وی با اشاره به نقش بیمارستانهای آموزشی در ارتقای آموزشهای بالینی اظهار داشت در کشورهای مختلف به منظور رصد فعالیتهای بیمارستانهای آموزشی و ارزیابی عملکرد این نهادها، ساز و کارهای گوناگونی اندیشیده شده است که هرکدام با الگوهای مختلف سعی در ارزیابی و ارتقای استانداردهای آموزشی و کیفیت خدمات دارند.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین این الگوها نظام اعتباربخشی آموزشی بیمارستانهای آموزشی است گفت به دنبال اجرای برنامه اعتباربخشی درمانی بیمارستانها و از سوی دیگر با توجه به ملاحظات آموزشی قابل توجه در بیمارستانها در کنار فعالیتهای درمانی، دستورالعمل اعتباربخشی آموزشی بیمارستانهای آموزشی در حوزه معاونت آموزشی تدوین و در جلسات شماره 220 و 246 شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور مصوب گردید.
معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: استانداردهای اعتباربخشی درمانی به عنوان پایه اعتباربخشی لحاظ شده و استانداردهای ابلاغی از سوی معاونت آموزشی بیان کننده شرایط لازم جهت ورود و یا ادامه فعالیت آموزشی بیمارستان ها است.
لاریجانی اظهار داشت: انتظار این است که الزامات اجرایی سازی این دستورالعمل باتوجه به شرایط بومی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مشخص و خودارزیابی بیمارستان های آموزشی به عنوان گام نخست برنامه در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور صورت پذیرد.
وی با بیان اینکه الگوی ارزیابی بیرونی برنامه پیادهسازی اعتباربخشی آموزشی به زودی ابلاغ خواهد شد؛ ابراز امیدواری کرد که اجرای این برنامه گامی در راستای ارتقاء آموزش بالینی کشور باشد.