کد خبر: ۶۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 06
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >مراسم بزرگداشت پنجاه سال خدمات صادقانه استاد دکتر هدایت ا... الیاسی؛ پزشک متخصص بیهوشی امام راحل(ره) و پیشکسوت عرصه بیهوشی و مراقبتهای ویژه، روز دوشنبه 18 خردادماه از ساعت 19-17 در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی برگزار می شود.

به گزارش شفاآنلاین ،در این مراسم که بمناسبت بیست و ششمین سالگرد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام راحل(ره) برگزار می شود با حضور مسوولان دانشگاه، نخبگان و اساتید برتر این حوزه از خدمات صادقانه 50 ساله این استاد پیشکسوت دوران دفاع مقدس و متخصص بیهوشی امام راحل (ره) تجلیل بعمل خواهد آمد.

گقتنی است دکتر هدایت اله الیاسی، استاد بیهوشی و مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو سابق آکادمی پزشکی آمریکا (TENURE) شعبه دانشگاه کولومبیا میسوری بوده و سالها عهده دار مدیریت گروه بیهوشی دانشگاه و دبیر بورد تخصصی بیهوشی ایران بوده است.

وی سال 1318 در خانواده ای مذهبی در یکی از روستاهای خلخال متولد شد و در همان دوران کودکی قرآن و دعاهای قرآنی را از مادر آموخت. پدرش اولین معلم وی بود و در دبستان حافظ گیوی و ناصری خلخال دوره ابتدائی و مقداری از تحصیلات متوسطه را گذراند و دیپلم طبیعی را از دبیرستان رازی تهران اخذ کرد.

استاد الیاسی پس از اخذ مدرک پزشکی عمومی از دانشگاه تهران و گذراندن دوره سپاه بهداشت در طالش، برای ادامه تحصیل عازم آمریکا شد. تخصص بیهوشی را از دانشگاه ایلی نویز آمریکا سال 1972 میلادی اخد کرد و مدتی با پروفسور Alon-P.Winnieدر قسمت کنترل درد همکاری داشت. وی بورد تخصصی بیهوشی و همچنین فلوشیب ICUو CRITICAL CARE MEDICINEرا از دانشگاه شیکاگو در سال 1974اخذ کرد و در انجمن بیهوشی آمریکا و همچنین آکادمی پزشکی آمریکا (TENURE) شعبه دانشگاه کولومبیا میسوری عضویت داشت.

استاد همچنین مقالات متعددی منتشر کرده است که مقالات معروف خود نظیر خونریزی از شریان بی نام در بیماران تراکئوستومی شده و نجات جان آنها برای اولین بار در دنیا، تحقیقات روی مونیتورینگ فشار مجاری هوائی در 1600 بیمار متصل به دستگاه تنفس مصنوعی و استفاده از روش جدید IMVبرای Weaningاین بیماران در کنگره های مختلف از جمله کنگره جهانی بیهوشی و مراقبت ویژه در پایتخت مکزیک (مکزیکوسیتی ) را به نمایش گذاشت. از سال 1975 تا 1980 به عنوان Associcatedprofeesorدر دانشگاه میسوری کلمبیا مشغول بود و مسئول و مدیکال دیرکتور Respiratory therapyو ICUهای آن دانشگاه بود.

استاد دکتر الیاسی در سال 1358 به وطن خود برگشت و به تربیت و آموزش پزشکان عمومی و متخصصان بیهوشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پرداخت. وی علاوه بر تدریس و آموزش به درمان نیز مشغول بود و در دوران دفاع مقدس نقش پر رنگی در درمان مجروحان داشت. همچنین این استاد پیشکسوت دانشگاه در تیم درمان امام راحل(ره) بعنوان پزشک متخصص بیهوشی فعالیت داشت. وی که هم اکنون استاد بیهوشی و مراقبت های ویژه دانشگاه و رئیس مرکز تحقیقات بیهوشی دانشگاه می باشد، سالهای متمادی مدیر گروه بیهوشی دانشگاه و دبیر بورد تخصصی بیهوشی ایران بوده است و بسیاری از رتبه های اول بورد تخصصی بیهوشی دوره های مختلف از شاگردان وی بودند.

از تالیفات استاد می توان به کتابهایی نظیر احیای قلبی ریوی پایه، احیای قلبی ریوی پایه و پیشرفت، ترجمه مبارزه با مرگهای ناگهانی، فصل بیهوشی در بیماران آسماتیک و فصل مراقبتهای لازم از بیماران آسماتیک در ICU( از کتاب آسم تالیف دکتر معین)اشاره کرد و از ابداعات و نوآوریهای وی نیز می توان اثبات عدم سنکرونیزیشن بیماران با IMVو ابداع پروب ELYASSI-Danesh probeبرای کریوآنالیژ برای دردهای بعد از توراکوتومی بصورت Fish-mouthرا نام برد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: