کد خبر: ۶۷۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۴ - 2015June 30
شفا آنلاین>اجتماعی>از دیروز توزیع کتاب‌های درسی به صورت اینترنتی آغاز شده است. کتاب‌هایی که سختی و سنگینی مطالب‌شان در سال‌های اخیر صدای بسیاری از معلمان و والدین را درآورده و موجب گلایه آنها شده است.
به گزارش شفا آنلاین،به گفته شماری از اولیا و مربیان، نه تنها شیوه‌های تدریس با کتب درسی جدید همخوانی ندارد، بلکه برخی معلمان هم قادر به پاسخگویی نیازهای علمی دانش‌آموزان نیستند. بر این اساس، محتوای کتاب‌های درسی به کابوس دانش‌آموزان تبدیل شده است. منتقدان تأکید دارند تغییر کتب درسی از یک سو و تغییر نظام آموزشی از سوی دیگر معضل مهم دانش‌آموزان و خانوادهای آنها شده است.
موضوعی که برخی از دبیران آموزش و پرورش هم به آن اشاره می‌کنند. مریم مالکی دبیر آموزش و پرورش است؛ او فرزندی دارد که در مقطع نهم تحصیل می‌کند. مالکی می‌گوید: «حجم و محتوای کتب درسی در دوره متوسطه اول بسیار سنگین است. محتوای کتب درسی مطابق با سن دانش‌آموزان نیست. این کتاب‌ها انگار برای دانش‌آموزان با ضریب هوشی بسیار بالا نوشته شده است. محتوای کتب درسی استرس زیادی به دانش‌آموز می‌دهد و معلمان هم متأسفانه در کلاس درس نمی‌دانند که چه روش آموزشی را در پیش بگیرند.»
موضوعی که البته وزیر آموزش و پرورش هم به آن اشاره می‌کند و  می‌گوید: «بعضی وقت‌ها شنیده می‌شود برخی از کتاب‌ها با ساعات درسی تناسب ندارند. یعنی یک درس 3 ساعت کلاس دارد درحالی که باید 5 ساعت زمان برای آن در نظر گرفته شود. یعنی معلمان بگویند حجم کتاب بیشتر از ساعت درسی است؛ این موضوع در سازمان پژوهش‌ و برنامه‌ریزی وزارتخانه بررسی می‌شود.»
علی اصغر فانی تأکید می‌کند: «همان سالی که برای نخستین بار کلاس ششم طراحی شد مسئولان وقت، دیگر فرصت نداشتند این کتاب‌ها را بررسی و از فیلترهای لازم بگذرانند و کارشناسی کنند. حالا ما در وزارت آموزش و پرورش هرسال دو پایه درسی را تألیف می‌کنیم. هم‌اکنون کارشناسان در حال تدوین کتاب‌های درسی سال نهم هستند و در عین حال برخی از کارشناسان هم در حال تدوین کتاب‌های درسی سال پنجم هستند. سابق بر‌این‌هدف آموزش و پرورش 1- 3-3-5بوده است و حالا این هدفگذاری3- 3- 6 شده است. ما برای آنکه آن حرکت شتابزده دولت قبل را جبران کنیم هر سال به جای اینکه یک پایه کتاب‌های درسی را تألیف کنیم دو پایه را بررسی می‌کنیم.»
ë کتاب نهم جدیدالتألیف است
دکتر محمود امانی مدیر کل دفتر تألیف کتاب‌های درسی با اشاره به این مطلب تأکید داشت: «ما هم قبول داریم که حجم کتاب‌ها بالاست اما این موضوع را هم بپذیریم که مدرسه زمان آموزشی لازم را برای دانش‌آموزان نمی‌گذارد. سعی می‌کنیم با تحلیل نمرات امتحانات دانش‌آموزان، مشکلات موجود در کتب درسی را رفع کنیم.»وی تأکید کرد: «در کنار کتب، راهنمای معلم، نرم‌افزارهای آموزشی نیز تولید شده است. همچنین در ایام تابستان، دوره‌های آموزشی کتب جدید التألیف برای معلمان برگزار می‌شود. بخش عمده‌ای از کتب درسی از چاپ خارج و در استان‌ها توزیع شده‌اند و کتاب‌های جدیدالتألیف نیز بزودی به زیر چاپ خواهند رفت و از تاریخ 15 شهریور توزیع کتاب‌های درسی دوره متوسطه اول و دوم از طریق کتابفروشی‌‌ها انجام می‌شود.»


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: