کد خبر: ۶۸۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۱۷ تير ۱۳۹۴ - 2015July 08
شفا آنلاین>اجتماعی>چند سالی است که خبرهای مربوط به سفر بی‌بازگشت به مریخ در رسانه‌ها، جایگاه ثابتی را اشغال کرده است.
به گزارش شفا آنلاین، شرکتی خصوصی و کم‌سابقه‌ای به‌نام «مارس‌وان» مدعی شد می‌تواند تا چند سال دیگر سیاره مریخ را برای اقامت انسان مهیا کند و در سال ‌٢٠٢٧، اولین گروه از فضانوردان را که شامل چهار نفر هستند، به مریخ اعزام می‌کند و از آن پس هم هر دو سال یک‌بار، گروه چهارنفره دیگری را به آنجا می‌فرستد.

این شرکت تاکنون در چند مرحله، از بین داوطلبان، افرادی را به‌عنوان نامزد سفر معرفی کرده است. در فهرست اولیه هزارو ٥٨ نفره، نام ٩ ایرانی و در مرحله بعد نام سه ایرانی، به‌عنوان نامزد سفر مشاهده می‌شد؛

 هرچند این شرکت تخصصی در زمینه پروازهای فضایی ندارد (و بیشتر در زمینه انرژی فعال است)، اما گفته است می‌تواند با استفاده از ترکیبی از تکنولوژی‌های موجود و قابل ‌استفاده در سراسر جهان، مریخ را مسکونی کند. جالب آنکه، برای سفر به مریخ از فضانوردان حرفه‌ای دعوت نکرده، بلکه فراخوانی در رسانه‌ها منتشر کرده است که همه افراد می‌توانند برای سفر به مریخ داوطلب شوند و در پی آن، بیش از ٢٠٠ هزار نفر ثبت‌نام کردند.

این شرکت برای ثبت‌نام شرایطی داشت که البته چندان دشوار نبود و اغلب افراد عادی آن شرایط را داشتند؛ بهره هوشی مناسب و سلامت کامل جسمی و روحی، از‌جمله شروط اصلی برای ثبت‌نام اولیه در این طرح بود. پس از انتخاب اعضای نهایی، دوره تمرین و آماده‌سازی برای سفر به مریخ آغاز می‌شود.

 یکی از مهم‌ترین پرسش‌های هر فردی هنگام شنیدن این خبر، موضوع تأمین هزینه‌های سرسام‌آور این مأموریت دشوار است؛ از هزینه ٣٨ دلاری ثبت‌نام که بگذریم، «باس لانس‌دورپ»، مدیرعامل این شرکت، گفته است می‌خواهد با تهیه برنامه‌ای از همه لحظات این پروژه و فعالیت‌های افراد و نمایش آن در شبکه‌های تلویزیونی، هزینه‌های لازم را فراهم کند. پس از انتخاب اعضای نهایی، دوره تمرین و آماده‌سازی برای سفر به مریخ آغاز می‌شود. این گروه در مدت حضور در تمریناتِ روی زمین و زندگی بر سطح سیاره سرخ، در استخدام شرکت مارس‌وان خواهند بود. در ادامه برنامه زمان‌بندی این شرکت برای اعزام انسان به مریخ را مرور می‌کنیم.

سال‌٢٠١١- پایه‌گذاری طرح: «باس لانس‌دورپ» و «آرنو ویلدرز» در سال ‌٢٠١١ این مأموریت را طرح‌ریزی کردند. آنها جلساتی با تأمین‌کنندگان قطعات و سیستم‌های مورد نیاز برگزار کردند. نتیجه این مذاکرات، طراحی یک پروژه و مأموریت برای اسکان دائم انسان‌ها در مریخ بود.

سال ‌٢٠١٣- انتخاب فضانورد: این شرکت در آوریل ‌٢٠١٣ با برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی، آغاز انتخاب فضانوردان را اطلاع داد. ثبت‌نام، آنلاین و برای تمام ملیت‌ها آزاد بود. دو سال بعد، شش تیم چهارنفره برای آموزش انتخاب شدند.


سال ‌٢٠١٥- آغاز دوره‌های آموزشی: قرار است اولین گروه‌ها دوره آموزشی خود را شروع کنند. این آموزش‌ها تا سال ‌٢٠٢٤ ادامه دارد. مهم‌ترین بخش، آموزش توانایی گروه برای مقابله با شرایط سخت زندگی در نقاط دوردست به مدت طولانی است. این افراد چگونگی تعمیر قطعات کلونی را یاد می‌گیرند، آموزش‌های پزشکی می‌بینند و حتی طرز پرورش مواد غذایی درون کلونی را آموزش می‌بینند.



سال ‌٢٠٢٠- ارسال کاوشگر به مریخ: در سال ‌٢٠٢٠ مأموریتی انجام می‌شود که نشان دهد فناوری‌های دخیل در این مأموریت، کارآمد هستند یا خیر. یک ماهواره مخابراتی نیز به مدار مریخ پرتاب و آنجا مستقر می‌شود تا ارتباط شبانه‌روزی را بین مریخ و زمین برقرار کند و تصاویر، ویدئوها و اطلاعات دیگر را از سطح مریخ به زمین مخابره کند.


سال ‌٢٠٢٢- ارسال خودرو مریخ‌پیما: در این سال یک خودرو هوشمند و یک یدک‌کش به مریخ ارسال می‌شوند. این خودرو می‌تواند کپسول‌های فرود را به محل کلونی منتقل کند.


سال ‌٢٠٢٤- پرتاب تجهیزات: در سال‌ ٢٠٢٤، دو واحد مسکونی، دو واحد سیستم‌های پشتیبانی حیات و دو واحد تجهیزات و غذا به مریخ پرتاب می‌شوند. در سال ‌٢٠٢٥، تمام واحدها روی سطح مریخ فرود می‌آیند.


سال ‌٢٠٢٥- آماده‌سازی کلونی برای اسکان فضانوردان: در این سال، شش واحد باری روی سطح مریخ فرود می‌آیند. خودرو مریخ‌پیما همه کارهای ضروری را پیش از رسیدن فضانوردان انجام می‌دهد؛ مثل آماده‌کردن صفحه‌های خورشیدی، سیستم پشتیبانی حیات، واحدهای مسکونی، انتقال آب، هوا، برق و اکسیژن و... .


سال ‌٢٠٢٦- اعزام اولین فضانوردان به مریخ: پس از آنکه تأیید شد همه‌چیز آماده است، فضانوردان ابتدا به مدار زمین می‌روند و در مرحله بعد سوار بر یک کپسول، راه مریخ را در پیش می‌گیرند؛ سفری که حدود ٢١٠ روز طول می‌کشد.


سال ‌٢٠٢٧- فرود در مریخ: فضانوردان پس از رسیدن به مدار مریخ، همراه تجهیزات و آذوقه، به کپسول فرود منتقل می‌شوند. فضانوردان پس از فرود در مریخ، وارد واحدهای مسکونی می‌شوند و پس از چند روز استراحت و تطبیق با شرایط جدید، کارها و فعالیت خود را آغاز می‌کنند.


سال ‌٢٠٢٨- اعزام گروه دوم و گسترش کلونی: سال ‌٢٠٢٨، گروه دوم از زمین راهی مریخ می‌شوند. آنها پس از ٢٤٠ روز سفر، در سال ‌٢٠٢٩ به مریخ می‌رسند. هر دو سال یک‌بار نیز گروه جدیدی به افراد حاضر در مریخ اضافه خواهند شد.

شرق


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: