کد خبر: ۶۶۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 21
شفا آنلاین>تغذیه>لواشك‌هاي بي‌نام و نشاني كه در بازار عرضه مي‌شوند را به هيچ عنوان خريداري نكنيد چون در تركيب بسياري از آنها از ميوه استفاده نشده است.
به گزارش شفا آنلاین،از جاده شمال كه رد مي‌شوي غير از جاذبه طبيعي آن اين لواشك‌ها و ترشي‌هاي قرار گرفته در كنار ويترين مغازه‌ها است كه تو را سر شوق مي‌آورد تا بلكه بتواني مذاق خود را با آنها خوش كني و از طبيعت اطراف خود بهتر و بيشتر لذت ببري.

اما در اين بين هستند لواشك‌هايي كه بدون هيچ‌گونه مهر و تاييديه استانداري وارد بازار مي‌شوند و به راحتي به خريد و فروش مي‌رسند بدون آنكه كسي در اين زمينه پاسخگو باشد تعداد زيادي از اين دست لواشك‌ها توسط زنان روستاهاي اطراف جاده تهيه شده‌اند و نمي‌توان بهداشتي بودن يا نبودن آنان را تاييد كرد.


ليلا آذربايجاني عضو انجمن تغذيه اصفهان با اشاره به عرضه اين دست لواشك‌ها در بازارهاي ايران به ويژه بازارهاي شمال كشور، گفت: اين دست لواشك‌هاي بي‌نام و نشان تنها با تبليغ فروشنده از اينكه اين دست لواشك‌ها طعم متفاوتي نسبت به لواشك‌هاي استاندارد دارند خريد و فروش مي‌شوند.


وي با بيان اينكه بسياري از لواشك‌هاي بي‌نام و نشان در شرايط كاملا غيربهداشتي تهيه، توليد و بسته‌بندي مي‌شوند، خاطرنشان كرد: عدم رعايت بهداشت محيط و فردي، استفاده از مواد غيربهداشتي و غيرمجاز مانند رنگ صنعتي و اسانس، استفاده از ميوه‌هاي فاسد شده و يا كپك زده و تهيه اين مواد در ظروف و مكان غيربهداشتي  در تعداد زيادي از مراكز تهيه و توليد اين دست لواشك‌ها مشاهده مي‌شود.
عضو انجمن تغذيه اصفهان با بيان اينكه در تعداد زيادي از لواشك‌هاي بي‌نام و نشان از رنگ و طعم دهنده‌‌هاي شيميايي استفاده مي‌‌شود، خاطرنشان كرد:  حتي برخي از مواد تشكيل دهنده اين لواشك‌ها ميوه نبوده و از رنگ‌ها و اسانس‌هاي معمولي براي اين كار استفاده مي‌شود، حتي تعداد زيادي از لواشك‌ها از نشاسته، آرد و يا ميوه‌هاي گنديده تشكيل شده است.


وي با اشاره به اينكه برخي از افزودني‌هاي اين دست لواشك‌ها سمي هستند، اظهارداشت:  ايجاد حساسيت در كودكان از نشانه‌هاي استفاده از لواشك‌هاي غيربهداشتي است، علاوه بر اينكه ممكن است مسمويت مكرر نيز در اين كودكان مشاهده شود.

وي با تاكيد بر خريداري لواشك‌هاي بهداشتي و تاريخ‌دار، گفت: بسياري از لواشك‌ها هستند كه به نايلون خود چسبيده‌‌اند و حتي در هنگام جدا كردن آنها مقداري از نايلون بر روي لواشك باقي خواهند ماند كه بهتر است از مصرف آنها خودداري شود.
آذربايجاني ادامه داد: بسياري از لواشك‌ها عطر و طعم ميوه تهيه شده خود را دارند بنابراين اگر به طور مثال لواشك آلو خريداري كرديد بايد حتما عطر و طعمي مانند آلو برخوردار باشد در غير اينصورت و در صورت مشاهده دانه‌هاي سياه در پهنه لواشك از خريداري آنها خودداري كنيد.

ایمنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: