کد خبر: ۶۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۴ - 2015July 01
رئیس شبکه هپاتیت کشور در گفتگو با شفا آنلاین خبر داد:
شفا آنلاین- رئیس شبکه هپاتیت کشور از کاهش شیوع بیماری هپاتیت سی در بیماران دیالیزی از بیش از 18درصد طی 10 سال اخیر خبر داد وگفت که این مقدار در حال حاضر به کمتر از 3 درصد رسیده است.

دکتر سید موید علویان در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن بیان این خبر اظهارکرد: در واقع این امر نشان دهنده تلاش مستمر مراکز همودیالیز، وزارت بهداشت و پرستاران بخش های همودیالیز در کنترل بیماری هپاتیت سی در این بیماران است،.

وی ادامه داد: در گذشته تزریق خون یکی از راه های ابتلا به هپاتیت C بود اما در حال حاضر با بحث سلامت خون این موضوع خیلی مطرح نیست و به دلیل توجه بسیار جدی به سلامت خون از سال 1375 به بعد چهره بیماری ها از جمله هپاتیت C نیز تغییر پیدا کرده است .

معاون اسبق وزیربهداشت درادامه خاطرنشان کرد:همچنین به دلیل فعالیت بسیار مستمر و همراه با تعهد کاری و رعایت بهداشت در مراکز همودیالیز توسط پرستاران این بخش و تشخیص و درمان این بیماران در حال حاضر ما کاهش جدی بار این بیماری را در بیماران همودیالیزی شاهد هستیم.

فوق تخصص کبد و گوارش اظهارکرد: ما هم اکنون  برخی از مراکز همودیالیز در کشوررا داریم که هپاتیت سی ندارند و باید اعلام کنیم که این مراکز دیالیز فاقد بیماردیالیزی مبتلا به هپاتیت C هستند.

وی همچنین افزود: در بیماران همودیالیز بحث بیشتر در مورد پیشگیری و رعایت بهداشت در مراکز همودیالیز است اما در مقوله بیماران غیرهمودیالیز بحث اعتیاد تزریقی یکی از راه های انتقال این بیماری است.

علویان تصریح کرد:بنابراین توصیه  ما بر رعایت بهداشت و دوری از رفتارهای پرخطر به ویژه دوری از موضوع اعتیاد و رعایت بهداشت کلی در جامعه به خصوص در جوانان است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: