کد خبر: ۶۵۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 15
شفاآنلاین:سلامت>تغذیه>رییس اداره تغذیه مرکز پزشکی مسیح دانشوری با اشاره به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان گفت: بهتر است در روزهای پایان ماه شعبان، افراد بصورت منظم صبحانه مصرف کنند تا به خوردن سحری عادت کنند و همچنین کالری(انرژی) غذای مصرفی را در وعده ناهار خود کاهش دهند.
به گزارش شفا آنلاین : دکتر منصور رضایی افزود: همزمانی ماه مبارک رمضان با فصل تابستان یکی از علل سردردهای صبحگاهی به شمار می رود، بنابراین به هموطنان توصیه می شود، از هفته قبل از شروع ماه مبارک رمضان مصرف روزانه چای و قهوه خود را کاهش دهند تا سیستم عصبی مرکزی به دریافت میزان کمتری از کافئین عادت کند.

وی ادامه داد: یکی از مسایل مهم تغذیه ای در این ماه، مدیریت مصرف آب در افراد است؛ با طولانی بودن زمان گرسنگی از اذان صبح تا اذان مغرب در ماه مبارک رمضان، افراد باید در این ایام مصرف آب و مایعات و انرژی را از لحاظ تغذیه ای به درستی مدیریت کنند.

رضایی خاطرنشان کرد: روزه داران باید برای جبران مواد معدنی از دست رفته در تعریق روزانه از مواد غذایی غنی از املاح نظیر انواع میوه و سبزیجات، ماست و دوغ کم نمک استفاده کنند.

رییس اداره تغدیه مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری افزود: مصرف غذاهای پرچرب مانند کله پاچه و حلیم و سرخ کردنی موجب افزایش عطش در طول روز در ماه مبارک رمضان می شود، بنابراین بهتر است افراد مصرف غذاهای مدر(ادرار آور) مانند چای و قهوه را در وعده سحری کاهش دهند و از خوردن غذاهای آماده و شور مانند سوسیس، کالباس، تن ماهی و غذاهای کارخانه ای پرهیز کنند.

رضایی ادامه داد: روزه داران بهتر است میزان دریافت منابع غذایی فیبر دار مانند غلات کامل از جمله نان سنگک و بربری، غلات و حبوبات، آجیل تازه و بی نمک، انواع سالاد و میوه و سبزی را در وعده سحری افزایش دهند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف ادویه، زردچوبه و فلفل در وعده سحری عطش آور است، بنابراین روزه داران باید سعی کنند غذاهای خود را با چاشنی های طبیعی مانند نارنج، آبغوره، لیمو ترش خوش طعم کنند به جای آنکه غذای خود را با نمک، روغن و ادویه جات طعم دار کنند.

رضایی افزود: روزه داران باید در وعده سحری از مواد نشاسته ای مانند نان کامل، حبوبات، انواع آش و سوپ به جای قندهای ساده ای مانند قند، شکر، شربت وشیرینی استفاده کنند.

رییس اداره تغذیه مرکز مسیح دانشوری درخصوص وعده های افطار نیز گفت: شروع افطار باید با مصرف مایعات ولرم همراه با مواد قندی و مغذی شامل چای و عسل، چای شیرین، چای و خرما، شیر و عسل، شیر و خرما باشد؛ به رغم گرمای شدید هوا، افراد باید از مصرف مایعات سرد و یخ زده در ابتدای افطار پرهیز کنند.

رضایی گفت: افطاری باید جزو وعده های سبک بوده و با فاصله ای به شام برسد. شام نیز حتما باید سبک باشد. کته ماست، تخم مرغ، آجیل، انواع کوکوها، ماکارونی، انواع آش، سوپ و فرنی، خورش کم چرب با مصرف محدود برنج برای شام توصیه می شود.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: