کد خبر: ۶۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۸ تير ۱۳۹۴ - 2015July 09
شفاآنلاین:جامعه>امروزه موضوع توافقات هسته‌اي به مهم‌ترين مساله هر گروه اجتماعي در كشور ما تبديل شده است. در واقع چشم اميد جامعه به توافقات و در نتيجه ارتقاي كشورمان در زمينه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي و ارتباط با دنياست كه همه اين مسائل منجر به آرامش روحي و رواني در بين مردم و افزايش نشاط اجتماعي مي‌شود.
آنچه در اغلب گروه‌هاي اجتماعي مشاهده مي‌شود وجود نگراني از نتايج مذاكرات است. آن هم به اين دليل كه اغلب گروه‌ها و اقشار جامعه به دنبال تحقق توافقات هستند. بنابراين پيگيري‌ها و توافقات بر سر مسائل آرامش نسبي را در كشور ايجاد كرده است. با تحقق اين مهم شاهد بروز آرامش روحي در جامعه هستيم. در اصل وقتي در جامعه اقتصاد از ثبات نسبي برخوردار باشد بالطبع از شدت تنش، گراني، تورم و... نيز كاسته مي‌شود. براي تحقق اين مهم در جامعه شاهد يك اتحاد و همدلي براي توافقات هستيم. در واقع وجود حس اتحاد و همدلي در جامعه باعث بروز آرامش و آسودگي خيال مي‌شود كه همين آرامش روحي كاهش آسيب‌هاي اجتماعي و ارتقاي نشاط اجتماعي را در پي دارد و اين توافقات در بعد خانوادگي هم بي‌تاثير نيست و منجر به كاهش اختلافات خانوادگي مي‌شود. اين اقدام باعث افزايش حس اميد و نشاط اجتماعي در ميان افراد جامعه مي‌شود. در دو سال گذشته در جامعه شاهد فشارهاي فراوان اقتصادي بوديم كه اين نارسايي‌هاي اقتصادي باعث افزايش صدمات به جامعه مي‌شود كه در نتيجه شاهد افزايش شدت بحران طلاق، افسردگي و مشكلات گوناگوني هستيم. در واقع وقتي در جامعه آرامش وجود ندارد، ذهنيتي مبني بر تضاد و تعارض حاكم مي‌شود كه در نتيجه شاهد نوعي تضاد نسبي هستيم. در واقع اين طرز تفكر باعث بروز فشارهاي رواني و استرس‌هاي فراوان در جامعه مي‌شود. نتايج مذاكرات، توافقات و پيامدهاي آن منجر به افزايش اميدواري در ميان همه اقشار جامعه مي‌شود تا به اين ترتيب 
توافق هسته‌اي به سرانجام برسد. نتيجه تحقيقاتي در دهه 40 ميلادي در اروپا روي جامعه نشان مي‌دهد كه گروه‌هايي كه در حالت استرس و فشارهاي رواني به سر مي‌برند در مقايسه با گروهي كه به نوعي با دموكراسي اداره مي‌شود، از نارسايي‌ها و كاستي‌هاي فراواني برخوردار هستند و اغلب افراد در اين گروه‌ها از اعتماد به نفس برخوردار نيستند. به عقيده اكثر روانشناسان اجتماعي نحوه رفتار ديگر افراد با يك جامعه در محيط‌هاي اجتماعي، سياسي، فرهنگي، اقتصادي و... در كم و كيف ميزان آرامش در جامعه تاثير دارد. با توجه به اينكه ایران همیشه کشوری صلح‌دوست بوده، ‌بنابراين با توجه به روحيات ايرانيان نگراني غرب از كشور ايران نشان مي‌دهد كه آنها فرهنگ ما را نمي‌شناسند و در اين زمينه آن طور كه بايد وشايد تحقيقات انجام نداده‌اند و با طرح موضوعات واهی در پی بهانه‌جویی هستند. در فرهنگ ايراني پرخاشگري، حمله و درگيري با ديگران وجود نداشته است. با وجود تنش‌ها و درگيرهاي فراوان در منطقه اما در كشور آرامش جاري و ساري است. بنابراين در صورت توافقات هسته‌اي شاهد افزايش روحيه نشاط و شادي در جامعه هستيم كه در نتيجه اين اتفاقات منجر به افزايش حس دلبستگي در ساختار اجتماعي و سياسي كشورمان خواهيم بود. در توافقات بايد از تيم مذاكره‌كننده به عنوان بازوان اجرايي در اين اقدام ثمربخش قدرداني كرد و آنها هم‌رديف فرزندان بزرگ اين مرز و بوم نظير امير كبير و دكتر مصدق دانست. در واقع آقاي ظريف، مصدق قرن بيست و يكم ايران است و اقدامات ثمربخشي انجام داده است. بايد توجه داشت كه با توافقات و كسب نتايج مطلوب از آن شاهد حضور سرمايه‌گذاران خارجي به كشور هستيم كه همين اقدام منجر به اشتغالزايي و كاهش مشكلات معيشتي مي‌شود. در اصل زمينه معضل‌هاي اجتماعي در جامعه به دليل وجود مشكلات اقتصادي و بيكاري است كه اميدواريم با كسب نتايج مطلوب از مذاكرات و توافق شاهد كاهش مشكلات جامعه باشيم. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در سال‌هاي اخير بخشی از جوانان يا شغل نداشته‌اند يا نتوانسته‌اند به شغلي مشغول باشند كه استعداد‌هاي آنها را شكوفا كند. گرچه باید این نکته مهم را در نظر داشت حتی به هر دلیل که مذاکرات به نتیجه نرسد، ما باید با عزم ملی و استمرار در اجرایی کردن رویکردهای شفاف و علمی اقتصادی به سمت پیشرفت گام برداریم.

امان ا... قرايي مقدم  /  جامعه شناس

آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: