کد خبر: ۶۷۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۴ - 2015June 30
شفا آنلاین>تغذیه> اگر شما يک ورزشکار حرفه‌اي يا نيمه‌حرفه‌اي باشيد به‌احتمال‌زياد براي انتخاب رژيم غذايي خود در ماه رمضان و در شرايطي که حدود 17 ساعت در هواي گرم روزه هستيد دچار ترديد مي‌شويد.

به گزارش شفا آنلاین، آيا بايد در اين ماه بيش‌ازحد معمول آب بنوشيد يا کربوهيدرات و پروتئين و چربي مصرف کنيد؟ پاسخ اين سؤال را از دکتر محمدرضا وفا، استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي ايران پرسيديم:

v رژيم غذايي ورزشکاران حرفه‌اي بايد در ماه رمضان چگونه باشد؟

بايد گفت، تغذيه ورزشکاران بسته به نوع ورزش متفاوت است، اما به‌طور کل تنظيم کربوهيدرات، و پروتئين و چربي در ماه رمضان با غير از آن تفاوت چنداني ندارد. در ورزش‌هاي هوازي و سنگين بايد ذخاير گليکوژن ورزشکاران به‌وسيله ذخيره کربوهيدرات تامين شود که البته مدت‌زمان ذخيره دوباره گليکوژن مورد نياز براي هر ورزشکار به فواصل تمرين‌هاي ورزشي او بستگي دارد.

براي مثال اگر شخصي تا يک مسابقه ورزشي 3 تا 4 روز فرصت دارد، بايد مدت‌زمان تمرين خود را کمتر کند و مقدار دريافت کربوهيدرات خود را از حد طبيعي تا حدودي افزايش بدهد تا ذخاير گليکوژن او بتوانند در اين فرصت تا حدودي تامين شوند. همچنين توصيه مي‌شود، در آغاز دوره‌هاي تمريني 60 تا 70 درصد کالري مورد نياز از کربوهيدرات و ميزان باقي‌مانده از پروتئين و چربي تامين شود که البته 10 درصد را به پروتئين و مابقي را به چربي به‌شرط اينکه از روغن‌هاي گياهي و سالم تامين شود، تخصيص مي‌دهيم. 

علاوه بر اين توصيه مي‌شود، در وعده‌هاي غذايي 4 گروه اصلي غذايي وجود داشته باشند. به‌طورکلي مي‌توان گفت، رژيم غذايي ورزشکاران در اين ماه با يک الگوي غذايي سالم در ساير اوقات سال تفاوت چنداني ندارد، مگر اينکه يک ورزشکار از نظر بعضي از مواد مغذي با کمبودهاي خاصي روبرو باشد و در اين صورت بر مصرف بعضي از گروه‌هاي غذايي و بعضي از مکمل‌هاي ويتاميني تاکيد مي‌شود.

v افراد در ماه رمضان بايد در چه ساعاتي از روز ورزش کنند؟

به ورزشکاراني که به ورزش‌هاي هوازي سنگين مانند بسکتبال و واليبال و فوتبال مي‌پردازند و ورزشکار حرفه‌اي يا نيمه‌حرفه‌اي هستند توصيه مي‌شود که در ساعت‌هايي که روزه هستند، از ورزش کردن جلوگيري کنند و حداقل 1 ساعت يا 45 دقيقه بعد از افطار ورزش کنند، زيرا در غير اين صورت به‌خصوص در فصل‌هاي گرم سال به دليل تعريق زياد حجم زيادي از آب بدن خود را از دست مي‌دهند و آسيب مي‌بينند، بنابراين توصيه مي‌شود اگر اين ورزشکاران برنامه ورزشي دارند، در اين ماه به کمک مشاور و متخصص مربوط برنامه غذايي‌شان را هم تنظيم کنند.

v وعده‌هاي غذايي در زمان افطار بايد با چه فواصلي صرف شوند؟

توصيه مي‌شود تا جايي که ممکن است فواصل وعده‌هاي افطار را با وعده شام و ميان وعده در ساعات بين افطار تا قبل از خواب تنظيم کرده و ميوه‌ها و سبزي‌ها را در جاي خود مصرف کنيم. در وعده سحر هم يک وعده غذايي بايد به همراه يک ميان وعده صرف شود. نکته مهم در رژيم غذايي اين ماه مديريت، برنامه‌ريزي و نظم است، زيرا اگر کسي که حدود 17 ساعت ناشتا است در وعده افطار به‌يک‌باره حجم زيادي از غذا و نوشيدني را مصرف کند، هم به دستگاه گوارش خود آسيب مي‌زند و هم جذب مواد مغذي در او دچار اشکال مي‌شود و مواد مغذي آنچنان‌که شخص انتظار دارد جذب بدنش نمي‌شود.

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: