کد خبر: ۶۵۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 14
شفاآنلاین:جامعه>خانواده>مادرم می گوید که همه دردسرها از روزی شروع شد که برگه مرخصی زایمانش را امضا کرد و تحویل محل کارش داد.
البته من هنوز خیلی کوچکم حتی حرف نمی زنم اما فکر می کنم مادرم اشتباه می کند همه دردسرها از روزی شروع شد که مرخصی مادرم تمام شد و خواست دوباره کارش را شروع کند.
به گزارش شفا آنلاین : حدود دو سال است که بحث افزایش مرخصی زایمان زنان از 6 ماه به 9 ماه مطرح شده است ولایحه ای که از سوی دولت دهم به مجلس ارائه شد و به تصویب هم رسید، اما اجرایی نشد و حالا این موضوع دغدغه ای برای بانوان شاغل شده چرا که برخی از افرادی که به مرخصی زایمان رفته اند، دیگر به محل کارشان برنگشته اند.

نگرانی که این روزها در میان بانوان شاغل وجود دارد استفاده از مرخصی زایمان و اخراج از کار است چون شاهد بوده ایم که این موضوع از سوی بسیاری از مسوولان تایید شده و بچه دار شدن به کابوسی برای بانوان شاغل تبدیل شده و براساس آمارها در سال گذشته بیش از 47 هزار نفر از بانوان شاغل پس از مرخصی زایمان خود از کار بیکار شدند و در واقع برای همیشه خانه نشین شدند.

قانون افزایش مرخصی زایمان زنان از 6 ماه به 9 ماه در خرداد ماه سال 92 در قالب لایحه ای از سوی دولت به مجلس فرستاده شد که این لایحه پس از بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. براساس مصوبه دولت برای افزایش مرخصی زایمان زنان، مدت مرخصی زایمان (یک و 2 قلو) زنان شاغل در بخش های دولتی و غیردولتی 9 ماه تمام با پرداخت حقوق و فوق العاده های مربوط تعیین می شود. همسران افراد یادشده نیز از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می شوند.

دغدغه ای که این روزها ذهن خیلی از بانوان شاغل را مشغول کرده بچه دار شدن است، چون اگر به فکر بچه باشند، باید دیگر به فکر اشتغال نباشند و در واقع آنان معتقدند یا باید شاغل باشند یا بچه دار شوند.

این موضوع نگرانی جدی برای بانوان است و تصمیم گیری برای این قشر بسیار سخت است، چرا که از یک طرف با بچه دار شدن کانون خانواده شان گرم تر می شود و بودن یک کودک به زندگی شان رونق بیشتری می بخشد، یا از طرف دیگر با بچه دار شدن فرصت شغلی شان را از دست می دهند و با مشکلات اقتصادی در زندگی شان دست و پنجه نرم کنند.

اگرچه مسائل و مشکلات اقتصادی به حدی سرسام آور است که بانوان شاغل این روزها به خاطر مسائل اقتصادی که در زندگی شان دارند کمتر به فکر بچه دار شدن هستند و شغل شان را بیشتر از بچه دار شدن می پسندند و این موضوع نیز براساس آمارها، میزان باروری زنان کشور را کاهش داده به طوری که میزان باروری در کشور به 1،8 فرزند برای یک زن در سن باروری رسیده است.



*** بچه تهدیدی جدی برای شغلم است

یک بانوی شاغل با بیش از 10 سال سابقه کار در یکی از دستگاه های اجرایی می گوید: همیشه یکی از موضوعاتی که ذهنم را مشغول می کند، بچه دار شدن و ترس از اخراج ازمحیط کارم است چرا که در این شرایط اقتصادی نامناسب که خانواده ها دارند، داشتن یک شغل به عنوان نیاز اساسی به شمار می آید.

زهرای 33 ساله که بیش از چهار سال است ازدواج کرده و به صورت قراردادی در دستگاه اجرایی فعالیت می کند، ادامه می دهد: خیلی دوست دارم با وجود یک بچه کانون زندگی ام را گرم تر کنم و احساس می کنم بعد از چهار سال از زندگی مشترک وجود یک بچه بسیار ضروری است اما به خاطر اینکه تا پیش از این موقعیت بچه دار شدن نداشتم از این پس نیز ترس از اخراج از کار به من اجازه بچه دار شدن نمی دهد.

وی تصریح می کند: پیش از اینکه مرخصی زایمان به 9 ماه افزایش یابد اخراج از محیط کار کمتر مشاهده می شد اما با این قانون تعداد زیادی از بانوان شاغل شغل خود را از دست داده اند.



*** افزایش مرخصی زایمان باید تضمینی برای شغل بانوان باشد

یک بانوی دیگر می گوید: در شرایطی که با افزایش میزان مرخصی زایمان امنیت شغلی بانوان از بین می رود چگونه یک بانوی ایرانی می تواند به فکر بچه دار شدن هم باشد.

مریم نیز می افزاید: مسوولان اجرایی کشور باید به فکر چاره ای برای ایجاد امنیت شغل بانوان باشند تا بخشی از دغدغه و نگرانی بانوان نسبت به شغل شان برطرف شود و آنان نیز بتوانند کانون خانواده شان را با وجود یک کودک گرم کنند.

وی با بیان اینکه بجای اینکه 9 ماه مرخصی زایمان با استقبال خوب مسوولان روبه رو شود، با طرح آن نگرانی بانوان را بیشتر کرده اند، ادامه می دهد: کاش مسوولان به جای افزایش مرخصی زایمان که حق قانونی بانوان نیز به شمار می رود به فکر امنیت شغلی بانوان باشند تا دیگر بیکاری بانوان را شاهد نباشیم.



**بیشترین پیگیری برای افزایش مرخصی زایمان

معاون امور زنان ریاست جمهوری می گوید: این معاونت بیشترین پیگیری را برای اجرای افزایش مرخصی زایمان زنان داشته است تا با ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان تسهیلات بیشتری برای زنان شاغل قائل شود.

شهیندخت مولاوردی پیشتر گفته بود: آخرین مکاتبات ما در این زمینه مربوط به سازمان مدیریت و برنامه ریزی است که از آنان خواسته ایم این مساله در سیاست های ابلاغی افزایش جمعیت لحاظ شود زیرا اگر دستگاه ها می توانستند این قانون را از اعتبارات خود اجرا کنند ، تاکنون آن را اجرا می کردند.

وی ادامه می دهد: در کنار پیگیری افزایش مرخصی زایمان، از سایر سیاست ها مربوط به زنان غافل نیستیم و به طور مثال باید مشوق های لازم برای کارفرمایان خصوصی را در نظر بگیریم که بار مالی دارد.

مولاوردی می گوید: البته افزایش مرخصی زایمان را بیمه خدمات درمانی اجرا می کند اما بیمه های تامین اجتماعی هزینه اجرای آن را سال گذشته 270 میلیارد و امسال 300 میلیارد تومان اعتبار برآورد کرده اند و آن را اجرا نکردند.

معاون رییس جمهور در امور زنان گفت: این مساله نشان می دهد که هزینه های اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان تامین نشده و قانون دستگاه ها را مجاز کرده است. دستگاه های اجرایی نیز ترجیح می دهند به این مسایل کمتر بپردازند.





*** افزایش مرخصی زایمان نیازمند بیش از سه هزار میلیارد ریال اعتبار

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی نیز می گوید: امسال برای اجرای طرح افزایش مرخصی زایمان از شش به 9 ماه، نیازمند سه هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار هستیم.

محمدحسن زدا با بیان اینکه در حال مذاکره با دولت برای دریافت این اعتبار هستیم، افزود: به محض دریافت اعتبار، این طرح در کشور اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود، 163 هزار نفر از طرح افزایش مرخصی زایمان استفاده کنند، گفت: سازمان تامین اجتماعی آمادگی کامل برای اجرای این طرح را دارد و نرم افزارها و تمهیدات لازم را ایجاد کرده است.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی همچنین در خصوص افزایش مرخصی زایمان گفته بود: تا زمانی که اعتبار مورد نیاز برای اجرای این موضوع پیش بینی نشده باشد، امکان اجرای آن توسط سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد.

وی همچنین در بخشی دیگر از سخنانش به آماری در این خصوص اشاره و اعلام کرده بود: در طی مدت 18 ماه بررسی که انجام شد از میان 145 هزار زنی که از مرخصی 6 ماهه زایمان استفاده کرده اند پس از بازگشت به کار 47 هزار نفر آنان از سوی کارفرمایان خود اخراج شده اند به همین دلیل پیش بینی می شود با افزایش 9 ماه مرخصی زایمان این ریزش زنان در محیط های کار به صورت تصاعدی بالا برود.



*** رای دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان بانوان شاغل

معاون قضایی دیوان عدالت اداری با بیان اینکه رای وحدت رویه این دیوان برای رسیدگی یک هفته ای به شکایات مرخصی زایمان برای کارمندان صادر شده است، گفت: هنوز برای کارگران رایی در این خصوص صادر نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسی قربانی پیشتر گفته بود: البته به شکایت مرخصی زایمان کارگران نیز رسیدگی و رای به نفع آنها صادر می شود، اما رسیدگی به شکایات آنها بیشتر طول می کشد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: با توجه به رای صادر شده از سو ی هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ایجاد رویه، از این به بعد در رسیدگی به پرونده های مرخصی زایمان بدون ابلاغ به دستگاه مربوطه و تشریفات رای صادر می شود.

وی در پاسخ به این سوال  که زنان کارمندی که نسبت به این مورد شکایت دارند، به کجا باید مراجعه کنند، گفت: آنها می توانند در دبیرخانه دیوان عدالت اداری شکایت خود را ثبت کنند که با توجه به رای صادر شده از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، در ظرف یک هفته به شکایت آنها رسیدگی و رای به نفع آنها صادر می شود.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری از زنان کارمندی که از مرخصی زایمان 9 ماهه استفاده می کنند، خواست تا ابتدا به دستگاه خودشان مراجعه کنند و در صورت استنکاف دستگاه مربوطه، مورد را به دیوان عدالت اداری ارجاع دهند.



*** اعتبار مرخصی زایمان از 6 به 9 ماه تامین نشده است

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بودجه لازم برای پرداخت کمک هزینه بارداری و افزایش مرخصی زایمان بانوان شاغل از 6 ماه به 9 ماهه تامین نشده است، گفت: به دنبال تامین بودجه افزایش مرخصی زایمان تا 9 ماه هستیم.

سیدتقی نوربخش نیز  افزود: تامین اجتماعی تنها قادر به پرداخت کمک هزینه بارداری 6 ماهه بانوان است چرا که بودجه این زمان در اختیار سازمان قرار دارد.

وی تصریح کرد: برای پرداخت کمک هزینه 9 ماه بارداری نیز رایزنی هایی صورت گرفته اما هنوز برای این موضوع اعتبار لازم در نظر گرفته نشده است و متاسفانه بانوان پس از زایمانشان تنها از 6 ماه کمک هزینه مرخصی زایمان بهره مند می شوند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: اجرایی شدن افزایش مرخصی زایمان منوط به تامین اعتبار است و در این صورت در تمامی شعب تامین اجتماعی اجرایی خواهد شد.

ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: