کد خبر: ۶۸۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۱۷ تير ۱۳۹۴ - 2015July 08
شفاآنلاین:طب سنتی>سلامت>یک متخصص طب سنتی دلایل کسالت و خواب آلودگی بعد از خوردن غذا را تشریح کرد.

 به گزارش شفا آنلاین : سید سعید اسماعیلی متخصص طب سنتی اظهار کرد: نباید تصور کنیم, در طول روزه داری کاری انجام دهیم که کمتر دچار سختی شویم چرا که روزه داری فریضه دینی است که با کار درمانی برابری می‌کند.

به گفته وی با روزه داری به بدن‌مان کمک می‌کند که سلامتی‌مان حفظ شود یا سلامتی را به بدن برمی‌گرداند که این مسئله با نخوردن غذا تحقق پیدا می‌کند.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: بنابراین نباید در وعده سحری و افطار جبران کنیم؛ برای پیشگیری از گرسنگی نباید در وعده سحری و افطاری غذای حجیم و سنگین مصرف کنیم.

** علت کسالت بعد از غذا

اسماعیلی گفت: کسالت بعد از غذا می‌تواند به دلیل مصرف بیش از حد غذا باشد و دلیل دیگر آن این است که باهم خوری و برهم خوری صورت می‌پذیرد.

وی بیان داشت: معمولاً اکثر افراد در سحر خیلی دیر از خواب بلند می‌شوند و غذا مصرف می‌کنند و همزمان نوشیدنی گرم و چای نیز می‌نوشند سپس مسواک می‌زنند و آب هم می‌خورند، یعنی در فاصله 10 دقیقه همه چیز ناسازگار با هم می‌خورند. خوردن نوشیدنی با غذا هضم را مختل می‌کند و موجب بروز نفخ, سر و صدا شکم می‌شود، همچنین گاهی موجب ترش کردن نیز می‌شود.

اسماعیلی ادامه داد: بلافاصله بعد از خوردن سحری می‌خوابند, در این حالت معده در حال فعالیت است و بخارات غذا به سمت مغز حرکت می‌کند و این بخارات موجب بروز کسالت می‌شود، بنابراین فرد احساس می‌کند, جلوی چشمش را بخار گرفته و حواسش درست کار نمی‌کند و تا دو - سه ساعت این حالت کسالت را با خود به همراه می‌کشد.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: توصیه می‌کنیم, در زمان سحری برای خوردن وقت بیشتری اختصاص داده شود. شب را زودتر بخوابند تا سحر زودتر بیدار شوند و غذا را با حوصله مصرف کنند, غذا را نیز خوب بجوند تا معده نیز غذا را به خوبی هضم کند، بلافاصله بعد از غذا نیز مصرف نوشیدنی مناسب نیست و بهتر است که با فاصله باشد و بعد از خواندن نماز صبح مقداری بیدار بمانند.

وی خاطرنشان کرد: افراد بهتر است که بعد از غذا چند قدم راه روند تا غذا در معده جایگزین شود و بعد استراحت کنند. استراحت به معنی خواب نیست یعنی فعالیت بدنی نداشته باشد تا فعالیت خون به سمت دستگاه گوارش باشد تا بتواند هضم درستی صورت پذیرد.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: