کد خبر: ۶۸۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۱۶ تير ۱۳۹۴ - 2015July 07
شفا آنلاین>سلامت> متخصص بیماری‌های داخلی گفت: کسانی که الکل مصرف می‌کنند به کبد چرب٬ هپاتیت الکلی و سیروز کبدی مبتلا می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمود ساعت‌ساز ٬ درباره تاثیرات مصرف الکل بر سلامتی کبد اظهار داشت: الکل با تاثیر سوء بر کبد سه نوع بیماری کبدی ایجاد می‌کند، کبد چرب الکلی و هپاتیت الکلی که با قطع مصرف الکل قابل برگشت هستند و سیروز الکلی که سبب نارسایی کبد و در نهایت منجر به مرگ خواهد شد.

این متخصص داخلی درباره علایم مبتلایان به کبد چرب الکلی در اثر مصرف الکل تصریح کرد: در مبتلایان به این عارضه چربی داخل کبد رسوب می‌کند و سلول‌های کبدی را تخریب کرده و در نهایت فرد به علت یک کبد بزرگ دردناک و دردی در قسمت فوقانی شکم در سمت راست به پزشک مراجعه می‌کند.

ساعت‌ساز افزود: در این حالت آنزیم‌های کبدی به کمتر از پنج برابر افزایش پیدا می‌کنند و هموگلوبین افزایش می‌یابد و چنانچه از کبد نمونه‌برداری شود رسوبات چربی در کبد قابل مشاهده است.

وی با اشاره به بیماری هپاتیت الکلی گفت: این نوع از ناراحتی کبد به نسبت کبد چرب الکلی شدیدتر است و به علت رسوبات الکلی و فیبروزی که در کبد رخ می‌دهد سلول‌های کبدی تخریب می‌شود و کبد که پالایشگاه بدن است عمل تصفیه خون را نمی‌تواند انجام دهد و آثار سمی به علت تجمع اوره در خون روی مغز و کلیه دیده می‌شود.

این متخصص داخلی درباره علایم بالینی که بیمار مراجعه می‌کند، گفت: بیمار مبتلا به هپاتیت کبدی دچار بی‌اشتهایی٬ تهوع٬ استفراغ و درد شکمی می‌شود، همچنین ممکن است سبب کوچک شدن بیضه‌ها و بزرگ شدن غده بناگوشی شود و شکم آب بیاورد و آسیب ایجاد کند.

ساعت‌ساز افزود: هپاتیت الکلی ممکن است عوارض مغزی در پی داشته باشد و باعث گیجی، خواب‌آلودگی، تشنج و حتی کما شود.

وی در ادامه گفت: همچنین ممکن است واریس مری ایجاد ‌شود و خونریزی‌های گوارشی و عفونت‌های داخل شکم را سبب ‌شود زیرا سیستم ایمنی این افراد تضعیف شده و مستعد انواع عفونت‌ها می‌شوند.

این متخصص داخلی برای درمان این بیماری گفت: بیمار باید در این حالت بستری شود و از سرم و ویتامینه برای درمانش استفاده شود ولی اکثریت میتلایان به سمت سیروز و نارسایی‌های کبدی می‌روند.

ساعت‌ساز درباره سیروز کبدی گفت: این بیماری یک نارسایی کبدی پیشرفته است که درآن کبد بزرگ، کوچک و چروکیده می‌شود و حالت تصفیه‌ای کبد از بین می‌رود و در اکثر موارد به مرگ منتهی می‌شود.

وی گفت: الکل در حقیقت سمی است که باعث زخم معده شده و کبد را از کار می‌اندازد و با تأثیرات نامطلوب بر مغز آن را دچار هذیان‌گویی و تشنج و کما می‌کند در نتیجه برای درمان در اولین گام قطع سریع مصرف الکل باید انجام شود.

ساعت‌ساز با اشاره به مراحل بعدی درمان گفت: پس از قطع مصرف الکل باید به بیمار مولتی‌ویتامین، ویتامینB1 و فولیک اسید داده شود و به شرطی که عفونت و خونریزی نداشته باشند ترکیبات کورتیکو‌استروئید بسیار مؤثر است و می‌توانیم پردنیزولون روزانه 40 میلی‌گرم به مدت یک ماه برای بیمار تجویز کنیم که سبب بهبودی می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: