کد خبر: ۶۷۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۴ - 2015June 28
شفا آنلاین>سلامت>زنگ خطر مصرف دخانيات در کشور به گوش مي‌رسد، چنانچه در برخي مناطق مصرف به گونه‌اي بالا رفته که ديگر محدود به سن و سال نيست و در هر گروه سني مي‌توانيم شاهد مصرف آن باشيم.

به گزارش شفا آنلاین، در ميان استان‌ها بر اساس آماري که در اين زمينه در دست داريم، متاسفانه خوزستان، تهران و گيلان در صدر مصرف دخانيات قرار دارند. يکي از موضوعات قابل تأمل اين است که کشور ما با وجود اينکه عضو سازمان بهداشت جهاني است اما از برنامه‌هاي اين سازمان در زمينه دخانيات عقب است.‌ 

از سويي ديگر در زمينه استانداردسازي و کيفيت دخانيات نتوانستيم شاخص‌هاي سلامت را لحاظ کنيم و همچنين از نظر کاهش مصرف اين مواد نيز اقدام عملي صورت نگرفته است.‌

بر اساس آمارهاي منتشر شده استفاده در کل کشور شاخص‌هاي مصرف دخانيات بين دانش‌آموزان، دانشجويان و در ميان آن‌ها زنان بسيار نگران کننده است. سه استاني که پيش‌تر به آن اشاره شد علاوه بر ميزان مصرف در زمينه سن مصرف نيز موقعيت نگران‌کننده‌اي دارند. چنانچه امروزه در سنين زير 20 سال مصرف اين مواد بسيار شيوع يافته است.

در راستاي کاهش مصرف دخانيات ما بايد برنامه‌ريزي دقيقي انجام دهيم. در اين ميان تجربه کشورهايي که در زمينه کنترل مصرف دخانيات موفق بودند، نيز وجود دارد. اين کشورها توانسته‌اند علي‌رغم بالابردن توليدات خود، مصرف را کاهش دهند. در گام اول وزارت جهاد کشاورزي بايد در زمينه کشت جايگزين توتون وارد عمل شده و بسته تشويقي يا جايگزين را براي کشاورزان مدنظر قرار دهد. 

از سويي ديگر رقابت با بخش خارجي منجر به سلب اختيار از شرکت دخانيات شده است درحالي که با توجه به منابع مالي که در اختيار بخش خارجي قرار دارد اين شرکت قدرت رقابت با اين بخش را نخواهد داشت. در برهه‌اي از زمان سيگاري که در کشور توليد مي‌شد از کيفيت مطلوبي برخوردار بود اما اکنون کيفيت اين سيگارها بسيار کاهش يافته است. 

در اين ميان فضا و درخواست‌هاي سياسي نسبت به شرکت دخانيات باعث شده تا اين شرکت نتواند به اهداف اصلي خود دست پيدا کند و به نظر مي‌رسد در اين شرايط در آينده‌اي نه‌چندان دور پاي شرکت‌هاي چندمليتي نيز در اين زمينه به کشور باز خواهد شد که اين مهم، به ضرر توليد و اشتغال کشور خواهد بود.

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: