کد خبر: ۶۷۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۹ تير ۱۳۹۴ - 2015June 30
شفا آنلاین>سلامت>در مورد اين واکسن‌ها نيز اگر مطالعه‌اي صورت گرفته باشد و هرچند هم اسناد زيادي داشته باشد، اما هيچ کدام بر اساس مقررات سازمان غذا و دارو نبوده و بدون اخذ مجوزهاي لازم صورت گرفته است

به گزارش شفا آنلاین، روز گذشته بود که اعلام خبري مبني‌بر ساخت واکسن‌هاي مرفين، سيگار و هروئين به تيتر اصلي خبرگزاري‌ها و مطبوعات تبديل شد. خبري که از سوي قائم‌مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و در مراسم سالروز جهاني مبارزه با مواد مخدر اعلام شد.

عليرضا جزيني در مراسم مذکور گفت: «در بازديدي که از انستيتو پاستور داشتم، در جريان ساخت واکسن مرفين و هروئين قرار گرفتم که مراحل ثبت اختراع آنها انجام شده است و در نظر داريم اين واکسن‌ها را براي افراد در معرض خطر اعتياد استفاده کنيم.»

وي خواستار اقدام عاجل وزارت بهداشت براي صدور مجوزهاي مربوط به اين واکسن‌ها شد و ادامه داد: «اين واکسن‌ها مراحل تست انساني و حيواني خود را پشت‌سر گذاشته‌اند و نتيجه‌بخش بوده‌اند.»

حالا وزارت بهداشت نسبت به پخش اين خبر، واکنش نشان داده است. اما مديرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بيان اينکه اين واکسن‌ها هيچ مجوز اوليه‌اي از سازمان غذا و دارو دريافت نکرده‌اند، گفت: «اين واکسن‌ها در وزارت بهداشت در هيچ مرحله‌اي قرار ندارند. نمي‌توان گفت که اختراعي صورت گرفته و حال وزارت بهداشت در ارائه مجوزها اقدامات لازم را انجام دهد.»

مهدي پيرصالحي با تاکيدبر اينکه انجام مطالعات انساني قبل از دريافت مجوز از سازمان غذا و دارو تخلف است، تصريح کرد: «نمي‌توان دارويي که مقررات اوليه را نداشته، روي انسان آزمايش کرد.» وي با اشاره به اينکه ظاهرا تزريق واکسن مرفين ساليان سال در زندان‌ها به معتادان انجام شده و اثراتي هم داشته است، خاطرنشان کرد: «اما بايد ضوابط مربوط به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو طي شود. 

اگر قرار است مطالعه‌اي در مورد واکسن و داروها انجام شود، بايد مجوز آن از سازمان غذا و دارو اخذ شود. پس از آن سازمان غذا و دارو نيز بررسي‌هاي خود را انجام مي‌دهد و در صورت صحت، سلامت و اثرگذاري، آن دارو مي‌تواند وارد فهرست دارويي کشور شود.»

مديرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو تاکيد کرد: «در مورد اين واکسن‌ها نيز اگر مطالعه‌اي صورت گرفته باشد و هرچند هم اسناد زيادي داشته باشد، اما هيچ کدام بر اساس مقررات سازمان غذا و دارو نبوده و بدون اخذ مجوزهاي لازم صورت گرفته است.» وي اضافه کرد: «وزارت بهداشت براي تاييد دارو و ورود آن به بازار بايد از سلامت و اثرگذاري آن در بالين اطمينان داشته باشد.»

پيرصالحي در پاسخ به سوالي مبني‌بر اينکه هيچ‌کدام از واکسن‌هاي مرفين، هروئين و سيگار مجوزهاي لازم را ندارند؟ گفت: «يک واکسن است که مدعي است مي‌تواند بر روي تمام اين موارد اثربخشي داشته باشد و آن هم هيچ مجوزي از سازمان غذا و دارو دريافت نکرده است.»

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: