کد خبر: ۶۷۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۰۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۴ - 2015June 30
شفا آنلاین>سلامت> هميشه بايد فراورده‌اي را مصرف کرد که مورد تاييد سازمان‌هاي مربوطه باشد. اين مساله در مورد فراورده‌هاي لبني نيز صادق است و بايد انواع پاستوريزه را مصرف کرد.

به گزارش شفا آنلاین، هنوز اخباري که از افزايش تلفات بيماري مرس در کشور کره جنوبي و نگراني‌هاي عمومي نسبت به ورود اين بيماري به کشور به پايان نرسيده که تب کريمه کنگو به خودنمايي پرداخته است. فوت 3 نفر در سال جاري بر اثر ابتلا به اين بيماري لزوم توجه به آن و انجام برنامه‌ريزي به منظور جلوگيري از شيوع آن را دوچندان مي‌کند.

«تماس با دام، ذبح دام و اتصال با ترشحات و لاشه آن از راه‌هاي انتقال بيماري تب کريمه کنگو است. لذا بايد توجه کنيم که اگر قصد استفاده از فراورده دامي داريم، بايد گوشتي را مصرف کنيم که ممهور به مهر دامپزشکي باشد. چراکه اين دام قبل و بعد از ذبح مورد بازرسي قرار مي‌گيرد و اصولا دام بايد در کشتارگاه ذبح شود. 

اگر دام خارج از کشتارگاه ذبح شود خطر انتقال بسياري از بيماري‌ها از جمله تب خونريزي‌دهنده کريمه کنگو که يک بيماري نسبتا شديد و کشنده است، افزايش مي‌يابد.» 

محمدرضا شيرزادي با بيان اينکه تب خونريزي دهنده کريمه کنگو يک بيماري ويروسي است که توسط کنه‌ها بين دام‌ها منتشر مي‌شود، گفت: «اين بيماري در دام‌ها علائم باليني ندارد. کنه آلوده به خونخواري ويروس را وارد بدن دام مي‌کند و اين ويروس به مدت يک هفته در بدن دام باقي مي‌ماند. اگر اين دام توسط کسي ذبح شود، امحا و احشا و ترشحات آن آلوده کننده است. از طرف ديگر اگر افراد کنه را بکنند و با آن تماس داشته باشد، يا اگر مورد نيش آن قرار گيرند، بازهم امکان آلودگي وجود دارد.»

وي با تاکيدبر اينکه تعداد قابل توجهي از موارد ابتلاي به اين بيماري افرادي بوده‌اند که اقدام به ذبح دام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: «ذبح دام بايد در کشتارگاه باشد و کارگراني هم که در کشتارگاه به ذبح مشغول هستند، بايد از لوازم حفاظتي استفاده کنند که انتقال بيماري به حداقل برسد.»


تب کريمه کنگو از سال 79 در ايران شناسايي شده است

شيرزادي با اشاره به اينکه اين بيماري از سال 79 در ايران شناسايي شده و علائم آن شبيه سرماخوردگي و آنفولانزا است، خاطرنشان کرد: «فعاليت کنه‌ها در شرايط دمايي بالاي 10 درجه آغاز و ويروس را از يک حيوان به حيوان ديگر منتقل مي‌کنند.

از آنجاکه اين موجودات در دماي زير 10 درجه فعال نيستند، لذا اگر علائم آنفولانزا در فصول بهار و تابستان در فردي ايجاد شد، پزشکان بايد بدانند که سابقه تماس با دام، دستکاري کنه، کندن کنه از بدن دام يا له کردن و گزش آن را مورد سوال قرار دهند. سپس بايد آزمايش‌هاي لازم براي او انجام شود.»

وي با تاکيدبر اينکه بسياري از بيماري‌هاي ديگر نيز ممکن است در زمان تماس انسان با دام منتقل شوند، اظهار کرد: «سلامت دام بايد حتما و به صورت صددرصد تضمين شده و زيرنظر شبکه‌هاي دامپزشکي باشد.»

شيرزادي درخصوص توزيع جغرافيايي بيماري تب کريمه کنگو با بيان اينکه به صورت کلي قريب به 70 درصد موارد اين بيماري در استان سيستان و بلوچستان است، تصريح کرد: «تردد بالاي دام قاچاق از مرز پاکستان و افغانستان که اکثر آنها آلوده به کنه هستند، از دلايل اين امر است. 

البته اين بيماري در ساير مناطق کشور هم وجود دارد. کما اينکه در استان مازندران در سال جاري 2 مورد ابتلا داشتيم که يک مورد آن منجربه فوت شد.» وي درخصوص تعداد افراد مبتلا به اين بيماري با تاکيدبراينکه تب کريمه کنگو درصد شيوع بالايي ندارد، تصريح کرد: «از ابتداي سال جاري تاکنون 12 مورد ابتلا داشتيم که 3 نفر از آنان تاکنون فوت کرده‌اند.

در سال گذشته نيز 36 مورد داشته‌ايم. در مجموع از سال 79 بالغ بر 900 مورد ابتلا داشتيم که قريب به 300 نفر آنان فوت شده‌اند. اما نکته جالب اين است که موارد مرگ و مير در بسياري از کشورها زيادتر است و ممکن است اين آمار به 70 درصد هم برسد. حدود 30 مورد نيز افراد محتمل به اين بيماري داشتيم که در کل کشور 12 مورد از آن تاييد شد.»

رئيس اداره کنترل بيماري‌هاي مشترک انسان و دام وزارت بهداشت تشخيص ديرهنگام اين بيماري را علت اصلي مرگ و مير ناشي از ابتلا به آن دانست و تصريح کرد: «در استان‌هايي مثل سيستان و بلوچستان که بيشترين درصد ابتلا را داريم، ميزان مرگ و مير بسيار کم است. 

چراکه پزشکان آن مناطق کاملا با بيماري آشنا هستند و مي‌دانند که اگر فرد بيماري در فصول گرم باعلائم آنفولانزا مراجعه ‌کند، بايد فورا او را درخصوص تماس با دام مورد سوال قرار دهند. 

اگر اين اتفاق رخ داده باشد، بي‌درنگ او را به بيمارستان ارجاع مي‌کنند تا مراحل آزمايش لازم طي شود و فرد تحت درمان قرار گيرد.» وي ادامه داد: «اما در بعضي استان‌ها که موارد ابتلا کم است، متاسفانه پزشکان با سازوکار بيماري آشنايي ندارند و تا بيماري تشخيص داده شود، چند روزي از علائم آن گذشته است. به همين دليل ميزان مرگ‌و‌مير در استان‌هايي که بيماري کمتر وجود دارد، بيشتر است.»

وي در توضيح راهکارهاي درماني براي جلوگيري از گسترش اين بيماري، گفت: «اينکه دام‌ها از پارازيت‌هاي خارجي نظير کنه حفظ شوند بهترين راهکار است که اين مساله مي‌تواند ازطريق سمپاشي يا حمام ضدکنه اتفاق بيفتد. ضمن اينکه پوشش افرادي که با دام سروکار دارند بايد مخصوص و استاندارد باشد. يعني افراد با لباس فرم به دامداري‌ها مراجعه کنند.

شست و شوي دست‌ها نيز بسيار مهم است که مي‌تواند باعث جلوگيري از شيوع اين بيماري شود. اما مهم‌ترين مساله اين است که دام در کشتارگاه ذبح شود.» وي با تاکيد بر اينکه کشتار دام در کشتارگاه باعث مي‌شود تا لاشه دام در درجه حرارت 4 تا 8 درجه قرار گرفته و فريز نشود، تصريح کرد: «فريز لاشه باعث زنده ماندن ويروس‌ها مي‌شود. اما حرارت باعث مي‌شود که در گوشت تغييراتي ايجاد شود که علاوه‌بر لذيذتر شدن، منجربه از بين رفتن تمام باکتري‌ها و ويروس‌هاي آن ‌شود. يعني با قاطعيت مي‌توان گفت سلامت اين گوشت تضمين شده است.»


ساکنين شهرهاي بزرگ هم در معرض خطر هستند

شيرزادي با بيان اينکه ساکنين شهرهاي بزرگ هم در معرض خطر اين بيماري هستند، خاطرنشان کرد: «اينکه از منابع مختلف گاهي توصيه مي‌شود که مردم از گوشت استفاده نکنند، اصلا درست نيست. اين مساله ارتباطي با تب خونريزي دهنده کنگو ندارد. بلکه مردم بايد گوشتي را مصرف کنند که مورد تاييد شبکه‌هاي دامپزشکي است و مهر دامپزشکي دارد. اين دام قبل از ذبح بازرسي شده است. بعد از ذبح نيز لاشه مورد معاينه قرار مي‌گيرد و قسمت‌هاي مشکوک آن جدا مي‌شود.

بنابراين هميشه بايد فراورده‌اي را مصرف کرد که مورد تاييد سازمان‌هاي مربوطه باشد. اين مساله در مورد فراورده‌هاي لبني نيز صادق است و بايد انواع پاستوريزه را مصرف کرد.» وي با اشاره به اينکه هيچ واکسن شناخته شده‌اي براي بيماي تب کريمه کنگو وجود ندارد، اظهار کرد: «اما درمان آن شناخته شده است، به شرط اينکه بيماري خيلي زود تشخيص داده شود.»

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: