کد خبر: ۶۶۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۴ - 2015June 23
رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) گفت: پزشکان هیچ وقت مایل نیستند که اجحافی به بیماران شود و آماده همکاری کامل هم با وزارت بهداشت هستند. اما به این شرط که وزارت بهداشت هم برای این تعرفه ها از اهالی فن که خودشان مشغول اند برای ارزیابی وتعیین تعرفه ها کمک بگیرد.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهارکرد: در تعرفه های کولونوسکوپی و برداشتن پولیپ آمده که اگر پزشکی یک یا 10 تا پولیپ بردارد هیچ فرقی نمی کند. در صورتی که برای برداشتن 10 پولیپ امکان دارد که 3 ساعت وقت گذاشته شود و برای آن در تعرفه هیچ تفاوتی قائل نشده اند.

وی ادامه داد: یا در مرحله کپسول آندوسکوپی که به بیمار کپسول داده می شود تا بخورد و بعد پزشک از طریق کامپیوتر ساعت ها می نشیند و این گزارش را می بیند و به وی 200 هزار تومان می رسد. در حالی که از قیمت آندوسکوپی هم کمتر است و زمانی که پزشک برای این کار صرف می کند خیلی بیشتر از آندوسکوپی است.

فوق تخصص کبد و گوارش با اشاره به این که چنین مسائلی جای سوال دارد، خاطرنشان کرد: در واقع در کتاب جدید تعرفه ها بین پزشکی که تجربه 30ساله دارد با یک پزشک تازه فارغ التحصیل شده هیچ فرقی گذاشته نشده است.

وی افزود: هزینه های آب، برق، مالیات و... پزشکی که در تهران مطب می زند با هزینه های یک مطب در شهرستان دورافتاده متفاوت است اما متأسفانه در این خصوص به پزشکانی که در مراکز استان ها مشغول کار هستند نیز اجحاف شده است.

ابراهیمی دریانی تأکید کرد: با توجه به این که وزیر بهداشت هم اعلام کرده ما در تنگنای اقتصادی قرار داریم ما پزشکان هم هیچ وقت نمی خواهیم به مردم فشار مالی وارد شود اما یک کمپانی که لوله آندوسکوپ را با قیمت 400 میلیون به من می فروشد باید آن طرف قضیه را هم در نظر گرفت که بابت خرید و استهلاک چه هزینه ای را پزشک باید متحمل شود؛ به همین جهت این قضیه باید دو طرفه باشد و به گونه ای نباشد که مشکلات دولت و وزرات بهداشت را به سوی پزشکان هول دهند.

وی هشدار داد: بعد از مدتی خواهیم دید که در بسیاری از بخش ها پزشکان زیربار عمل های سنگین نمی روند و عمل های ریسک دار را قبول نمی کنند.به عنوان مثال من برای درآوردن یک سنگ از مجرای صفراوی که ریسک خونریزی و سوراخ شدن را در پی دارد، باید تمام آنها را به دل و جان بخرم و اشعه هم بخورم اما در قبال چه قیمتی باید این کار را انجام داد؟

فوق تخصص کبد و گوارش تصریح کرد: اینجا این سوال مطرح است که آیا وزراتخانه توانسته یک تعرفه قابل قبولی را در این مورد تعین کند، البته که پاسخ منفی است و این امر باعث می شود که من پزشک زیر بار موردهای مشکل نروم و بار بیماران و تمام مشکلات موجود در زمینه بهداشتی نیز روی زمین باقی بماند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: