کد خبر: ۶۷۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۹ - ۰۷ تير ۱۳۹۴ - 2015June 28
شفاآنلاین :سلامت >پزشکی >بویایی یک سیستم حسی پیچیده است و علاقه به بررسی ارتباط بین بویایی و شناخت به ویژه در سال های اخیر رو به افزایش است.

 بویایی، توانایی های شناختی و حالت های فردی را تحت تأثیر قرار می دهد. کهولت سن و بیماری های اعصاب مرکزی به ویژه آلزایمر و پارکینسون، با ایجاد تغییرات آناتومی پاتولوژیکی ساختار های بویایی مرکزی و محیطی، باعث ایجاد اختلال در عملکرد بویایی می شوند.

بنابراین یکی از اتفاقاتی که در افراد مبتلا به آلزایمر صورت می­گیرد، از دست دادن حس بویایی است.

در مطالعاتی که در سال 2014 روی افراد میانسال انجام شده است، رابطه­ ی بین اختلال بویایی، ارزیابی­ های شناختی و حجم ساختار مغز در افراد میانسال سالم در مقایسه با بیماران مبتلا به آسیب شناختی همراه با اختلالات فراموشی (aMCI) یا آلزایمر (AD) بررسی شد.

12 بیمار مبتلا به aMCI و نیز 6 بیمار با آلزایمر در مراحل اولیه و 30 نمونه­ ی کنترل بررسی شدند. توانایی تشخیص بویایی به وسیله­ ی تست تشخیص بویایی دانشگاه پنسیلوانیا (UPSIT) و تست sticks sniffin (تست بویایی ویژه­ی اروپا) ارزیابی شد و در کنار این تست­ها حجم ساختاری مغز با MRI ارزیابی شد.

نتیجه­ MRI بیماران مبتلا به آلزایمر که اختلال بویایی داشتند در مقایسه با بیمارانی که بویایی تقریباً سالم داشتند به طور قابل توجهی، بدتر بود. بین امتیازات تست بویایی و نتایج MRI در گروه بیماران نیز رابطه­ ی معنی­ داری وجود داشت.

نتایج این مطالعه نشان داد، کاهش اندازه ­ی حجم­های مغزی مربوط به بیماری آلزایمر، به ­شدت در ارتباط با توانایی تشخیص بویایی است. بنابراین، نتایج ثابت می­کند اختلال بویایی، یک مارکر اولیه  تخریب لوب تمپورال مغز می باشد.

تحقیقات نشان می­دهد در افرادی که دچار آلزایمر می­شوند، قبل از ظاهر شدن هر علامت بالینی دیگری، حس بویایی دچار اختلال می­شود.

بنابراین، با انجام تست­های ساده بویایی می­توان تا حدی پیش­ بینی کرد که یک فرد میانسال در معرض ابتلا به آلزایمر هست یا نه. در واقع تست بویایی برای تشخیص آلزایمر، ارزان­ترین، کم­ خطرترین و در دسترس­ترین وسیله برای تشخیص زودهنگام آلزایمر و کمک به بیمار برای مهار کردن پیشرفت بیماری است.

نیلوفر مساوات- مهندس پزشکی ازدانشگاه صنعتی امیرکبیر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: