کد خبر: ۶۶۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 21
شفاآنلاین:جامعه>خانواده>اگر قرار باشد مهم‌ترین عامل دوام و پایداری زندگی مشترک میان زن و شوهرها را مشخص کنیم قطعا ابراز توجه و محبت یکی از مهم‌ترین عوامل است.

ابراز توجه و محبت به همسر پايه و اساس زندگي مشترك و عاملي نيرومند براي مستحكم‌تر شدن آن است. جلب توجه و محبت از همسر به‌خصوص در نظر خانم‌ها نقش بسزايي در رضايتمندي زناشويي آنها دارد. پاي صحبت بسياري از خانم‌ها كه بنشينيد از كم توجهي و عدم‌ابراز محبت از سوي همسرانشان گلايه دارند و جالب اينجاست كه اگر پاي صحبت همسرانشان بنشينيد معتقدند كه همسرشان را دوست دارند و فعاليت‌هايي كه در طول روز و براي گذران زندگي مي‌كنند شاهدي بر اين ادعاست كه به خانواده و همسرشان عشق مي‌ورزند. اما گير كار جاي ديگري‌است. مردها اگر از 24ساعت شبانه روز همه آن را هم صرف خدمت به خانواده و تلاش براي بهتر شدن زندگي خانواده‌شان بكنند اما توجه و محبت لازم را آن هم از روش‌ها و زبان‌هاي مورد نظر خانم‌ها ابراز نكنند به نتيجه چندان خوبي نخواهند رسيد البته راهكار اين است كه از سويي آقايان راه‌هاي ابراز علاقه به همسرشان را ياد بگيرند و از آنها استفاده كنند و خانم‌ها هم از سوي ديگر كمي خواسته‌هايشان را تعديل كنند.

  • آقايان و خانم‌ها و پديده‌اي به نام محبت

از خصوصيات افراد سالم از نظر روانشناسي احساس نياز به دوست‌داشتن و متقابلا دوست داشته شدن است. يك انسان سالم و طبيعي نياز دارد تا به ديگران و علي‌الخصوص شريك زندگي و همسرش ابراز علاقه و محبت كند و از سوي او مورد ابراز علاقه و محبت قرار بگيرد. البته اين ابرازمحبت در نگاه آدم‌ها متفاوت است. ممكن است كسي ابراز محبت را از شنيدن مكرر كلمه «دوست‌ات دارم» دريافت كند و فرد ديگري ابراز محبت را به نوعي ديگر براي خودش تعريف كرده باشد. در اين ميان از تفاوت بين زن و مرد هم نبايد به سادگي گذشت. مردها غالبا تصور مي‌كنند همين كه براي گذران زندگي تلاش مي‌كنند به نوعي ابراز محبت به همسر و خانواده‌شان است. اما اين براي خانم‌ها به هيچ وجه كافي نيست. خانم‌ها دوست دارند ابراز علاقه اختصاصي و عاشقانه همسرشان را عينا ببينند و بشنوند. از سوي ديگر مردها تصور مي‌كنند كه براي ابراز علاقه به همسرشان حتما بايد كار بزرگي بكنند و كارهاي كوچك را براي ابراز علاقه قابل توجه نمي‌دانند درحالي‌كه خانم‌ها رفتارهاي كوچك و ريز همسرشان را زيرنظر دارند و از كوچك‌ترين پيام‌هاي محبت‌آميز خوشحال مي‌شوند. در تفاوتي ديگر مردها از لحاظ ابراز علاقه و محبت بيشتر ديداري و بصري هستند. مردها بيشتر از طريق گيرنده‌هاي بينايي، محبت يا عدم‌محبت خانم‌ها را ادراك مي‌كنند مثلا اينكه همسرشان لباس خاصي را براي آمدن آنها به خانه پوشيده يا محيط خاصي را در خانه به‌وجود آورده درحالي‌كه خانم‌ها علاوه بر ادراك از طريق بينايي نياز به دريافت محبت از طريق شنيداري دارند؛ يعني خانم‌ها نياز دارند تا گاهي وقت‌ها بشنوند كه دوست داشته مي‌شوند.

  • فراموشي نداشته باشيد

براي خانم‌ها هيچ‌چيز بدتر از آن نيست كه همسرشان يك روز خاص در زندگي مشترك را از ياد ببرد. سعي كنيد همواره روزها و مناسبت‌هاي خاص در زندگي‌تان را به ياد داشته باشيد و آنها را گرامي بداريد. اين روزها مي‌تواند شامل سالگرد قمري يا شمسي و يا در بعضي موارد خاص هم شمسي هم قمري روزهاي مهم زندگي شما و همسرتان باشد؛ روزهايي مثل سالروز تولد همسرتان، سالروز آشنا شدن شما با يكديگر، سالروز عقد، سالروز عروسي، تولد بچه‌ها و... مي‌توانيد در محل كارتان يا ايميل‌تان جدولي تهيه كنيد و اين روزها را در آن مشخص كنيد تا در كشاكش شلوغي‌هاي زندگي روزمره آنها را فراموش نكنيد. بسته به ميزان اهميتي كه اين روزها در ذهن همسر شما دارند سعي كنيد به نوعي آنها را گرامي بداريد. اين گرامي داشتن از يك پيامك كوتاه صبحگاهي گرفته تا يك قرار دونفره يا گرفتن يك هديه كوچك يا بزرگ يا گرفتن يك شاخه گل و... . مي‌تواند متفاوت باشد. مهم اين است كه اين روزها را از ياد نبريد و به ياد داشته باشيد. نكته ديگري كه در زمينه ايام خاص بايد به آن توجه داشته باشيد دوره ايام عادت ماهانه در خانم‌هاست. در اين ايام همسر شما به‌دليل تغييرات هورموني به‌شدت از لحاظ جسمي و روحي تحت فشار و آسيب‌پذير است. سعي كنيد با رعايت بيشتر نسبت به آنها و انجام يكسري كارهاي مراقبتي در اين روزها توجه بيشتري به همسرتان داشته باشيد. مي‌توانيد براي او قرص‌هاي مكمل يا گوشت و جگر تهيه كنيد. در كارهاي خانه مشاركت بيشتري كنيد يا حتي صبح هنگام بيدار شدن يا شب‌هنگام استراحت دقايقي او را ماساژ دهيد. توجه به همين نكات ريز در چارچوب ذهني خانم‌ها اهميت بسيار بالايي دارد.

  • دو نفره‌هاي اختصاصي بسازيد

هرچقدر هم كه سر شما شلوغ است بايد روزهاي خاصي از‌ ماه و سال را به بيرون رفتن با خانواده و همسرتان اختصاص بدهيد. پارك، پيك‌نيك، مسافرت‌هاي كوتاه و بلند، رفتن به نمايشگاه‌هاي مختلف، ديدن يك تئاتر يا فيلم سينمايي جديد و... همه از كارهايي است كه شما مي‌توانيد به‌وسيله آنها به همسرتان ابراز توجه كنيد. شما همچنين مي‌توانيد به همراه همسرتان در برنامه‌هاي مذهبي مختلفي كه در جاي جاي شهر برگزار مي‌شود شركت كنيد و هم لحظاتي را در كنار يكديگر باشيد و هم بركت و معنويت زندگي‌تان را بيشتر كنيد. توجه داشته باشيد كه شما بايد با وجود توجه به بچه‌ها و اينكه بسياري از تفريح‌ها را با حضور آنها برگزار مي‌كنيد گاهي اوقات هم با همسرتان به تنهايي به يك تفريح دونفره برويد و فضاي خصوصي و تنهايي ميان خودتان را تجربه كنيد. هنگام قدم زدن دست همسرتان را در دست بگيريد و اجازه بدهيد او احساس پشتيباني و محبت شما را لمس كند.در طول مسير و در سفرهاي شهري ساكت نباشيد و از اتفاقاتي كه در طول روز برايتان افتاده صحبت كنيد و از او بخواهيد تا در مورد روزي كه بر او گذشته براي شما صحبت كند. هنگامي كه در محل كار هستيد در فرصت‌هاي مناسب و به‌صورتي كه مزاحم كار شما نشود براي او پيامك‌هاي محبت‌آميز بفرستيد. حتي اگر نوشتن متن اين پيامك‌ها براي شما سخت است مي‌توانيد انواع مختلفي از آن را در اينترنت يا سرويس‌هاي پيامكي ارزش‌افزوده تلفن همراه پيدا كنيد. اگر وبلاگ داريد يا عضو شبكه اجتماعي هستيد گهگاه و بدون اينكه به او بگوييد در وبلاگ يا شبكه اجتماعي متن محبت‌آميز يا تعريفي از همسرتان منتشر كنيد. مطمئن باشد كه او روزي اين پيام‌ها را خواهد ديد و آن روز ارزش بالايي براي آنها قائل خواهد بود.

  • تمرين كنيد

به همان ميزان كه احساس نياز به محبت و محبت كردن امري فطري و ذاتي است روش‌هاي ابراز محبت و توجه كردن به ديگران موضوعي اكتسابي و يادگرفتني است؛ يعني ما بايد ياد بگيريم كه چگونه به همسر و اطرافيانمان ابراز توجه و محبت كنيم. به سراغ آقايان اگر برويم در اين موضوع دل پردردي دارند و غالبا مي‌گويند كه در ميان اين همه مشغله روزانه و گرفتاري و قسط و وام و... به ياد داشتن و صرف وقت براي ابراز محبت به همسر كار بسيار سختي است كه اغلب فراموش مي‌شود. راهكار اما بسيار ساده است. همانطور كه براي بسياري از كارهايتان برنامه‌ريزي و حتي براي خودتان ليست يادآوري تهيه مي‌كنيد يا در نرم‌افزارهاي تلفن همراه و رايانه‌تان از يادآورها و برنامه‌هاي چك‌ليستي استفاده مي‌كنيد موضوع مهم ابراز علاقه به همسرتان را هم در بخشي از اين يادآوري‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي روزانه بگنجانيد و طبق برنامه در طول روز و هفته و‌ ماه و سال يكسري كارها را براي ابراز علاقه به همسرتان انجام دهيد. اين كارها در واقع سرمايه‌گذاري است براي گرم‌تر و پررونق‌تر شدن زندگي مشتركتان. البته به ياد داشته باشيد خانم‌ها معمولا دوست دارند احساس كنند شما هميشه به ياد آنها هستيد و در هر شرايطي گوشه‌اي از ذهن شما را به‌خود مشغول كرده‌اند. پس بهتر است اين برنامه‌ريزي‌ها و از روي چك‌ليست انجام دادن كارها را بدون اطلاع همسرتان و پنهان از او انجام دهيد. اجازه بدهيد او فكر كند كه با وجود همه مشغله‌هاي روزانه‌تان شما دائما به فكر او هستيد و به او مي‌انديشيد. نگران نباشيد، اين كار فريبكاري نيست بلكه توجه به تفاوت‌هاي ذاتي زن و مرد و نوع فكر كردن آنهاست.

  • خانه‌تان را گرم نگه‌داريد

كارهاي بسياري است كه شما مي‌توانيد در خانه براي ابراز محبت به همسرتان انجام دهيد. همه انسان‌ها دوست دارند اسمشان را از زبان همسر خود بشنوند، به جاي گفتن كلمه«خانوم» يا كلمات ديگر نام همسرتان را با پسوند «جان» همراه كنيد و مثلا او را «فاطمه‌جان» يا «فاطمه جانم» صدا بزنيد. شما حتي مي‌توانيد از اسم‌هاي مستعار زيبا و اختصاصي او كه خودتان كشف كرده‌ايد براي صدا زدن همسرتان استفاده كنيد. سعي كنيد براي نماز و ساعات عبادت در كنار همسرتان امور عبادي را انجام دهيد. مي‌توانيد حتي نمازتان را به جماعت بخوانيد. هنگامي كه ميهمان داريد يا به‌دليلي همسرتان بيمار است يا فشار كاري زياد دارد در كارهاي خانه به او كمك كنيد. گهگاه در خانه غذايي درست كنيد و همسرتان را با چيدن يك سفره زيبا (مثلا با روشن كردن چند شمع) غافلگير كنيد. براي همسرتان يادداشت‌هاي محبت‌آميز بنويسيد و آن را در محل‌هاي مختلف خانه بگذاريد تا او به‌صورت غافلگيرانه آن را ببيند و بخواند. ساعتي از روز را به صحبت با همسرتان اختصاص دهيد، اين زمان مي‌تواند پيش از خواب در اتاق خواب يا عصر پس از آمدن شما به منزل باشد. حتما توجه داشته باشيد كه هنگام صحبت با همسرتان همه توجه خود را به او معطوف كنيد و از ديدن تلويزيون، كار كردن با موبايل و رايانه شخصي و خواندن روزنامه پرهيز كنيد. سعي كنيد پيش از خواب يا در وقت خصوصي ديگري و به دور از چشم بچه‌ها، زماني را به نوازش همسرتان اختصاص دهيد. براي تزيين اتاق خوابتان فكري كنيد. مي‌توانيد يك تابلوي عاشقانه تهيه كنيد يا يك چراغ خواب زيبا را براي اتاقتان بخريد. اين كار براي همسرتان نشانه‌اي از توجه و گرمي رابطه او با شماست.

  • كمي رمانتيك باشيد، ضرر نمي‌كنيد

خودتان را ملزم كنيد، ماهي يك‌بار براي همسرتان گل بخريد، لازم نيست يك دسته گل بزرگ و گرانقيمت بخريد، يك شاخه رز زيبا هم اثر خود را خواهد داشت. گهگاه و بدون مناسبت براي همسرتان هديه‌هاي كوچك و ارزان قيمت بخريد. علت تأكيد بر ارزان قيمت بودن هديه‌ها توجه به اين موضوع است كه شما به ياد همسرتان بوده‌ايد و با سليقه و نظر خودتان براي او خريد كرده‌ايد. بزرگ بودن هديه‌ها باعث سخت شدن تكرار اين فرايند خواهد شد. گاهي اوقات به‌صورت غافلگيركننده به سراغ او برويد و او را با خود به يك تفريح دونفره، رستوران يا كافي شاپ ببريد. مثلا مي‌توانيد يك روز ظهر مرخصي بگيريد و با همسرتان لحظات شيريني را تجربه كنيد.

نسبت به سلامتي همسرتان حساس باشيد و به دور از بدخلقي و فشار و با سعه‌صدر موارد مربوط به سلامتي او را پيگيري كنيد. معجزه شنيدن «دوست‌ات دارم» را فراموش نكنيد و لااقل روزي يك‌بار به بهانه‌هاي مختلف اين كلمه را به همسرتان بگوييد. هنگامي كه او عصباني يا ناراحت است و نياز به كمك شما دارد با او همدردي كنيد و همراه و همقدم او باشيد.

دقت كنيد كه در اين اوقات شما بايد به همسرتان اجازه ابراز ناراحتي و عصبانيتش را بدهيد. دائما يادآوري اينكه مسئله مهمي اتفاق نيفتاده يا نصيحت كردن و گذشته را بررسي كردن يا راه‌حل‌هاي عجيب و غريب دادن نه به شما كمكي خواهد كرد و نه به رابطه عاطفي‌تان با همسرتان. او به كسي نياز دارد كه همراهش باشد و صرفا با او همدردي كرده و در حل مشكلات كمكش كند.

  • كارشناس: دكتر محمد شجاعي؛ استاد دانشگاه و مشاور خانواده

مدت 5‌ماه از زندگي مشترك من و همسرم مي‌گذرد و در اين 5‌ماه مرتب با هم دعوا و بحث مي‌كنيم. خانم من هر اتفاقي كه در خانه مي‌افتد را براي خانواده‌اش تعريف مي‌كند و وقتي به او اعتراض مي‌كنم عنوان مي‌كند كه چون با خانواده‌ام خيلي صميمي هستم و آنها را دوست دارم دلم مي‌خواهد در جريان جزئيات زندگي‌ام قرار گيرند. از سوي ديگر مادرهمسرم هر روز با من تماس مي‌گيرد و مي‌گويد ناراحت نباش دعوا نمك زندگي است و اين مشكلات رفع مي‌شود. درحالي‌كه متوجه نيست همين رفتار دخترش باعث ايجاد اختلاف در زندگي ما شده است و به جاي اينكه او را راهنمايي كنند كه اخبار خانه را به آنها ندهد با اين عنوان كه دعوا نمك زندگي است سعي در حل اين مشكل دارد درحالي‌كه اصلا خانواده بنده از مشكلاتي كه من در 5‌ماه اول زندگي مشترك داشته‌ام خبر ندارند. من از اين رفتار همسرم به تنگ آمده‌ام. لطفا من را در اين زمينه راهنمايي كنيد.

اينكه فردي پدر و مادرش را به‌شدت دوست دارد و با آنها احساس صميميت مي‌كند خيلي اتفاق خوبي است ولي وقتي وارد زندگي زناشويي شديم نبايد اين رفتار را به‌گونه‌اي ابراز كنيم كه باعث بروز اختلاف در زندگي مشتركمان شود. افراط در اين كار باعث مي‌شود كه احساس كوچك‌شدن و تحقيرشدن در همسرمان به‌وجود‌ آيد و اعتماد او نسبت به ما سلب شود.

همسر خوب، فردي است كه از عاطفي بودن همسرش نسبت به خانواده‌اش استقبال كند؛ اما اين زماني است كه اين مهرورزي رنگ دخالت به‌خود نگيرد. نبايد همه‌‌چيز را براي خانواده‌ها تعريف كنيم كه آنها احساس دخالت براي رفع مشكل ما را داشته باشند. زن و شوهر نبايد اجازه دهند كه كسي برايشان تصميم بگيرد، هيچ‌كس نبايد وارد حريم زندگي زن و شوهر شود؛ چراكه خبرهاي زندگي و مسائل شخصي زن و شوهر بايد بين آن دو باقي بماند و نبايد شخص سومي در جريان آن قرار گيرد. اين ضعف يك پسر است كه تا اتفاقي مي‌افتد پدر و مادرش را در جريان قرار دهد و ضعف يك دختر است كه خبرها را به خانواده‌اش بدهد و بگويد همسر من در خانه اينگونه رفتاركرد. يادتان باشد دخالت با مهرورزي فرق دارد. بايد كاري كنيد كه رازهاي زندگي‌تان بين خودتان باقي بماند.

اين دوست عزيز و همه كساني كه اين مشكل را دارند بايد از همسرشان بخواهند كه براي حفظ زندگي مشترك، مسائل شخصي‌شان را به كسي نگويند. براي هر اتفاقي كه در خانه افتاد و همسر آنها خانواده‌اش را در جريان آن قرار نداد از او تشكر كنند و بگويند با اين كارتان اعتمادتان نسبت به او بيشتر شد و پايه‌هاي زندگي‌مان مستحكم‌تر خواهد شد.

صبور باشيد چرا كه اين رفتارها در سال‌هاي اول زندگي زياد رخ مي‌دهد البته بنده معتقد نيستم كه دعوا نمك زندگي است؛ چراكه به هر تعدادي كه دعوا در بين زن و شوهر صورت مي‌گيرد فشار و عذاب قبر براي آنها ذخيره مي‌شود. اتفاقا دعوا نمكي بي‌مزه‌ ولي طبيعي زندگي است. درگيري و اختلاف به‌خصوص در سال‌هاي اول زندگي يك اتفاق طبيعي است چون زن و شوهر دو سيستم متفاوت هستند و تا دنده‌هاي اين دو سيستم روي هم بيفتد و به ثبات برسد زمان زيادي لازم است پس در چند سال اول زندگي نبايد دعواها را جدي بگيريد بلكه تلاش كنيد از اين مشكلات براي رسيدن به تفاهم بيشتر استفاده كرده و به‌خاطر يكديگر و حفظ زندگي زناشويي‌تان تا مي‌توانيد گذشت كنيد.

همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: