کد خبر: ۶۸۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۷ - ۱۴ تير ۱۳۹۴ - 2015July 05
متخصص تغذیه:
شفاآنلاین :سلامت >تغذیه >استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي ايران، به تشریح سبک زندگي سالم پرداخت.

v براي حفظ سلامتي خود به‌جز تغذيه سالم چه مي‌کنيد؟

رژيم غذايي سالم و ورزش کردن بدون يکديگر و به‌تنهايي، نمي‌توانند سلامت طولاني‌مدت فرد را تضمين کنند و بايد به‌اندازه کافي به هرکدام بپردازيم. من ورزشکار حرفه‌اي نيستم، اما از حداقل ورزش روزانه‌اي که سازمان جهاني بهداشت، به هر فرد توصيه مي‌کند، بيشتر ورزش مي‌کنم زيرا معتقدم اصول اساسي تغذيه همراه با ورزش منجر به سلامتي فرد مي‌شود.

v چرا جدي‌تر ورزش نمي‌کنيد؟

ورزش حرفه‌اي با ورزشي که براي حفظ سلامتي انجام مي‌شود، خيلي متفاوت است. ورزشکار حرفه‌اي براي اينکه در مسابقه ورزشي خود موفق باشد، دست به مداخلاتي مي‌زند که درست است دوپينگ و غيرقانوني نيستند، ولي سالم هم نيستند و در درازمدت مي‌توانند سلامت فرد را تحت تاثير خود قرار دهند. ورزشي که براي حفظ سلامتي انجام مي‌دهيم اصلا اين مخاطرات و مشکلات را ندارد و ورزش سالم را هميشه بايد از ورزش‌هاي حرفه‌اي جدا کرد.

v پس مي‌توان گفت قهرمان بودن براي سلامتي ضرر دارد؟
ورزشکاران حرفه‌اي براي مثال يک دونده دوي سرعت، يک شناگر حرفه‌اي يا يک وزنه‌بردار براي اينکه در مسابقه خود موفق شوند، ممکن است مرارت‌هاي شديد و جدي را تحمل کنند که توان ورزشي‌شان را مقداري افزايش بدهند ولي اين مرارت‌ها قطع به‌يقين سالم نيستند و متخصصان فيزيولوژي ورزشي هم به اين موضوع اذعان دارند.


محمدرضا وفا- متخصص تغذيه

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: