کد خبر: ۶۴۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 03
شفاآنلاین :سیاسی >رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در انقلاب امام خشونت نبود، گفت: انقلابی که امام (ره) طراحی کردند و تا آخر عمر به آن وفادار بودند، در آن خشونت نداشت. دوستانی تصور می کنند فکر و باند آنها حق دارند حق الناس و آرا و نظر مردم را نادیده بگیرند.

به گزارش شفاآنلاین، آیت الله هاشمی رفسنجانی عصر سه شنبه در همایش بین المللی «جهان عاری از خشونت در اندیشه های امام خمینی (ره)» افزود: ایشان هیچ وقت کارهای خشن را اجازه ندادند و مبارزه مسلحانه را تا آخر عمر تایید نکردند.

وی ادامه داد: در مواردی ه


م که به ایشان پیشنهاد می شد که در مبارزه مسلحانه وارد شوند ایشان نپذیرفتند.

وی در ادامه به جهان عاری از خشونت در اندیشه امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: دنیای بدون خشونت و جامعه بدون خشونت آن چیزی است که شایسته بشر عاقل باشد؛ بشری که خداوند راه درست را برایش در نظر گرفته است و این انسان نباید راه خشونت را داشته باشد.

آیت الله هاشمی ادامه داد: متاسفانه در موقعی درخصوص جهان بدون خشونت حرف می زنیم که جهان اسلام خشن ترین منطقه دنیا شده است و این چیزی است که ضد معارف نورانی قرآن است. امروز که بشریت گام های بلندی به طرف تعالی برداشته است، انتظار نداشتیم که امت اسلامی چنین فاجعه ای را به خودش ببیند. مصیبت زمان ما است که هر لحظه یک خبر تازه از خشونت از جهان می شنویم که بیشتر مربوط به خاورمیانه می شود.

وی با بیان اینکه خشونت ها در تاریخ بشر خیلی عظیم تر بوده است خاطرنشان کرد: اما امروز در امت اسلامی چنین وضعی مناسب روح کسانی که با قرآن زندگی می کنند، اصلا نیست.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: من از امام (ره) عرض می کنم؛ انقلاب امام (ره) را به عنوان شاهد مثال که یک عارف، مجتهد، فقیه، باهوش و نابغه که همه می شناسند در تاریخ ما طلوع کرد و یکی از نعمت های الهی برای بشریت و حداقل یک مشعل برای امت اسلام بود.

وی با بیان اینکه این مشعل را باید بیش از آن قدردانی کنیم، گفت: اگر به گفتار، آثار و راهش توجه کنیم می بینیم یک هدیه واقعا آسمانی است که خداوند به ما عطا کرده است.

آیت الله هاشمی به انقلاب هایی که در دنیا اتفاق افتاده اشاره کرد و گفت: همه این انقلاب هایی که رخ داد یا کودتا بود یا در آنها لشکرکشی و یا خشونت بود و آثارش هم این بود ملتی که در آن انقلاب می شد رنج های فراوانی را می بایست متحمل می شد.

وی ادامه داد: اما امام (ره) با رفتاری که کردند یک اهرمی را به ما دادند، اهرمی که متاسفانه یک کم از آن دور شدیم و همه دنیای اسلام باید خیلی از آن مواظبت کنند. اهرمشان این بود که ما چرا دعوا کنیم، مردم خودشان حاکم هستند، مردم هستند که حق حکومت دارند، مردم هستند که ولی نعمت امت ها هستند، واقعا ایشان به مردم اینگونه نگاه می کرد و هر راه حل دیگری را موفق نمی دانستند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: آنقدر از امام راحل نمونه هایی داریم که می فرمودند هر کار می خواهید بکنید به مردم بگویید و آنها را آگاه کنید، مردم را دعوت کنید با مردم کار کنید، مردم مسائل را خود حل می کنند.

وی ادامه داد: پیش بینی ما برای ما آن موقع مشکل بود که درک کنیم و باور کنیم رژیم سرتاپا استبداد و اربابان بسیار شقاوتمندی که داشت فکر نمی کردیم که اینگونه با کمک مردم مسائل حل شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امام (ره) همیشه نظرشان و توصیه شان این بود که با مردم کار کنید و با مردم موفق می شوید و تا آخر عمر و آخرین نفسشان همین مضمون را شنیدیم.



** بهار عربی و بیداری اسلامی

وی در ادامه به بهار عربی اشاره کرد و گفت: این انقلاب ها که به اسم های بهار عربی و خیزش دینداران پا گرفتند خیلی زود پیروز شدند و خیلی زود نیز به شکست رسیدند؛ البته هنوز نفسی دارند اما واقعا آثاری از بیداری اسلامی و بهار عربی در آن ها مشاهده نمی شود اما انقلاب ایران علی رغم همه دشمنان غربی، شرقی و مرتجع هنوز پابرجاست.

آیت الله رفسنجانی اظهار کرد: ما در اطراف خود حتی یک دولت به عنوان حامی کامل نداشتیم و تنها مردم به همراه امام راحل در صحنه بودند و البته امام (ره) با تبعید و زندانی شدن از مردم جدا کرده بودند که منتها مردم با نفس و راهنمایی ایشان راه خود را می رفتند.

وی خاطرنشان کرد: اگر تاریخ انقلاب را ببینید ما نیروهایی داشتیم که تا آخر به انقلاب وفادار بودند و آخر هم با حضور مردم در خیابان ها مسائل و مشکلات حل شد و کسی هم باور نمی کرد این گونه نظام پهلوی بشکند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: می خواستند خشونت بزرگی برپا کنند که خداوند آنها را منصرف کرد و این کار را نکردند . شاه می گفت می خواهم تهران را نابود اما ایران را حفظ کنم که منصرف شد و البته امام خمینی (ره) نیز با وجود این که در پاریس بود از دور به آنها درباره چنین اقداماتی نهیب می زد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ما بعد از انقلاب تمام نهادهایی را که در زمان رژیم پهلوی بودند،حفظ کردیم، توضیح داد : ارتش، ژاندارمری، ادارات و کارکنان دولت حفظ شدند و افراد خاصی که جنایت کرده بودند و مردم تحمل نمی کردند، مجازات شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: حفظ برخی نهادها و افراد رژیم پهلوی ضررهایی هم برای انقلاب داشتند اما نگه داشتن آنها منفعت بیشتری نسبت به ضررشان داشت.



**دلاوری های ارتش

آیت الله رفسنجانی به ارتش اشاره کرد و گفت: همین ارتش بود که در جنگی که با عراق شروع شد به خوبی جنگید و نیروهای شهربانی و ژاندارمری نیز در قالب لشکرهای مختلف به جبهه ها رفتند.

وی با طرح این سوال که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امنیت کشور را چه کسانی حفظ کردند، گفت: مردم با اجازه امام (ره) وارد صحنه شدند و با تشکیل کمیته، امنیت کشور را به خوبی حفظ کردند و تا زمانی که لازم بود این کار را انجام دادند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در آن زمان نهادی به نام جهاد سازندگی خلق شد که ارزان و پرثمر به ساخت کشور اقدام کرد.

آیت الله رفسنجانی به تشکیل سپاه و بسیج اشاره کرد و یادآور شد: سپاه یک نهاد داوطلبانه بود و مردم خوشان جمع شدند و سپاه و بسیج را تشکیل دادند و این نهاد کاملا مردمی بود .

به گفته وی، هیچ کس در سپاه از جایی مأمور نشده بود. خود مردم انتخاب کردند و فقط امام (ره) آن را تأیید کرد. سپاه و بسیج کاملاً مردمی و از دل مردم شکل گرفت و توانستند امنیت داخلی را حفظ و در جنگ اقدامات ارزشمندی انجام دهند.

آیت الله رفسنجانی با بیان اینکه در نظامی که امام طراحش بودند همه چیز به مردم بر می گردد، گفت: کل نظامی که امام طراح و فرمانده آن بود رابطه مستقیم با مردم دارد؛ از رهبری گرفته که به واسطه نمایندگان خبرگان توسط مردم انتخاب می شود تا دیگر بخش ها و فقط یک استثنا در این باره وجود داشت و امام خمینی (ره) مستقیماً توسط مردم انتخاب شد.



**انتخابات اصل معتبر در حاکمیت دینی

وی گفت: رییس جمهوری، رییس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی همه از سوی مردم انتخاب می شوند و از دل آنها کابینه بیرون می آید. همچنین امور مردمی در شورای شهر و روستاها با انتخاب مردم اداره می شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به روایتی از پیغمبر اسلام (ص) اشاره کرد و گفت: حتی پیغمبر هم خطاب به امیرالمؤمنین (ع) فرمودند شما از طرف خداوند به ولایت منسوب شدید و اگر مردم شما را قبول کردند حاکمیت به عهده شماست در غیر این صورت، آن ها را به خودشان واگذارید.

آیت الله رفسنجانی ادامه داد: این به آن معنی است که رای گیری، اصل معتبری در حاکمیت دینی کشور اسلامی محسوب می شود.

وی توضیح داد: نظامی با این شکل، من درآوردی نبود و از علمایی که در راس آن امام (ره) وجود داشت شکل گرفته بود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که دوستانی هستند که در برخی کارها دخالت و حق الناس را ضایع می کنند اظهار کرد: این افراد تصور می کنند فکر و باند آنها حق دارند آرا و نظر مردم را نادیده بگیرند.

آیت الله رفسنجانی ادامه داد: این افراد خارج از محیط اسلامی و افکار امام (ره) و حکم اسلامی هستند و این تعدی به حقوق مردم و حق الناس است.

وی تاکید کرد: حق الناس را حتی خود خداوند هم نمی تواند ببخشد و باید رضایت مردم را جلب کرد؛ به عبارتی این افراد باید بروند و فرد به فرد کشور را راضی کنند تا خدا نیز آنان را ببخشد .



** دفاع مقدس

وی با بیان این که باید افتخار کنیم که تا امروز حتی در رفتار با دشمنان نیز سربلند بوده ایم و تا اینجا این چنین پیش آمدیم، گفت: عراقی ها با ما جنگیدند و ضررهای زیادی به کشور وارد کردند؛ عده ای از این افراد که در جنگ اسیر شدند آن قدر محبت دیدند که توبه کردند.

آیت الله رفسنجانی ادامه داد: امروز ریشه اصلی همین لشکر بدر که در عراق در مقابله با داعش نقش آفرین است از اسرای جنگ تحمیلی ایران و عراق است که توبه کردند و امروز یکی از ارکان امنیت عراق را تشکیل دادند.



*امنیت اقلیت های دینی

وی با اشاره به این که اکثریت مردم ما مسلمانند یادآور شد:اقلیت قلیلی از ادیان آسمانی دیگر در بین مردم حضور دارند که طبق قانون اسلام باید از امنیت کامل برخوردار باشند؛ این اقلیت در مجلس شورای اسلامی نیز نمایندگانی دارند.

رییس تشخیص مجمع نظام تصریح کرد: با این وجود من تعجب می کنم که رسانه های قدرتمند دنیا، ایران را متهم به چیزهای دیگری می کنند.

آیت الله رفسنجانی گفت: البته برخی کارها انجام می شود که مخالف عقاید و معارف اسلامی است که در این زمینه کار کردیم و هنوز هم باید بکنیم. افرادی هستند که متحجرند و یک غلظتی از خودشان در جایی نشان می دهند که جای غلظت نیست اما این گونه رفتار مربوط به نظام، انقلاب و امام (ره) نیست.

وی تاکید کرد: در حد قانون همه باید مطیع باشند و اگر مطابق قانون عمل نکنند باید خودشان جواب بدهند.

ایت هاشمی با تاکید بر این که مبنای ما جامعه بدون خشونت است،اظهار کرد: اگر خشونتی می بینید تخلف از همین اصول کار خودمان است.

وی با بیان اینکه در دنیا این همه به ما ظلم و ستم شد، ادامه داد: ما به فکر انتقام از کسانی برای مسلط کردن صدام به ما خرج های بسیار کردند، نیفتادیم و پس از مدتی روابط خوبی با آنان برقرار کردیم.



**حمله عربستان به یمن

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن انتقاد از سیاست عربستان درخصوص حمله به کشور یمن گفت: چرا عربستان سعودی که باید میزبان مسلمانان و برای آنان مهربان باشد به رغم تولیت خانه خدا، بر سر مردم یمن بمب می ریزد و هر روز تعداد زیادی را می کشد و زخمی می کند.

وی با بیان این که این کار عربستان اشتباه بزرگی است، ادامه داد: این حالتی که امروز در عربستان دیده می شود مانند لکه ای در تاریخ خواهد ماند که البته دلیل برخی از این رفتارها سایه افکار وهابیت است. اجداد آنان با همین تفکر کربلا را تخریب و مدینه را ویران کردند. آنها نه تنها شیعه را کشتند بلکه اهل تسنن را هم به خاک و خون کشیدند.



**داعش بلای جهان اسلام

وی با بیان این که داعش بلایی است که نظیر آن در تاریخ اسلام نیست، اظهار کرد: این گروهک تروریستی چهره اسلام را خراب می کند و خارجی ها هم فقط اسم دولت اسلامی آن را می آورند تا بگویند اسلام دین خشونت است و اکنون هم آنها شمشیر خشم خود را علیه جمهوری اسلامی ایران برافراشته اند.

آیت الله رفسنجانی افزود: اگر جهان با دیده انصاف بر امام راحل، حرف ها و آثار وجودی اش بنگرد، متوجه خواهد شد که این نظام و انقلاب با چارچوب کاملی طراحی شده است .

وی در ادامه یادآور شد: زمانی که از پیروزی انقلاب دو ماه بیشتر نگذشته بود امام خمینی ره) تصمیم گرفت از مردم در مورد نظام اسلامی نظرخواهی کند و بیش از 98 درصد مردم در همه پرسی به نظام اسلامی رای دادند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در این نظام قرار نبود دچار خشونت شویم و اگر خشونتی بود از تروریست ها شروع شد که مردم و مسئولین را کشتند و در جنگ نیز با صدام شریک شدند.



**برپایی انقلاب بدون خشونت

آیت الله رفسنجانی گفت: افتخار امام (ره) و شاگردانش که همیشه در صف اول همراهشان بودند برپایی انقلابی عاری از خشونت بود و این انقلاب همانند اتفاقات رخ داده در انقلاب های مصر، لیبی، یمن و بحرین نبود .

وی ادامه داد: در شرایط امروز کشور ایران امن ترین منطقه در دنیا محسوب می شود و دلیل آن نیز رای مستقیم مردم است؛ مردم خودشان رای می دهند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به واکنش حضرت علی (ع) در برابر حکومت اشاره کرد و گفت: در آن زمان امیرالمؤمنین با نظام قهر نکردند و حتی در جلسات حکومت شرکت می کردند و فرزندانشان را به جنگ ها می فرستادند؛ به طور معمول به دلیل تضییع حق امام، ایشان می توانستند قهر کنند که انجام ندادند و این رویه همان ماهیت انقلاب اسلامی ایران است.

آیت الله رفسنجانی به آثار ارزشمند امام خمینی (ره) اشاره و اظهار کرد: امروز انبار بزرگی از آثار امام خمینی جمع شده که بسیاری از آن منتشر شده و در این جا لازم می دانم از فرزند امام (ره) حاج احمد آقا تشکر کنم که پس از رحلت امام خمینی (ره) با امانتداری این آثار را حفظ کردند و امروز نیز این آثار در اختیار آیت الله حاج سید حسن خمینی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: امیدوارم این انقلاب راه خود را در تاریکی های زمان حفظ کند و اشکالاتی نیز که کمابیش دیده می شود رفع شود و لحظه به لحظه به سمت جامعه ای آرام قدم برداریم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: