کد خبر: ۶۷۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۰ - ۰۸ تير ۱۳۹۴ - 2015June 29
شفا آنلاین>اجتماعی>مدیر عامل انجمن ندای معلولان گفت: تعداد معلولان به اندازه‌ای نیست که دولت از پس نیازهای آنان برنیاید.

به گزارش شفا آنلاین، محمود کاری درباره پرداخت حداقل حقوق و دستمزد کارگران به بخشی از جامعه معلولان کشور در آینده گفت: این موضوع در اصلاحیه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان پیشنهاد شده است و هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده، بلکه در حال حاضر به صورت لایحه  به مجلس ارسال شده و باید در کمیسیون‌های اجتماعی و اقتصادی مجلس بررسی شود.

وی با بیان اینکه این حقوق در صورت تصویب به معلولان شدید و خیلی شدیدی که قادر به انجام کار نباشند تعلق خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: افراد دارای معلولیت برای آنکه بتوانند خود را با سایر مردم وفق دهند با مشکلات بسیاری مواجه هستند. به عنوان مثال شخصی با معلولیت متوسط در جابه‌جایی، حمل و نقل عمومی و... با مشکلات زیادی روبه رو است وبرای گذران زندگی نیاز به تلاشی مضاعف دارد.

مدیر عامل انجمن ندای معلولان با تاکید براینکه همه امکانات نباید به معلولان شدید تعلق بگیرد، اظهار کرد: معلولان متوسط هم مشکلات خاص خود را دارند و با گذاشتن کلمه شدید در کنار نام معلول نمی‌توان تمامی کمک‌ها را به سمت آنان سوق داد.

سازمان‌های حمایتی تنها به معلولان شدید توجه می‌کنند

وی ادامه داد: معلولان 50 درصد به بالا به کمک‌های همه جانبه دولت و کمک‌های اقتصادی و اجتماعی نیاز دارند، در حالی که متاسفانه مدیران ارشد سازمان‌های حمایتی تنها معلولیت‌های شدید را مدنظر قرار می‌دهند که این موضوع موجب نابرابری شده و باید نسبت به این رویکرد تجدیدنظر شود و مدیران نگاهی منطقی به این موضوع داشته باشند.

کاری با بیان اینکه سازمان بهزیستی بیش از 33 سال است که تاسیس شده، اما متاسفانه آنچه که در خصوص تامین رفاه حال معلولان مورد انتظار بوده است تا به حال برآورده نشده است، خاطرنشان کرد: آنچه که تا به حال در زمینه معلولان اتفاق افتاده است با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه معلولان بوده هرچند که مدیران و کارشناسان سازمان بهزیستی نیز در این زمینه از سمن‌ها حمایت کرده‌اند، ولی در توزیع این امکانات مشکلات زیادی وجود دارد که نارضایتی‌هایی را فراهم آورده است.

وی عنوان کرد: ما می‌خواهیم زمانی که دولت امکاناتی را می‌گذارد و مردم نیز همراهی و مشارکت می‌کنند، این موضوع در زندگی افراد دارای معلولیت تاثیر خود را نشان دهد و آنان را به برابری نسبی با سایر افراد جامعه برساند تا به لحاظ معیشت، تحصیل و سایر امکانات با مشکل مواجه نباشند.

مدیر عامل انجمن ندای معلولان با اظهار امیدواری نسبت به اینکه ریاست جدید سازمان بهزیستی بتواند با استفاده و هم اندیشی با سازمان‌های مردم نهاد حوزه معلولان خدماتی را به این افراد ارائه دهد که در زندگی آنان تاثیرگذار باشد، گفت: سازمان بهزیستی مددجویان زیادی از میان گروه‌های مختلف دارد،  اما تعداد معلولان در شرایط آماری فعلی به اندازه‌ای نیست که دولت از پس نیازهای آنان برنیاید.

کاری تصریح کرد: انتظار داریم مدیریت جدید سازمان بهزیستی مشکلات موجود درحوزه خدمت‌رسانی به معلولان را مرتفع کنند

نبود آمار دقیق از جمعیت معلولان آسیب‌رسان است

وی درباره آمار جمعیت معلولان کشور اظهار کرد: براساس آمارهای جهانی 15 درصد جمعیت کشورهای در حال توسعه دارای معلولیت هستند که اگر بخواهیم به این آمار متکی باشیم، حدود 10ونیم تا 11 میلیون معلول در کشور داریم.

کاری تاکید کرد: در کشور ما سازوکارهای آمارگیری پاسخگوی افراد دارای معلولیت نبوده و نتوانسته‌اند آمار صحیحی از تعداد این افراد در سطح کشور به دست آورند. اما آمارهای جسته و گریخته‌ای که از طرف سازمان‌های مختلف  از جمله  سازمان بهزیستی اعلام می‌شود، تعداد معلولان کشور را حدود 1 میلیون و 200 هزار نفر اعلام کرده است.

وی افزود: این آمار صحت ندارد و ممکن است؛ تنها به استان تهران تعلق داشته باشد. بنابراین اگر بخواهیم بدون توجه به آمار 15 درصدی سازمان ملل و سایر آمارها، این موضوع را بررسی کنیم،  نتیجه می‌گیریم که   5تا 7 درصد جمعیت کشور دارای معلولیت جسمی هستند که نیاز به کمک دارند.

مدیر عامل انجمن ندای معلولان  تصریح کرد: متاسفانه یکی از مسائلی که به ارائه خدمات و برنامه‌ریزی در حوزه معلولان آسیب زده است، نبود آمار دقیق و منطقی از جمعیت معلولان کشور است.

ایلنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: