کد خبر: ۶۸۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۱۳ تير ۱۳۹۴ - 2015July 04
شفاآنلاین :رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور درواکنش به گزارشی مبنی بر مسافرکشی آمبولانس های خصوصی اعلام کرد:هر گونه استفاده غیر درمانی از وسایل امدادی ممنوع است .

به گزارش شفاآنلاین ،دکتر امین صابری نیا رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور گفت: در خصوص نحوه نظارت بر آمبولانس های بخش خصوصی اظهار داشت: اگر از یک وسیله نقلیه امدادی برای امور شخصی استفاده شود، تخلف محسوب می شود و در نامه ای نیز به دانشگاه های علوم پزشکی تأکید کرده ایم که در صورت مشاهده تخلف، برخوردهای قانونی را صورت دهند.

وی تصریح کرد: اگرموردی خلاف قانون فوق الذکرصورت گیرد، پرونده آمبولانس خصوصی به کمیسیون ماده 11 در دانشگاه مربوطه می رود و در آن دانشگاه مقامات قضایی و اجرایی مانند قاضی، معاونت درمان و تعزیرات حکومتی تصمیم گیری می کنند و بر اساس قوانین تعزیرات با متخلف برخورد لازم صورت می گیرد.

دکتر صابری نیا افزود: در صورت تشخیص تخلف، با افراد خاطی برخورد می شود که می تواند شامل جریمه های نقدی، زندان و پلمپ کردن آمبولانس خصوصی باشد که نهایتا در صورت تشخیص به پلمپ کردن آمبولانس خصوصی، پرونده به کمیسیون ماده 20 ارسال و لغو پروانه می شود.

رییس اورژانس کشور با اشاره به اینکه مردم و ارگان ها می توانند تخلفات آمبولانس های خصوصی را گزارش دهند، افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی می تواند این آمبولانس ها را مورد بررسی قرار دهد،به گونه ای که این آمبولانس ها تنها موظف به انتقال بیمار یا جسدبوده و در صورت اقدامی جز شرح وظایف مشخص بایستی تخلف آنها گزارش شود.

دکتر صابری نیا ادامه داد: مرکز فوریت های پزشکی کشور تنها درصورتی می تواند به تخلفات آمبولانس های بخش خصوصی رسیدگی کند که مواردی از شکایت گزارش شده باشد،پس از دریافت گزارش تخلف صورت گرفته مورد بررسی قانونی قرارمی گیرد.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون هر گونه استفاده غیر درمانی از وسایل امدادی ممنوع است .

رئیس اورژانس کشور با قدردانی از فعالیت همکاران خود تصریح کرد:تاکنون مواردی از تخلف خودروهای امدادی به صورت مکتوب گزارش نشده است و فعالان این بخش نیز در کنار سایر کادر درمانی تلاش می کنند با انتقال وجابجایی به موقع بیمار دربهبودی بیماران نقش موثری را ایفا کنند.

دکتر صایری نیاهمچنین با توجه به لزوم همکاری و مساعدت در جهت تسریع جابجایی بیماران با آمبولانس های دولتی و خصوصی، از عموم هموطنان خواست به محض مشاهده خودورهای آمدادی با آژیر روشن به سرعت راه را برای عبور این خودروها باز کنند تا با انتقال سریع بیماران به مراکز درمانی اقدامات لازم برای بهبودی آنان صورت گیرد.

گفتنی است دیروز گزارشی با این عنوان دررسانه ها منعکس شده بود
"مسافرکشی آمبولانس‌های خصوصی"، واژه‌ای است که گویا اخیرا به لغت‌نامه سلامت کشور اضافه شده و به مامنی‌ برای فرار برخی مسافران خاص از معضل ترافیک، تبدیل شده‌ است.

گویا این روزها کار و کاسبی آمبولانس‌های خصوصی به حدی کساد شده که به جای حمل بیمار یا جسد، پناهی شده‌اند برای مسافران فراری از ترافیک یا نقل و انتقال اجناس و کالاهای خاص؛ پدیده‌ای که حتی تصور آن هم خنده‌دار و شرم‌آور است.

علت این پدیده هر چه که باشد، اما موضوع کاملا مشخص پولی است که بر مذاق بخشی از گردانندگان آمبولانس‌های خصوصی خوش آمده؛ البته این شرایط در حالیست که بر اساس بند چهارم ماده سه آیین‌نامه آمبولانس‌های خصوصی به صراحت خروج آمبولانس از مراکز خدمات آمبولانس خصوصی و تردد در سطح شهر را بدون داشتن برگه ماموریت با درج زمان مشخص جهت انتقال بیمار را ممنوع اعلام کرده است.

دکتر محمدعلی عبداللهی، رییس اداره نظارت بر آمبولانس‌های خصوصی اورژانس کشور با بیان اینکه گزارشاتی در این مورد به دست ما رسیده گفت: به همین دلیل حدود دو هفته گذشته نامه‌ای را به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ارسال کردیم که بر اساس آن مشاهده چنین موردی تخلف بوده و باید با آمبولانس متخلف برخورد شود.

وی با بیان اینکه طبق آیین‌نامه آمبولانس‌های خصوصی، از آمبولانس فقط برای انتقال بیمار استفاده می‌شود، اظهار کرد: دو هفته گذشته گزارشی مبنی بر تخلف آمبولانس خصوصی در تهران، دریافت کردیم که ظاهرا افراد خاصی را جابجا می‌کردند.

امکان تخلف آمبولانس‌های خصوصی وجود دارد

عبداللهی تاکید کرد: برای برخورد دقیق با متخلفان باید گزارش‌های مستند و قابل اثبات وجود داشته باشد تا بتوان با متخلفین برخورد کرد. اما به هر حال امکان تخلف در این مورد وجود دارد و ممکن است آمبولانس‌های خصوصی اقدام به حمل افراد یا اجناس کنند، اما از آنجایی که در زمان حمل، آنها آژیر خود را روشن می‌کنند همه گمان می‌کنند که آنها بیمار داشته و به همین دلیل کسی جلوی آنها را نمی‌گیرد.

گرفتن متخلف یا نجات جان یک انسان!

رییس اداره نظارت بر آمبولانس‌های خصوصی اورژانس کشور گفت: نیاز است که یکسری گشت‌های سیار در سطح شهر جهت نظارت بر آمبولانس‌ها فعال شوند و با راهنمایی و رانندگی نیز در این خصوص هماهنگی شود تا بتوانند به صورت موردی آمبولانس‌ها را چک کنند. در عین حال چون مساله جان انسان‌ها در میان است ممکن است آمبولانس واقعا بیمار داشته و در صورتی که جلوی آن گرفته شود موجب تاخیر رسیدن بیمار به بیمارستان شود و عملا نتوان این کار را انجام داد.

عبداللهی تاکید کرد که اگر گزارش مستندی در این خصوص دریافت کنیم تخلف محسوب شده و با متخلفان برخورد خواهد شد.

به گفته وی برخورد با متخلفان به این صورت است که در نوبت اول به متخلف تذکر داده شده، در نوبت دوم تذکر کتبی و بعد از آن اگر باز هم تکرار شود، متخلفین به کمیسیون ماده 11 دانشگاه‌های علوم پزشکی معرفی شده و تعزیرات حکومتی بر اساس قوانین با آنها برخور می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: