کد خبر: ۶۴۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 03
شفاآنلاین :براساس اعلام سايت رسميFDA: در هفته گذشته دو داروي جديد براي درمان سندرم روده تحريک‌پذير با الگوي غالب اسهال، مورد تاييد سازمان غذا و داروي آمريکا قرار گرفته است.
دکتر جولي بيتز، سرپرست اداره 3 ارزيابي داروها در مرکز تحقيق و ارزيابي دارويي سازمان غذا و داروي آمريکا مي‌گويد: «در مورد برخي از افراد، سندرم روده تحريک‌پذير ناتوان کننده است و هنوز هيچ دارويي وجود ندارد که براي همه بيماران گرفتار اين بيماري گوارشي کمک کننده باشد.

 تاييد دو داروي جديد در اين زمينه از سوي سازمان غذا و داروي آمريکا، گزينه درماني تازه‌اي را در اختيار بيماران و پزشکان درمانگر آنها قرار مي‌دهد.» الوکسادولين (
Eluxadoline) با نام تجاري ويبرزي (Viberzi)، قرصي حاوي يک ماده موثره جديد و با الگوي مصرف دوبار در روز همراه با غذاست. اين دارو براي اثر بر گيرنده‌هاي فعال در دستگاه عصبي مرکزي که مي‌توانند انقباضات روده‌اي را کاهش دهند، طراحي شده است.

ريفاگسيمين (Rifaximin) با نام تجاري اکسيفاکسان (Xifaxan)، قرصي است که 3بار در روز براي مدت 14 روز خورده و باعث بهبود درد شکمي و اسهال مي‌شود. در صورت بازگشت علائم، بيماران مي‌توانند درمان را تا 2 دوره ديگر تکرار کنند. براساس اعلام سازمان غذا و داروي آمريکا، اکسيفاکسان، يک آنتي‌بيوتيک است که قبلا براي درمان اسهال مسافرتي ناشي از اشريشيا کولي در بزرگسالان و نيز براي انسفالوپاتي کبدي در بزرگسالان (تغيير در عملکرد مغزي که در نتيجه ناتواني کبد در دفع سموم از خون رخ مي‌دهد) مورد تاييد قرار گرفته بود.

در مورد سندرم روده تحريک‌پذير، داروي مذکور محتواي باکتريايي لوله گوارش را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد. تاييد ويبرزي براساس نتايج بدست آمده از 2 مطالعه باليني با شرکت بيش از 2400 بيمار صورت گرفت.


طي بيش از 26 هفته درمان، ويبرزي در بهبود دردشکمي و کاهش حجم مدفوع، بهتر از دارونما بوده است. شايع‌ترين علايم گزارش شده در بيماران تحت درمان با ويبرزي عبارت بودند از يبوست، تهوع و دردشکمي. تاييد اکسيفاکسان هم براساس نتايج 3مطالعه باليني با شرکت 1800 بيمار بود.

در دريافت‌کنندگان دارو بيشتر از بيماران مصرف کننده دارونما بهبود علائم گزارش شد. شايع‌ترين عوارض مصرف اکسيفاکسان در ميان بيماران عبارت بودند از تهوع و بالا رفتن سطح خوني آنزيم‌هاي کبدي. هم اکنون بين 10 تا 15درصد از مردم آمريکا به سندرم روده تحريک‌پذير با الگوي غالب اسهال مبتلا هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: