کد خبر: ۶۶۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 18
شفا آنلاین>سلامت>رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تاثیر غذاهای پر چرب و سرخ شده در بروز تشنگی فرد در طول روزه ماه رمضان گفت: از مصرف این غذاها در ماه رمضان اجتناب کنید.
به گزارش شفا آنلاین،محمد باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به غذاهایی که سبب افزایش تشنگی و خشکی دهان می‌شود، اظهار کرد: مصرف غذاهای پر چرب و سرخ شده به خصوص در وعده سحر سبب تشنگی فرد در طول روز می‌شود، مصرف غذاهای شور و پر ادویه نیز این مسئله را در افراد روزه دار افزایش می‌دهد. به این دلیل باید از مصرف اینگونه غذاها در ماه رمضان اجتناب کرد.

وی افزود: به دلیل آنکه مصرف تعداد وعده‌های  غذایی در ماه رمضان کاهش می‌یابد و فرد از هنگام سحر تا افطار غذا مصرف نمی‌کند، همچنین کاهش میزان مصرف مایعات در این ماه وجود دارد تمام این مسائل سبب کاهش میزان آب بدن و بروز احساس تشنگی در فرد روزه دار می‌شود.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بدن فرد برای هضم و جذب مواد غذایی چرب به آب بیشتری نیاز دارد و مصرف این مواد غذایی سبب تحریک حس تشنگی در افراد می‌شود. بالا بودن دمای هوا در ماه رمضان و فعالیت‌ بدنی به مدت طولانی و با شدت زیاد اتلاف آب بدن فرد و در نتیجه تشنگی و خشکی دهان را به همراه دارد.

لاریجانی با اشاره به راههای جلوگیری از خشکی دهان در ماه رمضان بیان کرد: به دلیل محدودیت‌ مصرف غذا و مایعات در ماه رمضان، افراد روزه دار باید مایعات را در فاصله افطار تا سحر به مقدار کافی مصرف کنند. بنابراین اینگونه افراد همراه با وعده‌های غذایی افطار و سحر خود به مقدار کافی از میوه و سبزی‌ استفاده کنند.به دلیل اینکه این مواد غذایی سبب نگهداری آب در بدن فرد می‌شود.

وی تصریح کرد: افراد باید حداقل500 گرم میوه و سبزی در طول روز مصرف کنند، افراد روزه دار مصرف مواد غذایی را که سبب افزایش تشنگی در این افراد می‌شود، محدود کنند و از انجام فعالیت‌های شدید و طولانی مدت در طول روز به خصوص در ماه‌های گرم سال خودداری نمایند همچنین از مصرف چای و قهوه به  میزان زیاد که باعث دفع بیشتر آب بدن فرد از طریق افزایش ادرار می‌شود، پرهیز کنند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: