کد خبر: ۶۶۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۶ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 21
معاون نظام پزشکی:
شفاآنلاین: معاون برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي با اشاره به اينکه بهره‌وري پايدار بدون تعامل همگاني به وجود نخواهد آمد، گفت: «اگر بخواهيم تعامل بين حاکميت و جامعه پزشکي را از منظرهاي مختلف نگاه کنيم، يکي از موضوعات، بحث بهره‌وري پايدار است.
 دکترجهانگیری در دومين نشست کارشناسي مجمع انجمن‌هاي علمي گروه پزشکي ايران، که باحضور مسئولين جامعه پزشکي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، سازمان نظام پزشکي و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي برگزار شد ضمن بیان این مطلب افزود :واقعيت اين است که اگر بخواهيم در نظام سلامت نگاه کوچکي به بهره‌وري پايدار بيندازيم، بدون در نظر گرفتن بازيگران اصلي آن‌ که جامعه پزشکي هستند، امکان دارد در آينده سرنوشت خوبي نداشته باشيم.»
وي با بيان اينکه بعد از 8 سال معذوريت در دولت‌هاي قبلي، در جامعه پزشکي اميد ايجاد شد و سراسيمه براي کمک کردن به دولت آمدند، افزود: «اگر موفقيتي در طرح تحول نظام سلامت وجود دارد، باب اصلي اين طرح، به عهده جامعه پزشکي بود و ما اين را در آمار و ارقام مي‌بينيم.»

 وي ادامه داد: «ما در سازمان نظام پزشکي، حرکتي را آغاز کرديم که اثبات کنيم جامعه پزشکي مسئوليت‌پذير است. ما واقعاً به حاشيه‌ها و اين‌که در سيستم چه اتفاقاتي مي‌افتد، کاري نداريم. اما بايد توجه داشت که جامعه پزشکي در شرايط سخت کشور و در شرايطي که هنوز تعرفه‌ها اصلاح‌نشده بود، عليرغم حجم کاري بالا، وفادارانه وارد اجراي اين طرح شد.»

جهانگيري در همين خصوص افزود: «بااين‌وجود هنوز ريالي از طرح تحول به جامعه پزشکي پرداخت‌نشده است. نه در بخش خصوصي و نه در بخش دولتي. درحالي‌که در اين مدت همه، کار و تلاش کرده، زحمت‌کشيده و همراهي کرده‌اند و از سوي ديگر در سياست‌گذاري و تصميم‌گيري نيز کمک کردند و همه‌چيز را خالصانه در اختيار گذاشتند. انجمن‌هاي علمي تخصصي نيز وارد اين شور و مشورت شدند،‌ دغدغه‌هاي خودشان را مطرح کردند و علاج‌جويانه به مسائل نگاه کردند.»

معاون برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي بااشاره‌به اينکه اين سازمان وظايفي که قرار نبود بپذيرد را پذيرفت و در امر نظارت هم وارد شد،‌ خطاب به معاون امور اجتماعي و عمومي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور گفت: «واقعيت اين است ما هيچ کاستي از جامعه پزشکي در فرايند اجراي طرح تحول سلامت نديديم. البته طرح اين مباحث نشانه غرض‌ورزي نيست. واقعيت اين است که ما نگران آينده هستيم. يکي از درخواست‌هاي ما اين است که نقش صاحبان عقل و خرد و حکمت و خود صنف، بايد در تصميم سازي و تصميم‌گيري مشخص شود.»

انشقاق ايجادشده در جامعه پزشکي براساس ميزان درآمد خطرناک است

وي با بيان اينکه اگر گاهي يک انجمن حرف تلخي مي‌زند حتي در اين دولت هم مغضوب واقع مي‌شود، درحالي‌که اين اشتباه است و نمي‌توان اين موضوع را خارج از مشارکت‌ها ديد، تصريح کرد: «دومين موضوع انشقاقي است که بر اساس منابع مالي و درآمدها در حوزه پزشکي درحال ايجاد شدن است و اين اتفاق، بسيار خطرناک است و ما بايد براي حل اين معضل چاره‌اي بينديشيم. درحال حاضر حتي در يک‌رشته پزشکي نيز مباحثي از سوي افراد بر اساس درآمد مطرح مي‌شود و انشقاقي شکل مي‌گيرد که مطلوب نيست.»

جهانگيري، شادي و ناراحتي از ضرر رسيدن به يک گروه و نفع رسيدن به گروه ديگر را امري مذموم در سطوح تخصصي و علمي دانست و تصريح کرد: «اين موضوع درحال عمومي‌شدن است و ما نبايد اجازه دهيم که اين مسائل به صحن عمومي جامعه بيايد. براي جلوگيري از چنين اتفاقي انجمن‌هاي علمي تخصصي و سازمان نظام پزشکي بايد همکاري کنند. چون اگر فرهيختگان يک گروه از جامعه آسيب ببيند، ديگر از دست هيچ نهادي کاري برنمي‌آيد.»


کيفيت زندگي کاري جامعه پزشکي مطلوب نيست

معاون برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي موضوع کيفيت زندگي کاري جامعه پزشکي را يکي ديگر از مباحث مهم دانست و گفت: «زماني‌که کمي به جامعه پزشکي توجه مي‌کنيم، خيلي خوشحال مي‌شويم. اما منتي که بر سر آن‌ها مي‌گذاريم بسيار بيشتر از کاري است که انجام‌شده. کيفيت زندگي کاري جامعه پزشکي، چه پرستاران و چه پزشکان بسيار کم است.


اين افراد حجم بالايي از استرس را تحمل مي‌کنند که بيش از توان آن‌هاست. درحالي‌که مباحث رفاهي افراد نيز در حداقل است. حتي مباحث مربوط به کارمندان ستادي وزارت بهداشت از ديگر سازمان‌ها کمتر است اما استرس آن‌ها بسيار بيشتر است و اين دو باهم همخواني ندارد.» وي افزود: «اگر مسائل اجتماعي را به سويي ديگر فرافکني مي‌کنيم و دلايل آن‌ها را به‌سوي ديگري هدايت کنيم. اگر نمي‌توانيم موضوع ميلياردها اختلاس را حل کنيم، حق نداريم سر مردم را با جامعه پزشکي گرم کنيم و به رسانه‌ها اجازه دهيم که دستاوردهاي علمي جامعه را تحت‌الشعاع قرار دهند.»


جهانگيري ادامه داد: «استراتژي که براي سازمان وزارت بهداشت تدوين شد، شامل حمايت از مردم از طريق ايجاد استانداردهاي عالي و برخورداري از جامعه پزشکي متعالي است که بايد هم درزمينه علمي و هم درزمينه مباحث رفاهي محقق شود.» جهانگيري با اشاره به چالش‌هاي پيش‌روي بخش سلامت اظهارکرد: «بخش خصوصي درخيلي از شهرستان‌ها تعطيل‌شده، تعداد مطب‌ها انگشت‌شمار است و ما آمار وحشتناکي از اين حوزه داريم.»


معاون برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي با اشاره به اينکه تعرفه پاراکلينيک در بخش دولتي از بخش خصوصي بيشتر شده و هيچ انگيزه‌اي براي سرمايه‌گذاري آينده نيست، خاطرنشان کرد: «اگر اين منابع سرمايه‌گذاري نشود ما کمبودهاي خود در حوزه‌هاي مختلف ازجمله 80 هزار تخت در بخش بستري براي رسيدن به سطح مطلوب و کمبود پزشک را چگونه جبران خواهيم‌کرد؟»

گلايه سازمان نظام پزشکي از دولت

معاون برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي با تأکيد بر اينکه نظام و جامعه پزشکي نهايت تلاش خود را انجام‌داده، تصريح کرد: «ما از دولت کمي دلخوريم. چون ما جزئي از دولت هستيم. البته ما بي‌مهري‌ها را زير ذره‌بين نمي‌گذاريم، اما انتظار داشتيم که اين هجمه رسانه‌اي کنترل شود. چون سازمان نظام پزشکي و جامعه پزشکان بيشترين هزينه و سرمايه را براي اجراي طرح تحول سلامت اختصاص دادند.»


جهانگيري با اعلام اين خبر که در سال جاري در خصوص ماليات با مشکل مواجه هستيم،‌ گفت: «در شهر ايذه براي يک متخصص 185 ميليون ماليات براي سال 92 در نظر گرفته‌شده. اين در حالي است که وقتي از مميز پيگير دليل اين رقم ماليات مي‌شويم، مي‌گويد ما مي‌دانيم که تعداد بيماران و مراجعان شما خيلي زياد است. اين موضوعات جامعه پزشکي را تحت‌فشار قرار مي‌دهد و براي دولت مشکلاتي ايجاد خواهد کرد. به‌همين دليل خواهش مي‌کنم که به بحث ماليات ورود کنيد و اين مشکل را برطرف کنيد که اين تعاملات را در راستاي اصولي داشته باشيم.»


وي در پايان از توجه علي نوبخت به موضوع سلامت تشکر کرد وگفت: «ما همچنان با دولت هم‌پيمان هستيم و همدلي و هم‌زباني را خود را با دولت ادامه خواهيم‌داد. همچنين سازمان نظام پزشکي از تقويت انجمن‌هاي علمي تخصصي دريغ نخواهد کرد.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: