کد خبر: ۶۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 20
شفا آنلاین>تغذیه>مواد غذایی مانند گلاب و سیب رنده شده در وعده سحر باعث می‌شود در طول روز کمتر احساس تشنگی کنید.
به گزارش شفا آنلاین،رسیدن به مرزهای سلامتی جسم یکی از  اهداف به جا آوردن مناسک دینی در ماه مبارک رمضان بوده و پیروی کردن از برنامه  تغذیه‌ای سالم، باعث بهره‌مند شدن از فواید بی‌شمار این ماه می‌شود. اگرچه روزه داری در تابستان و تحمل گرسنگی و تشنگی در این روزهای بلند، طاقت فرسا است اما متخصصان راهکارهایی پیشنهاد می‌دهند که با کمک آن می‌توان قدرت تحمل بدن را در برابر تشنگی و گرسنگی بالا برد.

به گزارش ایران، برای افزایش مقاومت بدن در برابر تشنگی و پیشگیری از کاهش آب بدن باید نوشیدن یک لیتر و نیم آب در وعده افطار تا سحر فراموش نشود. اضافه کردن برگ‌های نعنا، چند برش کوچک از لیمو ترش تازه یا زنجبیل رنده شده به آب و نوشیدن آن را در وعده‌های افطار تا سحر فراموش نکنید؛ نوشیدن مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه‌ دار می‌شود، اما باید تا جایی که امکان دارد از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین و چای پررنگ در وعده سحر خودداری کنید، چرا که  این نوشیدنی‌ها باعث از بین رفتن آب بدن می‌شود و ممکن است احساس تشنگی کنید.

همچنین توصیه می‌شود در وعده سحر و افطار نوشابه‌های گازدار ننوشید.مصرف نوشابه‌های گازدار مخصوصاً در وعده سحر باعث می‌شود در ترشح شیره‌های گوارشی اختلال ایجاد شده و علاوه بر افزایش احساس تشنگی، به دنبال آن نفخ و مشکلات گوارشی ایجاد شود. بهترین جایگزین برای این گروه از نوشیدنی‌ها، آب میوه‌های خانگی یا شربت‌های گیاهی کم شکر است. از طرف دیگر مواد غذایی مانند گلاب و سیب رنده شده در وعده سحر باعث می‌شود در طول روز کمتر احساس تشنگی کنید.  فراموش نکنید برخی نوشیدنی‌ها مانند عصاره زرد آلو ممکن است احساس  تشنگی  را در طول روز افزایش دهد، به جای آن می‌توانید از شیره نارگیل، شربت نعنا و گلاب، مخلوط انبه و شاتوت یا آب لیمو ترش  استفاده  کنید.

برای مقابله با تشنگی راه‌های دیگری نیز  وجود دارد.فراموش نکنید، مصرف گوشت قرمز و پروتئین‌های حیوانی در وعده سحر، مواد غذایی شور و کافئین دار باعث از دست رفتن آب بیشتری از بدن می‌شود و احساس تشنگی را افزایش می‌دهد بنابراین بهتر است مواد غذایی مانند تخم مرغ، پروتئین‌های گیاهی و مواد لبنی  را نسبت به  گوشت  قرمز و سفید بیشتر مصرف کنید.مواد غذایی حاوی پتاسیم نیز در پیشگیری  از ابتلا به کم آبی و تشنگی مؤثر است. همچنین موز و انبه و حبوباتی مانند عدس و آناناس منابع غذایی غنی از پتاسیم هستند.

انواع میوه را  که حاوی مواد مغذی بسیار مفید برای سلامت بدن است بهتر است در وعده افطار و یا در فاصله افطار تا سحر مصرف کنید. از کربوهیدرات‌های پیچیده مثل غلات از جمله گندم، جو و… حبوبات مثل عدس، لوبیا،‌ نان‌های ‌سبوس‌دار و غذاهای حاوی فیبر مثل سبزی‌ها، حبوبات، غلات، میوه‌های با پوست، میوه‌های خشک مانند گلابی، آلو و انجیر و بادام در وعده‌های غذایی بخصوص سحری بیشتر استفاده کنید. این غذاها باعث می‌شوند احساس گرسنگی کمتری کنید، چون به آهستگی هضم می‌شوند. توصیه می‌شود برای تأمین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات  برای جبران کم آبی بدن، ضرورت دارد.

اهواز نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: