کد خبر: ۶۸۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۴ - 2015July 04
شفا آنلاین>سلامت>حتماً شما هم بارها شنيده‌ايد که براي لاغر شدن بايد مصرف چربي‌ها و قندها کاهش يابد. در نتيجه گاه اوقات تصور مي‌شود که ميوه‌ها نيز به خاطر دارا بودن قند مي‌توانند زمينه‌ساز افزايش وزن شوند.

به گزارش شفا آنلاین-توصيه‌هاي تغذيه متعادل همواره بر مصرف 5 سهم ميوه و سبزي در روز تأکيد دارد. در واقع، فوايد ميوه‌ها زياد و شناخته شده است که از جمله مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:

* ميوه‌ها حاوي فيبرها هستند که در عملکرد صحيح دستگاه گوارش نقش دارند.

* اين خوراکي‌هاي طبيعي منبع غني از ويتامين‌ها، مواد معدني و آنتي‌اکسيدان‌ها محسوب مي‌شوند.

* از بدن در برابر بسياري از بيماري‌ها مانند سرطان‌ها، ديابت، بيماري‌هاي قلبي عروقي و پير شدن محافظت مي‌کنند.

* مقدار بالاي آب جز ويژگي ميوه‌هاست که باعث تأمين کافي رطوبت بدن مي‌شود.

* ميوه‌ها کم‌کالري هستند. به‌عنوان مثال، 100 گرم سيب حدود 50 کيلوکالري دارد که در مورد همين مقدار پرتقال 47 کيلوکالري خواهد بود.

* خوراکي‌هايي مفيد و ضروري براي دوران رژيم هستند حتي اگر حاوي قند باشند. به خاطر اينکه قند موجود در ميوه‌ها با فيبرها همراه است با قند مصنوعي متفاوت خواهد بود.

قند ميوه‌ها و دريافت فيبرها

همان‌طور که اشاره شد همراهي فيبرها در کنار قند ميوه‌ها باعث تغيير در جذب آن‌ها مي‌شود. در واقع، فيبرها موجب کندتر شدن جذب قندها مي‌شود. همچنين قند بسيار آهسته‌تر وارد خون مي‌شود و کبد زمان بيشتري براي متابوليسم آن دارد. به‌علاوه قند ميوه‌ها بهتر در بدن جذب مي‌شود که همين نکته افزايش وزن را کاهش مي‌دهد.
ميوه را به‌عنوان ميان وعده نه دسر ميل کنيد زيرا کم‌کالري است و گرسنگي را برطرف مي‌کند. همچنين قند موجود در ميوه‌ها هنگامي‌که به‌تنهايي مصرف شود بهتر جذب مي‌گردد.

البته توجه داشته باشيد همراهي مصرف فيبرها و قند در هر صورتي اين تأثير را ندارد و ارتباط آن‌ها باعث چنين خاصيتي شده است. از همين رو خوردن سبزيجات پس از يک تکه کيک شکلاتي فايده‌اي در اين باره نخواهد داشت. در واقع اگر قند و فيبر ميوه نيز از هم جدا شوند اين فايده از بين مي‌رود. به همين دليل است که مصرف ميوه‌ها نسبت به آبميوه ارجحيت دارد.

مصرف ميوه در دوران رژيم لاغري

ميوه‌ها حتي اگر بسيار هم شيرين باشند باز هم دوستان خوبي در دوران رژيم لاغري هستند. با اين حال، برخي اصول را نيز بايد کرد که عبارت‌اند از:

* ميوه را به‌عنوان ميان وعده نه دسر ميل کنيد زيرا کم‌کالري است و گرسنگي را برطرف مي‌کند. همچنين قند موجود در ميوه‌ها هنگامي‌که به‌تنهايي مصرف شود بهتر جذب مي‌گردد.

* بهتر است ميوه طبيعي مصرف گردد. کمپوت، آبميوه و هر نوع فرايند صنعتي که قند را به ميوه مي‌افزايد توصيه نمي‌شود.
تهيه کمپوت و آبميوه در منزل مي‌تواند به کنترل قند اضافي کمک کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: