فتا شناسایی و بازداشت شده اند.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: کسانی که تصور می کنند در فضای مجازی قابل پیگیری نیستند، اشتباه می کنند و دیر یا زود شناسایی می شوند و اگر کسانی هنوز دستگیر نشده اند به معنای این نیست که شناسایی نشده اند.



** اقدامات قوه قضاییه در حوزه مبارزه با مواد مخدر

محسنی اژه ای گفت: در حوزه مواد مخدر، اقداماتی داشته ایم که منجر به اجرای احکام و دستگیری نیز شده است؛ عمده دستگیری های مربوط به باندهای عمده در زمینه خرید، توزیع و فروش مواد مخدر است.

وی ادامه داد: اخیرا اطلاعات اصفهان، تلاش خوبی در این زمینه داشته بطوریکه دو باند نسبتا قوی را متلاشی کرده و از آنها 190 کیلوگرم تریاک و 140 کیلوگرم هروئین کشف کرده اند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: همچنین در استان یزد 900 کیلوگرم تریاک و بیش از یکصد کیلوگرم حشیش از قاچاقچیان و کسانی که در امر مواد مخدر فعالیت دارند، کشف شده است.

وی افزود: خانواده ها در زمینه مواد مخدر باید بیشتر مراقب فرزندان خود باشند.



** بخش نامه رییس قوه قضاییه موجب افزایش جرم نشده است

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه از زمان ابلاغ بخش نامه رییس قوه قضاییه برای کاهش ورود زندانیان به زندان، جرایم بیشتر شده، گفت: این ابلاغ رییس قوه قضاییه موجب افزایش جرم نشده است.

وی با بیان اینکه بخشی از این بخش نامه به قانون تبدیل شده، افزود: سیاست کلی ما حبس زدایی است و تا جاییکه مقدور است حبس زدایی و حتی جرم زدایی می کنیم.

محسنی اژه ای ادامه داد: ضرورت ندارد بازداشت افرادی که نباید بازداشت شوند صورت گیرد و البته برخی طبق قانون باید بازداشت موقت شوند که مشمول این قانون نبودند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: این بخش نامه نمی تواند موجب افزایش جرایم شود بلکه در کاهش جرایم و رفع مشکلاتی که ممکن است برای خانواده فرد زندانی پیش آید، نیز کمک می کند.



** از ظرفیت های قانونی موجود برای کاهش طلاق استفاده شود

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سووال خبرنگار دیگری درمورد یکی از محورهای بیانات مقام معظم رهبری با عنوان صلح و سازش مانعی برای طلاق توافقی در دیدار مسوولان قضایی، اظهار داشت: امروز در جامعه هر فردی کاملا می تواند احساس کند که هر چقدر کانون خانواده گرم تر، مستحکم تر و پایدارتر باشد به نفع همه جامعه است در غیر این صورت مشکلاتی پیش می آید.

محسنی اژه ای با بیان اینکه راهکار کاهش طلاق غیر از بحث قضایی، فرهنگسازی است، گفت: اصحاب رسانه و هر فردی که تریبون در دست دارد، می تواند مضرات طلاق را که در اسلام و قران مغضوب واقع شده، بیان کند.

وی درباره طلاق توافقی افزود: قانون و شرع می گوید اگر چنانچه کار به طلاق رسید، یک نفر از خانواده مرد و یک نفر از خانواده زن بنشیند و برای صلح و سازش تلاش کنند و اگر تلاش آنها به نتیجه نرسید، آخرین راه طلاق باشد.

محسنی اژه ای ادامه داد: قوه قضاییه به شدت در مقام این است که چه تمهیداتی انجام دهد و البته بخشی از این مشاوره ها در دادگاه ها واقعی نیست و آن گونه که باید، تلاش برای اصلاح ذات البین انجام نمی شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: اگر قانون مشکل دارد اصلاح و اگر کمبود قانون داریم، تصویب شود و البته اگر می شود از ظرفیت قانون موجود برای کاهش طلاق کمک گرفت، باید از این ظرفیت بهره برد.



** اقدامات فوق العاده برای پرونده میلیاردر نفتی

خبرنگاری به نامه جمعی از نمایندگان مجلس که خواستار ملاقات با میلیارد نفتی در زندان بودند، اشاره کرد و گفت، این نمایندگان گفته اند قوه قضاییه کار چندانی در این خصوص انجام نداده و این فرد اصلا در بازداشت به سر نمی برد که سخنگوی قوه قضاییه چنین پاسخ داد: تا کنون از هیچ نماینده ای نشنیدم که بگوید او در زندان نیست و بسیار بعید می دانم که نماینده ای چنین حرفی بزند.

وی ادامه داد: اینکه می گویید کار قابل توجهی نشده، یا اینکه در جریان نیستند و این حرف صحیح نیست یا اینکه اگر در جریان هستند چنین حرفی نمی زدند.

محسنی اژه ای افزود: از زمان بازداشت میلیاردر نفتی، اقدامات فوق العاده ای انجام شد که شاهد این ادعا، کیفرخواست ارسال شده به دادگاه است.

به گفته وی، دادگاه با این حجم کیفرخواست نمی داند تا چه مدت باید آن را مطالعه کند و از آنجا که متهم در زمان دادسرا هیچگونه همکاری نکرده، برای ردیابی اموال او اقدامات فوق العاده ای در داخل و خارج از کشور انجام شده است.

محسنی اژه ای افزود: در این زمینه هیات هایی به خارج از کشور برای ردیابی اعزام شده اند و در داخل کشور نیز هیات هایی به چندین بانک مراجعه کرده اند.

وی با بیان اینکه وکلای این پرونده باید در رسیدگی به پرونده وقت بسیاری بگذارند، گفت: آنها نباید پرونده های دیگر را همزمان در اختیار داشته باشند و نباید مانند یک کارمند اداری، بلکه باید روزی هشت ساعت روی این پرونده وقت بگذارند.

محسنی اژه ای تصریح کرد: هر یک از نمایندگان مجلس طبق قانون درخواستی داشته باشد، درخواست آنها پذیرفته می شود.



**واکنش به اظهارات اشرفی اصفهانی در پرونده حمید بقایی

سخنگوی دستگاه قضا درباره اظهارات اشرفی اصفهانی رییس شعبه تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری که گفته بود حمید بقایی سرمایه های فراوانی را از کشور خارج کرده، گفت: اگر کسی محتویات پرونده قضایی را مطرح کند، خلاف است و نمی دانم این آقایی که اسم برده اید چه گفته و بعید می دانم از پرونده قضایی اسم برده باشد.

محسنی اژه ای افزود: ممکن است وی در حیطه اختیارات خود در تخلفات اداری مطالبی را بیان کرده باشد، اما اگر در زمان بازجویی ایشان چیزی گفتند، صحیح نیست.

وی درباره اینکه چه کسانی غیر از بقایی در این پرونده مطرح هستند، گفت: تا مراحل نهایی رسیدگی به این پرونده، امکان اظهار نظر وجود ندارد و نمی توان گفت که چه افراد دیگری در این پرونده دخیل هستند.



** تلاش قوه قضاییه لطمه ندیدن مردم است

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا مبنی بر نامه تعدادی از نمایندگان مجلس و درخواست آنها از رییس قوه قضاییه برای آسان تر گرفتن پرونده های پدیده شاندیز و موسسه میزان اظهار داشت: در پرونده های این چنینی، تلاش گسترده قوه قضاییه این است مردم لطمه نبینند و به پول خود برسند.

وی ادامه داد: نهایت تلاش برای هدر نرفتن پول مردم در پدیده شاندیز و موسسه میزان انجام شده است.

محسنی اژه ای با بیان اینکه از بانک مرکزی نسبت به موسسه میزان اعلام جرم شده، گفت: وقتی این موسسه منحل شده و حتی حاضر نیست همکاری کند و با بانک صادرات ادغام شود، قوه قضاییه نمی تواند بیش از این کمک کند.



** آخرین وضعیت پرونده فروش فرودگاه قشم

معاون اول قوه قضاییه درخصوص آخرین وضعیت پرونده فروش فرودگاه قشم گفت: این پرونده در حال رسیدگی است و دو تا سه نفر نیز در این زمینه بازداشت شده اند و هنوز در مرحله تحقیقات در دادسرا است.

وی افزود: اما از حجم تخلفات آن اطلاعاتی ندارم که چه میزان است و این موضوع بستگی به پایان پرونده دارد.

محسنی اژه ای در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا باید محکوم حبس آزاد شود و با حجمی از مواد مخدر دوباره دستگیر شود، گفت: معمولا جرایم سنگین کمتر به مرخصی می روند اما در برخی جاها از نظر قانونی و با رعایت مقررات زندان، افرادی هستند که به خاطر مرگ عزیزان خود یا ازدواج یکی از اعضای خانواده درخواست مرخصی دارند که این موضوع به قانون اجازه می دهد و مسوولان ذیربط نیز قبول می کنند.

وی ادامه داد: این مورد از همان مواردی است که فرد مدت ها در زندان بوده و تضمین لازم را از وی گرفته اند اما سر وقت به زندان بازنگشته و حکم جلب او صادر می شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: زمان دستگیری بیش از 100 کیلوگرم تریاک از وی کشف شد و ادعا داشت که این میزان مواد مخدر مال او نیست اما او را در این زمینه مقصر می دانیم.

وی همچنین افزود: نیروی انتظامی در سال های اخیر در زمینه مواد مخدر ناراضی نبوده اما دو موضوع مطرح است که آنها معتادان را می گیرند و زود آزاد می شوند و باید گفت که معتاد به صرف اعتیاد را طبق قانون به زندان نمی برند.

محسنی اژه ای ادامه داد: وظیفه دولت و متولیان امر این است که افراد معتاد را درمان کنند اما درخصوص خرده فروشان اگر از کسی پنج گرم تریاک بگیریم شلاق و جزای نقدی دارد اما درخصوص هرویین اینگونه نیست و زندان هم دارد.



** درباره دبیر کانون صنفی معلمان

محسنی اژه ای درخصوص سووال خبرنگاری که چرا اسماعیل عبدی دبیر کانون صنفی معلمان پس از 15 روز از دستگیری ممنوع الملاقات شده، گفت: برخی متهمان هستند که نمی خواهند خانواده شان از اتهام آنها مطلع شوند اما اتهام متهمان را به آنها تفهیم می کنیم و متهم تماس با خانواده دارد و می تواند اتهامش را نیز به خانواده بگوید.

وی افزود: این فرد نیز می داند که اتهامش چیست.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در پاره ای از مواقع نیز به تشخیص بازپرس افراد بدون ملاقات می شوند اما خیلی وقت ها نیز با نظارت بازپارس یا دادیار زندان، افراد با خانواده خود نیز تماس می گیرند.

محسنی اژه ای همچنین در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه در آستانه انتخابات سال جاری، برخی اقدام به انتشار مطالبی در زمینه مفاسد اقتصادی می کنند، افزود: قوه قضاییه طبق قانون در این زمینه برخوردهای لازم را انجام می دهد.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه برای حفظ زیرساخت هایی همچون پدافند غیرعامل در دستگاه قضا چه اقداماتی صورت گرفته، گفت: پدافند غیرعامل مسوول و سازمان خاصی دارد و در قوه قضاییه نیز همین طور است اما اشکالاتی داشت که قرار شد کارشناسان روی آن کار کنند و اکنون زیر نظر معاون قوه قضاییه این موضوع در حال بررسی است که امیدواریم سند جامعی در این زمینه به تصویب برسد.



** برنامه قوه قضاییه برای حفظ سرمایه گذاران خارجی

معاون اول قوه قضاییه درخصوص برنامه های این قوه برای حفظ سرمایه گذاران خارجی نیز گفت: با دولت همکاری می کنیم و دولت دنبال این است که موانع تولید و سرمایه گذاری را بررسی کند.

محسنی اژه ای افزود: قوه قضاییه در زمینه سرمایه گذاران داخلی و خارجی که در چارچوب نظام و قوانین بین المللی باشند از آنها حمایت می کند و اگر موانعی وجود داشته باشد نیز حتما کمک خواهد کرد.



** درباره بورسیه ها

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه رویکرد قوه قضاییه در برخورد با عاملان انتشار اسامی بورسیه ها چه بوده، گفت: کسانی هستند که ممکن است بی جهت اسم آنها مطرح باشد اما جز بورسیه نباشند یا کسانی که براساس ضوابط یا مقررات بورسیه گرفته اما به عنوان فرد متخلف مطرح شده اند و اگر کسی در این موارد که جرمی اتفاق افتاده شکایت کند، قوه قضاییه به آن رسیدگی می کند.

محسنی اژه ای با بیان اینکه شکایتی در این راستا به قوه قضاییه وارد نشده، افزود: البته نامه ای به من نوشته شده بود که آن را به دادستان تهران ارجاع دادم که اگر شاکی خصوصی است باید نامه را به دادگستری بنویسد نه قوه قضاییه.

وی همچنین گفت: کسانی هستند که کمیته تشخیص داده بورسیه آنها را لغو کند یا گفته اند ادامه تحصیل بدهند و باید پولشان را هم نیز پرداخت کنند که در این مورد قوه قضاییه به دلیل مصوبه شورای انقلاب فرهنگی به این قضیه نیز وارد نشده است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: اکنون این موضوع در حال چاره اندیشی است تا کسانی که معترض هستند راه چاره ای برای آنها پیدا شود که آیا این کار کمیسیون مربوطه درست یا غلط بوده و در این زمینه نیز حق افراد به آنها بازگردانده شود که امیدواریم طی هفته آینده به نتیجه ای برسد.



** رسیدگی به شکایات ایرانیان مقیم خارج

معاون اول قوه قضاییه همچنین در زمینه سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه دادگاهی در قوه قضاییه به شکایت ایرانیان در خارج کشور رسیدگی می کند یا نه گفت: کسانی که علیه آمریکا شاکی بودند و در زمینه اتفاقاتی که برای آنها رخ داده بود، پرونده آنها رسیدگی شد و دولت آمریکا بابت غرامت و زیان وارده 50 میلیارد که نمی دانم ریال یا دلار است حکم صادر کرده است.

وی افزود: چنین دادگاهی وجود دارد و علیه آمریکا پرونده در حال رسیدگی است.



** مسایل تخلفات انضباطی مورد غیرقضایی است

محسنی اژه ای همچنین در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه دانشجویان در دیدار با رهبر معظم انقلاب مرجع رسیدگی به تخلفات خود را وزارت علوم مطرح کردند، گفت: مسایل تخلفات انضباطی مورد غیرقضایی است و توسط کمیته انضباطی آن دانشگاه بررسی می شود، اما اگر جرم باشد قوه قضاییه وارد آن می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: