کد خبر: ۶۶۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 18
شفا آنلاين:تغذیه>ماه رمضان-پس از ساعت‌ها تشنگی و گرسنگی منطقی به نظر می‌رسد که در افطار، بلافاصله به نوشیدن آب و غذا روی بیاوریم تا از شدت گرسنگی و تشنگی کاسته شود ولی نباید از عوارض این کار غافل بود.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر لیلا آزادبخت، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با اشاره به این مساله گفت: «به روزه‌داران توصیه می‌شود در ابتدا با نوشیدن یک نوشیدنی ولرم، روزه خود را افطار کنند و بعد از مصرف مایعات، حتما در حد اعتدال میوه‌های خشک مثل خرما، توت، انجیر، کشمش و... به جای زولبیا و بامیه بخورند.»

وی همچنین توصیه کرد: «روزه‌داران، بعد از مصرف نوشیدنی ولرم همراه با توت، یا انجیر یا خرما و کشمش، در حد متعادل یک پیاله، سوپ یا آش‌ که پرسبزی و پرحبوبات است (درصورتی که مشکل گوارشی ندارند)، بخورند. البته نباید به یکبار سوپ و آش مصرف شود بلکه باید به تدریج این موادغذایی را بخورید تا حرکات دستگاه گوارش تنظیم و آنزیم‌های گوارشی به مقدار کافی ترشح شود

به گفته این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در ماه مبارک رمضان اغلب به دلیل اینکه فرد برای ساعات طولانی روزه بوده، ممکن است خودبه‌خود شرایطی پیش بیاید که میوه کمتری استفاده کند درحالی که حتما باید به مصرف میوه و سبزی هم توجه داشت. از این رو توصیه می‌شود بعد از صرف افطار یعنی خوردن سوپ و آش، حدود دو تا سه واحد از انواع میوه‌ها مصرف شود. 

آزادبخت همچنین تاکید کرد: «برخی از روزه‌داران عادت دارند که افطار و شام خود را یکجا مصرف می‌کنند درحالی که چون برای مدت طولانی گرسنه بوده‌اند باید بین وعده افطار و شام حداقل حدود 45 دقیقه فاصله باشد و یک وعده جداگانه را به صرف شام مختصر اختصاص داد.»

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مصرف غذاهای پروتئینی و کمی غلات سبوس‌دار و نان سبوس‌دار را در وعده شام مناسب دانست و گفت: «در وعده سحر هم توصیه می‌شود روزه‌داران حتما از تمام گروه‌های غذایی و به‌خصوص غلات سبوس‌دار مثل نان سبوس‌دار استفاده کنند و بخشی از آن را به هم به میوه و سبزی اختصاص دهند چون با توجه به گرمی هوا مصرف آنها می‌تواند در رفع تشنگی کمک‌کننده باشد. نان سبوس‌دار علاوه بر مفیدبودنش، کمتر از نان‌های دیگر باعث تشدید حس تشنگی در بدن می‌شود. همچنین استفاده از تخم شربتی و خاکشیر نیز به عنوان نوشیدنی در سحر به دلیل اینکه عطش فرد را کمتر می‌کند، توصیه می‌شود.»



سلامانه




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: