کد خبر: ۶۶۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۴ - 2015June 24
شفا آنلاین>سلامت>مشکل مقاومت در برابر آنتي‌بيوتيک‌ها به موضوعي بسيار حاد در سلامت کشورهاي مختلف تبديل شده است. اين موضوع آن‌قدر حاد شده که بسياري از کشورها را به فکر چاره‌جويي سريع انداخته است.
به گزارش شفا آنلاین، مسئولان دولت اوباما، هفته گذشته نمايندگان بيمارستان‌ها، توليدکنندگان مواد غذايي، دانشمندان عرصه پزشکي و صاحبان رستوران‌هاي زنجيره‌اي را گردآوردند و از آنها خواستند تا مصرف آنتي‌بيوتيک در محصولات خود را کاهش دهند، چراکه مصرف بيش‌ازحد آنتي‌بيوتيک‌ها از اثربخشي آنها کم کرده است.

کاخ سفيد اين جلسه را براي روشن کردن اهميت مسئله مقاومت به آنتي‌بيوتيک‌ها ترتيب داده بود، مشکلي که به برآورد مسئولان اين کشور، سالانه سبب مرگ 23هزار نفر از بيش از 2ميليون آمريکايي مي‌شود که به بيماري‌هاي عفوني مقاوم به دارو مبتلا شده‌اند.

اقدامات بايد جامع باشند

پاييز سال گذشته، مشاوران علمي کاخ سفيد يک استراتژي ملي را براي حل مشکل استفاده بيش‌ازحد از آنتي‌بيوتيک‌ها اعلام کردند و جلسه اخير کاخ سفيد هم درواقع از جمله تلاش‌ها براي حل اين مشکل ملي بوده است. اين نخستين بار است که مسئولان رياست جمهوري به موضوع مقاومت آنتي‌بيوتيکي ورود مي‌کنند، اما سازمان‌هاي حمايت از مصرف‌کنندگان مي‌گويند، اين استراتژي تاکنون برخورد صريحي با استفاده از آنتي‌بيوتيک‌ها در کشاورزي نداشته است.

آلن کوکل، يکي از مديران برنامه‌هاي سلامت در بنيادهاي خيريه و از شرکت‌کنندگان در اين جلسه، مي‌گويد: «يک اقدام انفرادي براي مقاومت آنتي‌بيوتيکي نمي‌تواند فايده‌اي داشته باشد. بايد مجموعه‌اي از اقدامات را در نظر داشت. فکر نمي‌کنم کسي تابه‌حال چنين توجهي به موضوع کرده باشد.»

غول‌هاي توليدکننده مواد غذايي ازجمله فاستر فارمز و تيسون فودز گفته‌اند، مشتري‌هاي آنها مانند مک‌دونالد از آنها خواسته‌اند تا گوشت‌‌هاي فاقد آنتي‌بيوتيک به آنها تحويل دهند و به اين ترتيب آنها هر يک به‌طور مستقل برنامه‌اي براي قطع آنتي‌بيوتيک را در محصولات خود پيش‌بيني کرده‌اند. داوطلبان خريد گوشت‌هاي بدون دارو هرروز بيشتر مي‌شوند و به نظر مي‌رسد که اين درخواست‌ها از اقدامات مسئولان فدرال هم پيشي گرفته‌اند. تيسون و فاستر فودز هم در جلسه کاخ سفيد شرکت کرده بودند.

هشداري که به مرز بحران رسيده است

اکنون سال‌هاست که محققان هشدار مي‌دهند، آنتي‌بيوتيک‌ها که در قرن بيستم سلامت و زندگي بشر را متحول کردند، به دليل استفاده بيش‌ازحد ديگر کارايي ندارند. بعضي‌ها حتي هشدار مي‌دهند که اگر چاره‌اي براي اين مشکل نشود، بشر به دوران پيش از کشف آنتي‌بيوتيک بر خواهد گشت، يعني به زماني که انسان‌ها به دليل ابتلا به عفونت‌هايي که امروز پيش‌پاافتاده تلقي مي‌شوند، مي‌مردند.

در همين جلسه، جان هوادرن، مدير اداره سياست فناوري و علوم کاخ سفيد، اعلام کرد، از اين به بعد کافه‌هاي تحت پوشش دولت گوشت با آنتي‌بيوتيک کمتر به مشتريان خود عرضه خواهند کرد. او در ضمن گفت، خدمات غذاي رياست جمهوري که غذاهاي کاخ سفيد و خانواده رئيس‌جمهور را تهيه مي‌بيند، ديگر از ماکيان يا گوشتي که براي توليد آن هورمون و آنتي‌بيوتيک به کار رفته است، استفاده نمي‌کند.

دامپزشکان به کمک خوانده شدند

هم‌زمان، اداره غذا و داروي آمريکا که سال‌هاست در پي تعديل مصرف آنتي‌بيوتيک است، مي‌گويد، در حال کار بر مراحل پاياني قانوني است که نقش دامپزشکان براي تجويز آنتي‌بيوتيک‌هاي مهم براي غذاي دام را تعريف کرده است. بر اساس اين قانون، مزرعه‌داران بايد براي دادن آنتي‌بيوتيک به دام‌هاي خود تجويز يک دامپزشک را داشته باشند و دامپزشکان نيز بايد دستورالعمل‌هاي دولتي براي اين تجويزها را در نظر بگيرند. سازمان‌هاي حمايت از مصر‌ف‌کنندگان بر عملکرد سازمان غذا و دارويي آمريکا درباره کنترل آنتي‌بيوتيک‌ها در بخش کشاورزي انتقاد دارند. آنها مي‌گويند، قانوني که در سال 2013 تصويب شد، مي‌گويد، مزرعه‌داران نبايد از آنتي‌بيوتيک براي رشد سريع‌تر دام‌هاي خود استفاده کنند، اما مي‌توانند از اين دارو براي جلوگيري از بيماري دام استفاده کنند. به نظر اين سازمان‌ها همين خلأ قانوني سبب شده است، توليدکنندگان بتوانند مانند قبل براي پرورش دام‌هاي خود از آنتي‌بيوتيک استفاده کنند.

در اين زمينه آمارهاي روشني در دست نيست و به‌اين‌ترتيب، نمي‌توان گفت که اين قانون واقعاً چه اثري داشته است.

وال مارت، از سوپرمارکت‌هاي بزرگ زنجيره‌اي و يکي ديگر از شرکت‌هاي حاضر در جلسه کاخ سفيد، بار ديگر از تأمين‌کنندگان گوشت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي خود خواست که به دستورالعمل انجمن دامپزشکي آمريکا عمل کنند که شامل نظارت دامپزشکان و محدود کردن استفاده از آنتي‌بيوتيک براي دام‌هاي بيمار است. نماينده شرکت در جلسه گفت، وال مارت از تأمين‌کنندگان گوشت خود خواسته است که گزارش سالانه‌اي از ميزان مصرف آنتي‌بيوتيک در دام‌هاي خود منتشر کنند.

نمايندگان بيمارستان‌هاي بزرگ هم در جلسه تعهد دادند تا از برنامه کاهش مصرف آنتي‌بيوتيک که شامل نظارت دقيق بر مصرف اين دارو و تجويز به‌اندازه آن است، حمايت کنند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: