کد خبر: ۶۵۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 14
شفا آنلاین>سلامت>يک متخصص تغذيه و رژيم‌درماني اظهار داشت: مصرف مقادير زياد ويتامين C به دليل اين که در فرم اسيد اکساليت از ادرار دفع مي‌شود، مي‌تواند تشکيل سنگ‌هاي کليوي را تشديد کند.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر احمد اسماعيل‌زاده، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اظهار داشت: به دليل اين که دريافت ويتامين C در پيشگيري از بروز سرماخوردگي و کوتاه کردن دوران نقاهت سرماخوردگي مؤثر است بسياري از افراد به مصرف خودسرانه اين مکمل روي مي‌آورند، درحالي که مصرف يک يا دو عدد مکمل آن در هفته اشکالي ندارد و از آن جا که ويتامين C نيز مثل ساير آنتي‌اکسيدان‌ها، به مثابه يک شمشير دولبه عمل مي‌کند، اگر بيش از حد وارد بدن شود، به دليل اين که خاصيت توليد راديکال‌آزاد را دارد، زياده‌روي در مصرف آن مي‌تواند به بدن آسيب برساند.
اسماعيل‌زاده گفت: اختلال در لثه و خونريزي از آن، خونريزي‌هاي زير پوستي خفيف، تحريک‌پذيري، بي‌قراري و ناآرامي، دردهاي عضلاني و احساس خستگي زودرس و کوفتگي مي‌تواند از نشانه‌هاي کمبود اين ويتامين در بدن باشد و افرادي که ميوه و سبزي کمي مصرف مي‌کنند بيشتر در معرض کمبود آن قرار دارند.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان با اشاره به اين که مصرف مقادير زياد ويتامين C به دليل اين که در فرم اسيد اکساليت از ادرار دفع مي‌شود و مي‌تواند تشکيل سنگ‌هاي کليوي را تشديد کند، گفت: مصرف هرگونه مکملي بايد با تجويز پزشک و با توجه به وضعيت هر فرد توصيه شود و نبايد افراد خودسرانه روي به مصرف مکمل‌ها بياورند چراکه مصرف بيش‌ازحد آن مي‌تواند باعث سنگ کليه شود و در مبتلايان، ايجاد سنگ را تشديد کند.
اين متخصص تغذيه با اشاره به اينکه افراد سيگاري، خانم‌هاي باردار و شيرده و کساني که جراحي شده‌اند براي التيام زخم‌هايشان به مقادير بيشتري احتياج دارند، گفت: افراد سيگاري که نياز بيشتري به ويتامين C دارند، مي‌توانند يک روز در ميان مکمل ويتامين C را بخورند البته اگر به سنگ کليوي مبتلا نيستند.
وي در پايان گفت: بهترين اقدام براي پيشگيري از کمبود ويتامين‌ها مصرف به اندازه و کافي از هر ۴ گروه اصلي موادغذايي در برنامه روزانه است. در اين صورت مي‌توان تقريباً اطمينان پيدا کرد فرد به کمبود ويتامين مبتلا نخواهد شد. اين ۴ گروه اصلي شامل غلات، لبنيات، ميوه و سبزي، گوشت و تخم مرغ هستند.
موج
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: