کد خبر: ۶۵۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 13
شفا آنلاین>سلامت>درمان تاول پوستي - تاول جدا شدن لايه رويي پوست از لايه زيرين آن و جمع شدن مايع در بين اين دو لايه است که ايجاد يک کيسه پر از آب مي‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،درمان تاول پوستي - تاول جدا شدن لايه رويي پوست از لايه زيرين آن و جمع شدن مايع در بين اين دو لايه است که ايجاد يک کيسه پر از آب مي‌کند. گرماي شديد حاصل از آتش، بخار آب، روغن هاي داغ، الکتريسته، مواد شيميايي، اسيدها، آب جوش، پوشيدن کفش هاي تنگ، کار با ابزار سخت و... به زخم شدن قسمتي از بدن منجر مي شود که معمولا با تاول همراه است. - بالا رفتن دماي پوست در سوختگي موجب گشادي رگ هاي ناحيه شده و ادامه اين روند موجب شروع واکنش هاي التهابي در پوست مي شود. بنابراين مقدار زيادي مايعات و سرم مورد نياز بدن همراه با تعداد زيادي از سلول هاي التهابي، به ناحيه آسيب ديده رفته و در درون تاول هاي سوختگي جمع مي شوند.

- تاول ناشي از مالش پوست هنگامي رخ مي‌دهد که پوست در معرض اصطکاک قرار مي‌گيرد و در نتيجه توده حساسي که درون آن پر از مايع است روي پوست تشکيل مي‌شود. اين تاول ها اغلب روي دست و پا در نتيجه پوشيدن کفش‌هاي تنگ يا کار کردن با يک ابزار جديد به وجود مي‌آيند.

- واکنش به داروهايي مثل برخي آنتي‌بيوتيک‌ها، مدرها و مسکن‌ها ممکن است به‌صورت پيدايش تاول در هر جاي بدن باشد.

- عفونت‌هاي زيادي باعث ايجاد تاول مي‌شوند، از عفونت پاي ورزشکار و تبخال گرفته تا زونا (آبله مرغان در بزرگسالان).

- اگر براي ‌مدت زياد در معرض نور آفتاب قرار بگيريد، آفتاب سوختگي همراه با بروز تاول ممکن است ديده شود.

- تماس نزديک با موادي که به آن حساسيت داريد؛ مثلا پيچک سمي مي‌تواند باعث پيدايش تاول‌هاي خارش‌دار شود.

جدا از ترکاندن تاول‌هاي پوستي خودداري کنيد، اما اگر اندازه تاول زياد بزرگ بود يا موجب بروز درد و ناراحتي مي‌شود، مي‌توانيد تحت نظر پزشک آن را تخليه کنيد

راه هاي بهبود تاول پوستي

- تاول را دستکاري نکنيد. جدا از ترکاندن تاول‌هاي پوستي خودداري کنيد، اما اگر اندازه تاول زياد بزرگ بود يا موجب بروز درد و ناراحتي مي‌شود، مي‌توانيد تحت نظر پزشک آن را تخليه کنيد. پزشک اين کار را با کشيدن مايع درون تاول به‌وسيله يک سرنگ استريل انجام مي‌دهد.

- اگر چيزي پوست روي تاول را پاره کرد، پوست را بر روي آن برگردانيد تا از زخم آن محافظت کند. سپس کمي پماد ضدعفوني کننده بر روي آن بماليد و آن را با پارچه (تميز)، نه با مواد نايلوني يا پلاستيکي، باندپيچي کنيد. وسايل مخصوص باندپيچي تاول‌ها را مي‌توانيد از داروخانه تهيه کنيد.

- محل تاول را خشک و تميز نگه داريد.

- هرگز روي تاول را نپوشانيد، مگر در صورتي که در معرض سايش با چيزي مثل کفش باشد. در اين صورت مي‌توانيد با بانداژ شل روي آن را ببنديد که البته بايد بانداژ را مرتبا تعويض کنيد

تاول انگشت پا

- بهترين شيوه براي جلوگيري از تاول پا، پوشيدن جوراب‌هاي ضخيم و کفش‌هاي راحت و اندازه است

- کفش هايي را که منطقه تاول را تحريک مي کنند نپوشيد

- با عوض کردن مرتب کفش‌هايتان و در نتيجه آزادکردن نقاط تحت فشار، به پاهايتان استراحت دهيد.

- براي محافظت از دست هايتان بهتر است هنگامي که با ابزار يا وسيله‌اي کار مي‌کنيد که ممکن است تاول ايجاد کند، دستکش ضخيم بپوشيد.

- تا حد امکان از کارهايي که باعث بروز تاول مي‌شوند پرهيز کنيد. هميشه قبل از دست زدن به تاول دستهايتان را خوب با آب و صابون بشوييد.

براي پيشگيري از عفونت در محل تاول مي‌توانيد از پمادهاي آنتي بيوتيک تحت نظر پزشک استفاده کنيد

- روي تاول را فشار ندهيد. بهترين کار براي دور کردن فشار از روي تاول‌هاي پا، گذاشتن بالشتک نمدي يا اسفنجي به دور آن است. ناحيه تاول را باندپيچي کرده و براي جلوگيري از مالش آن، کفش‌ها را عوض کنيد. مراقب باشيد که بالشتک را کمي دورتر از تاول بگذاريد تا لبه آن با تاول برخورد نکند.

- مراقب تاول‌هاي کوچک باشيد. تاول‌هاي کوچک پاره شده را با چيزي غير چسبناک، مثل گاز وازلين، بپوشانيد و سپس آن را با گاز استريل باندپيچي کنيد.

- علت ايجاد تاول را بيابيد. تاول‌هاي ناشي از داروها يا عفونت‌ها را به پزشک نشان دهيد (بهتر است هر تاولي را که ظرف يک هفته خوب نمي‌شود به پزشک نشان دهيد) . ممکن است با تغيير دارو يا تجويز آنتي‌بيوتيک براي عفونت، تاول بهبود يابد.

چه وقت به پزشک مراجعه کنيم؟

- اگر اخيرا شروع به خوردن داروي تازه‌اي کرده‌ايد (حتي اگر قبلا اين دارو را بدون ناراحتي مصرف کرده‌ايد) و تاول زده ايد.

- اگر سنتان بالاست، يا ديابت داريد و ناگهان تاول‌هايي بر روي پا و قوزک تان پيدا شده‌‌اند.

- تاول‌ها بعد از يکي دو روز بهبود نمي يابند، يا چرکي، قرمز، داغ يا دردناک مي‌شوند.

- تاول‌هايي با قطر بزرگ‌تر از پنج‌ سانتي‌متر پيدا شده‌اند.

- تاول‌هاي دردناکي به دور دهان ظاهر شده‌اند.

- علت پيدايش تاول‌ها را نمي‌‌دانيد.

آریا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: