کد خبر: ۶۷۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۴ - ۰۳ تير ۱۳۹۴ - 2015June 24
معاون وزیر بهداشت:
شفاآنلاین:سلامت>طب سنتی:معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ظرفیت های موجود در دانش دینی و طب سنتی به اقتصاد سلامت کشور و سطح سلامت مردم کمک می کند.
به گزارش شفا آنلاین : محمود خدادوست روز چهارشنبه در آیین کلنگ زنی سلامتکده و دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی قم در حسینیه فاطمه الزهرا، افزود: اگر طب سنتی را به صورت منطقی و علمی توسعه دهیم، می توانیم به بیش از 90 درصد نیازهای مردم در عرصه بهداشت و درمان پاسخ دهیم.

وی گفت: باید دانش بومی طب سنتی را از افراط و تفریط دور و به صورت مستند وارد نظام آموزشی رسمی و شبکه بهداشت و درمان کنیم و به افراد در تمامی سطوح از بهورز تا پزشکان تخصصی آموزش دهیم تا بتوانند در کنار طب رایج از ظرفیت طب سنتی نیز استفاده کنند.

وی با بیان اینکه طبق آخرین تحقیقات 75 درصد مراجعان به پزشک نیاز به درمان ندارند، اضافه کرد: طب رایج نظام آموزشی مبتنی بر طب غربی و طب غربی نیز مبتنی بر تجهیزات می باشد و هزینه زیادی را به بیمار تحمیل می کند.

خدادوست تصریح کرد: اگر دانش و سواد سلامت مردم را افزایش دهیم، قطعا می توانیم از هزینه های غیرضرور که به اقتصاد فرد و سلامت کشور وارد می شود و باعث تجویز داروهای وارداتی می شود، جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه رویکرد استفاده از طب سنتی جهانی است، گفت: از سال 1978 سازمان جهانی بهداشت طب سنتی را در نظام سلامت ادغام کرد که اگر زمینه تلفیق طب سنتی با طب جدید در کشور فراهم شود، می تواند در سلامت جامعه نقش برجسته ای داشته باشد.

وی با اشاره به احداث دانشکده طب سنتی، گفت: اگر این علم به صورت رسمی در دانشگاه ها تدریس شود، می توان از بسیاری آسیب هایی که از طریق افراد سودجو سلامت مردم را تهدید می کند، جلوگیری کرد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: متاسفانه برخی افراد غیرکارشناس سودجو با سوءاستفاده از عدم آگاهی مردم، داروهایی شیمیایی و گیاهی را ترکیب می کنند و به عنوان داروی طب سنتی عرضه می کنند که ضمن آسیب به سلامت جامعه، باور مردم را نسبت به این طب مخدوش می کنند.

وی با اشاره به وجود 17 هزار کتاب در زمینه طب سنتی، افزود: این طب ریشه در فرهنگ و باور مردم دارد و هر چیزی که در باور مردم باشد راحت تر فرهنگ سازی می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت متعلق به تمامیت و حاکمیت نظام است، گفت: این طرح به عنوان یکی از بزرگترین و شاخص ترین طرح های ملی پس از انقلاب می باشد که در عرصه بهداشت و سلامت اجرا می شود و خوشبختانه باعث رضایت نسبی میان مردم شده است.

خدادوست با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت پرداختی از سوی مردم را کاهش چشمگیری داده است، اضافه کرد: این طرح در سایه مدیریت جهادی و اتحاد و انسجام ملی همه مسوولان محقق شد که برکات آن را در سراسر کشور شاهد بودیم.

سلامتکده و دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی قم در زمینی به مساحت 330 مترمربع و با زیربنای یک هزار و 600 مترمربع در دو طبقه آموزشی و پنج طبقه درمانی ساخته خواهد شد؛ یکی از خیران استان قم تمامی هزینه ها از جمله تامین زمین، هزینه های احداث و تجهیز دانشکده را بر عهده گرفته است.

در این مراسم، جمعی از مسوولان استانی و اعضای هیات علمی این دانشکده و خیران حوزه بهداشت و سلامت حضور داشتند.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: