کد خبر: ۶۶۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 19
شفا آنلاین>سلامت>آیا می‌دانستید قلب هم سرطانی می‌شود؟ اما جالب است بدانیم که قلب هم در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می‌گیرد.
به گزارش شفا آنلاین ، قلب یکی از ارگانهای حیاتی بدن می‌باشد که خوشبختانه کمتر در معرض سونامی سرطان قرار دارد، اما به ندرت خبری در ارتباط با «سرطان قلب» به گوش می‌رسد.

این سرطان تمامی گروه‌های سنی از جوانی تا پیری را درگیر می‌کند اما نوع سارکوم سرطان قلب بیشتر در افراد جوان مشاهده می‌شود.

گفتنی است که سارکوم توده بدخیم (سرطانی) هستند که به داخل بافت نرم توسعه می‌یابد.

طبق آمار پزشکان از آنجا که این سرطان بسیار نادر می‌باشد سالانه ممکن است هر جراح تنها با یک یا دو مورد از این بیماری مواجه شود.

نکته مهم این است که تومورهای قلب بسیار نادر بوده به گونه‌ای که تقریبا سه  چهارم آنها خوش خیم و مابقی سارکوم (بدخیم) هستند. از عوامل ایجاد کننده این سرطان می‌توان به انسداد بطنی، پریکاردیت، آریتمی و ترمبو آمبولی اشاره کرد.

سرطان قلب را بیشتر بشناسید

دکتر محراب مرزبان متخصص قلب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری‌های قلبی به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌گردند که نوع اولیه عضله قلب را گرفتار کرده و منشا آن بافت و عروق و پرده دور قلب می‌باشد. هرچه شدت بدخیمی بالا باشد متوسط طول عمر افراد به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: علائم سرطان قلب بسته به محل درگیری متفاوت بوده، اما به طور معمول با درد قفسه سینه، تنگی نفس، ورم دست و پا و ورم صورت همراه خواهد بود همچنین اگر این سرطان دریچه قلب را درگیر کند، فرد با نارسایی قلب روبرو می‌شود.

چگونه به جنگ سرطان قلب برویم؟

این متخصص در خصوص درمان سرطان قلب اظهار داشت: این سرطان با عکس و اکو کاردیوگرافی قابل تشخیص می‌باشد.در موارد قابل برداشت توده سرطانی، بایستی این کار صورت بگیرد و یک بازسازی بزرگ در قلب انجام شود.

مرزبان نتایج درمان هرچه بهتر این بیماری را در گرو تشخیص زود هنگام دانسته و افزود: سرطان قلب بسته به شرایط آن با شیمی درمانی و رادیوتراپی درمان می‌گردد.

این پزشک خاطر نشان کرد: برخی تومورهای سرطان قلب جنبه ژنتیکی و فامیلی دارند که افراد با این سابقه باید مورد Screen (غربالگری) قرار گرفته و آزمایش شوند.

این پزشک در پایان عنوان کرد: تنها راه پیشگیری از این بیماری آگاهی دادن به افراد در مورد علائم آن می‌باشد، که افراد درصورت مشاهده علائم بایستی سریعا به پزشک مراجعه  کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: