کد خبر: ۶۶۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۴ - 2015June 23
شفا آنلاين:سلامت>دارو و درمان-رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص اعضای تدوین کننده فهرست دارویی کشور و برخی معیارها در تدوین این فهرست، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر رسول دیناروند درباره اعضای تدوین کننده فهرست دارویی کشور گفت: تدوین این فهرست در شورایی تحت عنوان بررسی و تدوین داروهای ایران و با مسئولیت رئیس سازمان غذا و دارو انجام می‌شود و اعضایی از نمایندگان سازمان‌های بیمه‌گر، نظام پزشکی، معاونت درمان، اعضای برجسته‌ای از انجمن‌های رشته ‌ای بالینی و داروسازی و همچنین پزشکان متخصص و صاحبنظر در رشته‌های خود و با حکم وزیر در این شورا منصوب می‌شوند.

وی اظهار داشت: اعضای این شورا عموما کسانی هستند که وابستگی به جایگاه خاصی ندارند و لذا قضاوت‌شان صرفا بر مبنای دستور کار دبیرخانه شورای بررسی و تدوین وهمچنین بر پایه و اساس اجتهاد علمی خودشان صورت می‌گیرد.

دیناروند با بیان اینکه فهرست دارویی کشور براساس نام ژنریک تنظیم می‌شود، تصریح کرد: هیچ نام شرکت یا برندی در آن فهرست لحاظ نمی‌شود، لذا وقتی دارویی در فهرست قرار می‌گیرد در سایت سازمان غذا و دارو و برای همگان قابل مشاهده است. بنابراین همه شرکت‌ها می‌توانند در خصوص تولید یا واردات آن حق انتخاب داشته باشند.

وی با تاکید بر موارد مذکور خاطر نشان کرد: امکان اینکه دارویی در فهرست گنجانده یا از آن حذف شود، عملا وجود ندارد و تصور اینکه در آن فهرست بتوان صرفا منافع شرکت‌های خاصی را در نظر گرفت هم هرگز وجود نخواهد داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو یکی از معیارهای مهمی که همواره در باره داروهای وارد فهرست شده مورد نظر واقع می‌شود را تنظیم هزینه آنها با محوریت سرانه درمان کشور دانست وگفت: اصولا معنا هم ندارد کشوری که تولید ناخالص ملی(GDP) اش عدد خاصی است، هزینه‌ای چندین برابر آنرا بر کشور تحمیل کنند.

وی همچنین در پایان سخنانش یادآور شد: معیار فعالیت ما در اینباره، اقتصاد سلامت بوده و این مسئله در همه دنیا نیز مرسوم است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: