کد خبر: ۶۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 02
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد:
شفاآنلاین:جامعه>شهری>وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بحث نشاط اجتماعی نیز از موضوعاتی است که مورد توجه وزارت کار و مرتبط با فعالیت های وزارتخانه است. مسئولان حوزه کار به این مهم توجه ویژه دارند زیرا نشاط اجتماعی امید به آینده را به دنبال دارد.
به گزارش شفا آنلاین : علی ربیعی در نشست اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، وجوه مختلف فرهنگی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مورد بررسی قرار داد.

وی اظهار داشت: اردیبهشت امسال به مناسبت روز کارگر خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و نکاتی در مورد فعالیت های وزارتخانه در حوزه فرهنگی و عدالت ارائه کردم و خوشبختانه معظم له به صحبت های ما بسیار حساس بودند و این افتخاری بود برای من که در حضور ایشان بحث هایی در خصوص عملکرد وزارتخانه در حوزه فرهنگی داشته باشم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه برنامه های فرهنگی باید تحلیل گفتمانی داشته باشد، گفت: مردم فکر می کنند وزارت کار فقط وزارتخانه اقتصادی است، درحالی که این وزاتخانه با وجود داشتن دو سازمان مهم تامین اجتماعی و بهزیستی تاثیر زیادی در مسائل اجتماعی و فرهنگی دارد و تبعات فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه در جامعه بالاست.

ربیعی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دو وجه ارتباطی با فرهنگ دارد، یک بخش ایجابی و یک بخش سلبی که در بخش ایجابی با فرهنگ کار، تعاون و فرهنگ رفاه موضوعیت کار داریم.

وی موضوع عدم وجود فرهنگ کار در بین بیکاران جامعه را یکی از موضوعات مربوط به حوزه فرهنگ کار دانست و گفت: بطور مثال از 300 هزار ایرانی بیکار که در سال 93 برای کار معرفی شدند بیش از 100 هزار نفر به علت اینکه شغل را نمی پسندیدند، حاضر به پذیرش این کار نشدند. در واقع فرهنگ آنها با فرهنگ کار تفاوت داشت و نوع نگاه آنها فرق می کرد.



** تغییر فرهنگ و نوع نگاه به کار ضروری است

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در فرهنگ کار دچار ضعف های بسیاری هستیم، در بحث بهره وری و نسبت آن با فرهنگ نیز مشکلات متعددی وجود دارد، هم اکنون وجه فرهنگ، جایی در حوزه کار ندارد و ایرانیان حاضر نیستند کارهای سخت انجام دهند، نگاه به تولید نیز ضعیف است، نگاه به زمان و کارگروهی هم مناسب نیست.

ربیعی گفت: ما در گسترش فرهنگ تعاون نیز مشکل داریم و به همین دلیل برخی معتقدند تعاون رشد نمی کند مگر آنکه فرهنگ کار جمعی را باور داشته باشیم.



** نشاط اجتماعی و امید به آینده

وی با تاکید بر اینکه نشاط اجتماعی امید به آینده را به دبنال دارد، تصریح کرد: سه موضوع فرهنگ تعاون، کار و رفاه از موضوعات ایجابی است که مورد توجه است البته با همکاری صدا و سیما در راستای فرهنگ سازی کارهایی انجام شده که به ساخت برنامه های نمایشی و ساخت سریال و فیلم که از صدا و سیما نیز پخش می شود، می توان اشاره کرد.

ربیعی تصریح کرد: برای سال 94 آموزش مهارت آموزی، اخلاق کار را در اولویت برنامه های وزارتخانه خواهیم داشت. همچنین در کنار آموزشهای یادشده، تلاش کرده ایم که در زمینه ارتقا اخلاق کار تلاشهایی را به ثمر برسانیم و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز فعالیت های چشمگیری در این مورد انجام می دهد.



** عملکرد خوب در اجرای برنامه های تحکیم زندگی

وی افزود: از دیگر برنامه های وزارت کار در بحث آسیب های اجتماعی به موضوع اعتیاد می توان اشاره کرد که در این خصوص توانسته ایم مجوز احداث پانسیون را صادر کنیم که این بخشی از فعالیت ما در حوزه های فرهنگی محسوب می شود.

وی ادامه داد: همچنین در بحث کودکان خیابانی و موضوع طلاق مراکز مشاوره راه اندازی شده که این مراکز مشاوره بسیار فعال هستند. حتی در شهرستانها عملکرد بسیار خوبی در برنامه تحکیم زندگی مردم داشته اند.

وی افزود: از دیگر اقدامات وزارت کار در حوزه فرهنگی می توان به موضوع زنان سرپرست خانواده اشاره کرد، هم اکنون بیش از 2 میلیون نفر زن سرپرست خانوار وجود دارد، حدود 200 هزار نفر از این زنان تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند. از سوی دیگر کشور در سالهای آتی با زنان مجرد سالمند روبرو است که این خود تبعات فرهنگی زیادی به دنبال دارد.



** لزوم توجه به سالمندی در کشور ضروری است

ربیعی با اشاره به آنکه هم اکنون با موضوع سالمندی در کشور مواجه هستیم، گفت: بیش از 1.5 میلیون نفر از جمعیت 6 میلیونی سالمندان کشور تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، 9 درصد از مردان سالمند و 49 درصد از زنان سالمند بدون همسر هستند. دو سوم از سالمندان بیسواد هستند که این موضوع در میان مردان سالمند 50 درصد مردان و زنان 75 درصد است.

وی ادامه داد: 70 درصد زنان سالمند در مناطق شهری و 95 درصد زنان سالمند در مناطق روستایی کشور بیسواد هستند. طبق سرشماری سال 91 بیش از9.7 میلیون بیسواد مطلق در جامعه داریم.

وی افزود: 10 میلیون نفر از جمعیت کشور دارای تحصیلات ابتدایی و 10 میلیون نفر تحصیلات سیکل در کشور دارند که به این ترتیب 30 میلیون نفر از جمعیت ایران بیسواد و کم سواد هستند.



** تاثیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیاز به مطالعات گسترده دارد

ربیعی پیرامون تاثیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بر مسائل فرهنگی جامعه، گفت: از جمله آسیب های نوظهور تاثیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بر مسایل فرهنگی جامعه است لذا ضروری است در این خصوص نیز مطالعات گسترده انجام شود.



** حمایت مقام معظم رهبری از وزیر کار ارزنده و سرمایه گرانسنگی است

در ادامه این نشست حجت الاسلام احمد سالک رییس کمیسیون کمیسون فرهنگی مجلس گفت: حمایتی که مقام معظم رهبری از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز 9 اردیبهشت داشتند، بسیار ارزنده و لازم است این حمایت سرلوحه فعالیت های فرهنگی نیز قرار گیرد و این سرمایه بسیار گرانسنگی برای وی محسوب می شود.

وی افزود: یکی از جایگاههایی که می تواند در نشر و گسترش فرهنگ اسلامی نقش اساسی داشته باشد، مجموعه مخاطبین وزارت کار در شستا، تامین اجتماعی و بهزیستی و سایر دستگاه های زیر مجموعه هستند.



** توجه به مسایل فرهنگی در ارایه خدمات به جامعه هدف

وی تاکید کرد: اگر قرار است خدماتی به جامعه هدف ارایه شود باید در آن مسائل فرهنگی نیز لحاظ گردد. بحث دیگر اینکه به اصول قانون اساسی و تکلیفی که برای دستگاههای حاکمیتی مشخص شده مقید و در تنظیم برنامه ششم فعال باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یک بنگاه اقتصادی از یکسو و به عنوان یک مرکز پیشگیری و اصلاح آسیب های اجتماعی از طرف دیگر معرفی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سالک افزود: دستگاه ها موظفند به امور فرهنگی توجه ویژه داشته باشند. از این رو در خصوص وزارتخانه ها و دستگاه ها پیگیری کردیم و این کار با کمک شما صورت گرفت و در حقیقت این اولین بار است که در یک وزارتخانه، ما شاهد چنین نشستی هستیم.

وی افزود: همچنین تقاضا دارم پیوست فرهنگی زیرمجموعه های مختلف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تهیه شود و در اختیار کمیسیون فرهنگی قرار گیرد.

سالک افزود: با توجه به اینکه کمیته مشترک بین کمیسیون فرهنگی و دبیرخانه شورای عالی فرهنگی با حضور روسای کمیسیون اجتماعی، بهداشت و آموزش تشکیل و تاکنون 16 جلسه برگزار شده است و جهت گیریهای اصلی بخشهای فرهنگی در برنامه ششم توسعه کشور مشخص شده که در حال تدوین این برنامه فرهنگی هستیم. مجلس آمادگی کامل دارد تا به برنامه های فرهنگی که از سوی شما ارایه می شود همکاری داشته باشد.



** آمادگی مجلس برای همکاری در زمینه های فرهنگی

وی تصریح کرد: با توضیحاتی که وزیر کار پیرامون برنامه های این وزارتخانه و توجه ایشان به موضوعات فرهنگی و اجتماعی ارایه کردند ما را امیدوار کرد که برای مخاطبین خود که گروه بزرگی از جامعه هستند، برنامه های زیادی دارند.

وی گفت: اگر خلاء قانونی در خصوص مسائل فرهنگی می بینید با کمیسیون مطرح کنید آن خلاء قانونی را با استدلال در اختیار ما بگذارید تا بتوانیم نسبت به رفع خلاء قانونی اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی اظهار داشت: مجلس آمادگی دارد تا به شما کمک کند زیرا اگر قشر آسیب پذیری که زیرمجموعه شما هست مثل بهزیستی، بازنشستگان و غیره در جامعه تامین شوند بخش اعظم مسائل فرهنگی حل می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: