کد خبر: ۶۹۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۲۱ تير ۱۳۹۴ - 2015July 12
شفاآنلاین:سلامت>درمان>وزیر بهداشت با اشاره به نقش موثر سازمان های مردم نهاد در حوزه بيماری ها گفت: بيماری های زيادی در كشور وجود دارد كه نيازمند توجه و حمایت هستند.
به گزارش شفا آنلاین : دكتر سيدحسن هاشمی در سومين نشست سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت كه با محوريت حوزه درمان برگزار شد، گفت: در وزارت بهداشت بيشتر توجه‌امان به چهار بيماري كه در دوره‌اي به عنوان بيماري خاص شناخته شده‌اند بوده است در حالي كه بيماري‌هايي چه بسا دردناكتر و داراي مشكلات بيشتر در جامعه وجود دارند.

وی گفت: بهتر است مسير بيماري‌ها را در وزارت بهداشت تغيير دهيم و به جاي اينكه اداره بيماری ها را مامور مديريت بيماری ها كنيم، از انجمن‌هاي مرتبط با بيماری ها بخواهيم در برنامه‌ريزي‌هاي ما مشاركت كنند.

هاشمي گفت: اقداماتی كه وزارت بهداشت در حوزه بيماری ها انجام مي‌دهد، عمدتاً دولتی است و بايد امكان حضور مردم و سازمان‌های مردم نهاد را برای حدود ۵۰ تا ۶۰ بيماری كه نياز به توجه دارند، فراهم كرد و حوزه درمان، ساماندهي بيماری ها در سطح كشور را در قالب سازمان‌های مردم نهاد انجام دهد.

وزير بهداشت يادآور شد: در حوزه دولتی و در وزارت بهداشت هر چقدر هم ادارات عريض و طويل برای درمان بيماری ها ايجاد كنيم، رسيدگی و رفع مشكلات بيماري‌ها مشكل خواهد بود چرا كه نيروي كافي و اعتبارات لازم وجود ندارد.

وی در عين حال به وظايف سنگين معاونت درمان در اجرای طرح بزرگ تحول سلامت اشاره كرد و گفت: اين معاونت با تعداد نيروهای مشخص  و با مشكلاتي كه در خصوص تامين و هزينه كرد منابع وجود دارد و با همان بستر قبلی در حال ارائه بسته‌های خدماتي در حوزه درمان در قالب طرح تحول سلامت است.

هاشمي در ادامه به بازديد اخير خود از آسايشگاه بيماران اعصاب و روان سراي احسان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در اين آسايشگاه مجموعه‌ای شريف ۱۳ هزار نفر مبتلا به بيماري اسكيزوفرني را معاينه كرده‌اند و ۵۰۰ نفر از مبتلايان به اين بيماری در حال حاضر در اين آسايشگاه بستری هستند كه از خانواده‌های اكثر آنها نيز اطلاعي در دست نيست و بسياری از بيماران اعصاب و روان اين آسايشگاه مجهول‌ الهويه هستند.

وزير بهداشت با اشاره به شرايط و مشكلات اقتصادی دولت و كاهش ۵۰ درصدی اعتبارات حوزه سلامت نسبت به سال قبل، تاكيد كرد: اگر وزارت بهداشت مي‌خواهد براي بيماران اقدامي انجام دهد بايد از همین مسیر و افراد توانمندي كه خارج از وزارتخانه حتي می توانند يک وزارتخانه را اداره كنند، استفاده كند.

هاشمي يادآور شد: ما نمي‌توانيم در وزارت بهداشت به دليل كاهش اعتبارات، تعهدمان را نسبت به بيماران تالاسمي، هموفيلی و كليوی كه در ۲۰ ماه گذشته خدمات دريافت كرده‌اند، كاهش دهيم و اگر از مسير انجمن‌ها اقدام مي‌كرديم، كار ارائه خدمات به اين بيماران سهل‌تر و عملی ‌تر بود.

وی در عين حال گفت: ما فرصت‌های حضور خيرين را نيز فراهم نكرده‌ايم و بايد ۵۰ نوع بيماری موجود را معرفی کنیم تا فرصت خدمتگزاری از سوي كساني كه مي‌خواهند در اين حوزه كمک نمايند، فراهم شود.

هاشمی در ادامه به نقش موثر برخی از انجمن‌ها در حوزه بيماری ها اشاره كرد و ضمن قدرداني از تلاش‌های دكتر صحرائيان مسئول انجمن بيماران ام اس در ساماندهي اين بيماران و طراحي مراكز ارائه خدمات به اين بيماران گفت: تلاش وی در متقاعد كردن نورولوژيست‌های كشور مبني بر اين كه تاثير و ارزش داروهاي توليد داخل كشور مشابه نمونه‌هاي خارجي است، كاهش ۵ برابري هزینه های درمانی این بیماران را در پی داشته و قابل تحسین است.

وزیر بهداشت در پایان اظهار امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیت های خوب سازمان های مردم نهاد بتوانیم در حوزه کمک به بیماران موفق باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: