کد خبر: ۶۶۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 21
شفا آنلاين:سلامت>کودکان-رئیس مرکز طبی کودکان گفت: مصرف مواد شوینده و بلعیدن باتری اسباب‌بازی توسط کودکان موجب سوختگی دهان و مری و آسیب جدی به مغز می‌شود و این کودکان را برای ابد و تا آخر عمر دچار آسیب می‌کند که گاهی با بالن و جراحی‌های سخت نیز قابل درمان نیست.

به گزارش شفا آنلاين،علی ربانی با بیان اینکه روزانه حدود 1500 بیمار به درمانگاه‌ها و اورژانس بیمارستان مراجعه می‌شود، اظهار داشت: مرکز طبی کودکان به دلیل برخی اقدامات تشخیصی و درمانی منحصر به فرد با حجم بالایی از مراجعان از اقصی نقاط کشور مواجه است. این مرکز روزانه حدود هزار بیمار را در نوبت صبح و شب پذیرش می‌کند و حدود 450 نفر نیز به اورژانس بیمارستان مراجعه می‌کنند که اکثر آنها بیماران سرپایی هستند و حدود 20 درصد نیز وضعیت بحرانی دارند.

این فوق تخصص غدد اطفال افزود: بلعیدن جسم خارجی، جراحی‌های اورژانسی مانند آپاندیسیت، بیماری‌های آناتومیک قلبی، انسدادهای مغزی، خونریزی و شکستگی بینی،‌ شوک، اشکالات متابولیکی و بیماری‌های متابولیکی که عوارض تنفسی همراه دارند جزو آن دسته از بیمارانی هستند که وضعیت بحرانی دارند.

رئیس مرکز طبی کودکان تصریح کرد: همچنین بیماران ارجاعی که از اقصی نقاط کشور و سایر بیمارستان‌ها به مرکز طبی کودکان ارجاع داده می‌شوند بیشتر شامل مراجعانی هستند که با مشکلاتی مانند انسداد راه‌های هوایی، اختلالات قلبی، متابولیکی، عفونت‌های مختلف و مننژیت مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: آزمایشگاه مرکز طبی کودکان حدود 20 هزار نفر را روزانه پذیرش می‌کند که حدود 400 هزار نفر آزمایش می‌شود و علاوه بر این باید به رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن و سایر خدمات پاراکلینیکی اشاره کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیشتر مراجعانی که به مرکز طبی کودکان ارجاع داده می‌شوند بیماران صعب‌العلاجی هستند که از گوشه و کنار کشور به این مرکز مراجعه می‌کنند.

این فوق تخصص غدد اطفال با توصیه به والدین برای جلوگیری از دسترسی کودکان به مواد شوینده اظهار داشت: نکته‌ای که در مراجعان چند روز اخیر به چشم می‌خورد عدم توجه والدین به کودکان و در دسترس بودن مواد شوینده بود. برخی مواد شوینده و ترکیبات لوله‌بازکن در بطری‌هایی شبیه سس و نوشابه ریخته می‌شوند از طرفی برخی خانواده‌ها این مواد را در ظروف پلاستیکی نوشابه و سس می‌ریزند که برای کودک جذاب و ممکن است آن را مصرف کنند.

وی افزود: کودکان توانایی تشخیص مضر بودن این مواد را ندارند و ممکن است آنها را مصرف کنند چرا که کودکان زیر 2 سال در مرحله دهانی هستند و دوست دارند هر جیزی را به دهان ببرند.

رئیس مرکز طبی کودکان اظهار داشت: بلعیدن باطری اسباب‌بازی توسط کودکان موجب سوختگی دهان و مری می‌شود، به ارگان‌های بدن آسیب می‌رساند و این کودکان را برای ابد دچار آسیب می‌کند. همچنین بلعیدن باطری می‌تواند آسیب جدی به مغز برساند.

ربانی گفت: باطری‌ها سوزاننده هستند و پس از ورود به مری فلز روی آنها ذوب می‌شود و مواد سوزانده آنها نسج را می‌سوزاند که درمان آن با بالن و جراحی‌های سخت همراه است.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود والدین مواد شوینده و باطری اسباب‌بازی و سایر وسایل را در جایی قرار دهند که دسترسی کودکان به آنها غیرممکن باشد مصرف این مواد و باطری‌ها گرفتاری‌های جسمانی زیادی برای افراد ایجاد می‌کند که حتی در صورت بالن و جراحی‌های سخت نیز قابل درمان نیست.



فارس




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: