کد خبر: ۶۵۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 16
وزیر بهداشت خبر داد
شفاآنلاین:سلامت>درمان>وزیر بهداشت گفت: مذاکرات جدیدی با کمپانی‌های خارجی در حال انجام است تا بخشی از تجهیزات گرانقیمت و پیچیده مثل پت‌اسکن، ام‌ آر آی، سی‌تی‌اسکن، آنژیوگرافی‌، اکوگرافی یا سونوگرافی به مجموعه بیمارستان‌های دولتی کشور اضافه شود.
به گزارش شفا آنلاین : سیدحسن هاشمی گفت: کمپانی‌های بین‌المللی در حوزه تجهیزات پزشکی علاقه‌مند شده‌اند و اگر مذاکرات به نتیجه برسد گشایش وسیعی در این حوزه اتفاق می‌افتد و دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری ستاد و دولت نخواهد بود.

وی افزود: این مذاکرات در کشور و خارج از آن در حال انجام است که اگر به نتیجه رسید می‌توانیم از این فرصت زمانی استفاده کرده و دوباره مجبور نشویم جلسه برگزار کنیم و وارد عمل شویم.

وی ادامه داد:‌ اگر این مذاکرات به نتیجه نرسید به دلیل اینکه تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نیست از قبل هم پیش‌بینی کرده‌ایم و حدود هزار میلیارد تومان تجهیزات اعم از تولیدات داخل که بخش عمده‌ای را تشکیل می‌دهد و در مورد تجهیزات پزشکی خیلی سنگین از نظر تکنولوژی به مجموعه وسایل و امکاناتی که در ناوگان خدماتی داریم به بیمارستان‌های دولتی اضافه می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: بخشی از تجهیزاتی که گران‌قیمت و پیچیده هستند مثل پت‌اسکن، ام‌ آر آی، سی‌تی‌اسکن، آنژیوگرافی‌، اکوگرافی یا سونوگرافی باید وارد شود.

هاشمی ادامه داد:‌ اما بخشی از تجهیزات که تولید داخل است و مرغوب نیز بوده از داخل خریداری می‌شوند به طوری که سالی که گذشت حدود 30 هزار تخت بیمارستانی خریداری کردیم و 1800 مانیتور و تخت جراحی تهیه شد.

وی در مورد تجهیز  آمبولانس و خرید آن گفت: آمبولانس‌ها از خارج وارد می‌شوند اما تعدادی از آنها که قابل توجه است در داخل کشور تجهیز می‌شوند البته ایران در صنعت خودروسازی هنوز نمی‌تواند آمبولانس تولید کند و اگر تولید کند نیز در حوزه پزشکی با صراحت می‌گوییم برای ما مهم جان مردم است.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنابر این به اسم تولید داخل نمی‌توانیم هر کاری کنیم و از نظر اخلاقی و شرعی اجازه نداریم جان مردم را در معرض تهدید قرار دهیم به این دلیل که ممکن است ساخت داخل باشد.

هاشمی تصریح کرد: آنچه خودمان استفاده می‌کنیم اگر دارو است یا اگر تجهیزاتی برای خانواده‌هایمان مصرف می‌شود فکر می‌کنیم باید همان را برای مردم استفاده کنیم و در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو همیشه گفته‌ایم استانداردها باید بسیار بالا و سختگیرانه باشد.

وی گفت: این به معنی بی‌توجهی به تولید داخل نیست بلکه اقتصاد مقاومتی شعار نبوده و عملاً باید اجرا شود اما بدون هیاهو، سر و صدا و شعار دادن باید عملیاتی شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: مثلاً در حوزه دارو در سال گذشته حدود 400 میلیون دلار کاهش واردات داشته‌ایم و از چند قلم داروی جدید نیز بهره‌برداری کردیم البته این معنی فقط پرده‌برداری نبوده که دارو وارد بازار نشود و دارویی را که اعلام کرده‌ایم به خودکفایی رسیده‌ایم یا بتواند سهم خوبی در بازار داشته باشد و نظرات انجمن‌های علمی و موسسات آموزشی را تامین کند.

فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: