کد خبر: ۶۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 06
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله، به برخی از راهکارهای ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه اشاره کرد.
به گزارش شفا آنلاین : اسفندیار آزاد مرزآبادی در خصوص وضعیت فعلی نشاط اجتماعی در جامعه و راهکارهای بهبود آن، اظهار داشت: اگر وضعیت را به صورت میانگین در نظر بگیریم جامعه ما به لحاظ شاخص نشاط اجتماعی در حد متوسط است که البته با وضعیت مطلوب کمی فاصله دارد و می‌توان با ارتقای این شاخص فاصله را کم کرد.

وی ادامه داد: ممکن است در برخی شرایط و بنا به دلایلی، سطح نشاط اجتماعی در جامعه افت پیدا کند اما در شرایط عادی در حد نسبتاً قابل قبولی هستیم، همین استقبال مردم از سفر در تعطیلات و شرکت در مراسم جشن و شادی در مناسبت‌های مذهبی و ملی نشان‌دهنده وجود نشاط در جامعه است اما طبیعتا حرکت به سمت مطلوب نیز ضروری است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: شاید نتوان حد دقیقی برای وجود نشاط اجتماعی در جامعه مشخص کرد اما توجه به برخی شاخص‌ها می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد، به طور مثال سرزنده بودن افراد، روابط خوب میان ‌آنها، وجود محبت و صمیمیت، نبود درگیری و آشفتگی اجتماعی، نگاه مثبت به زندگی و امید به آینده  می‌تواند از شاخصه‌های وجود نشاط اجتماعی در جامعه باشد اما برای ارتقای وضعیت فعلی نیز می‌توان از راهکارهایی از جمله بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال، فراهم کردن امکان ازدواج جوانان، امکان بروز خلاقیت‌ها و... استفاده کرد.

وی در خصوص مضرات نبود نشاط اجتماعی در جامعه نیز گفت: چنین جامعه‌ای طبیعتاً حالت کسالت و رخوت وجود دارد، افراد تمایل به تلاش،کار و زندگی ندارند و ناامیدی در جامعه موج می‌زند در این جوامع است که شور فعالیت و کار وجود ندارد، پرخاشگری زیاد است اما در نهایت می توان با برنامه‌ریزی در حوزه اجتماعی نابسامانی‌ها را کاهش داد.

مرزآبادی در پایان خاطرنشان کرد: همیشه در این شرایط وظیفه نهادهای اجتماعی و فرهنگی سنگین‌تر است و باید برنامه‌ریزی داشته باشند مثل برخی وزارتخانه‌ها از جمله وزارت ورزش و جوانان که زمینه شور و نشاط را فراهم کنند، رسانه‌ها از جمله صدا و سیما نیز می‌تواند نشاط اجتماعی را با تولید برنامه‌های مناسب ایجاد کرده و به زندگی مردم رنگ و بوی تازه‌ای بدهد.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: