کد خبر: ۶۴۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 03
شفاآنلاین :سلامت >تغذیه >هر شب آرونملوکيک- يک توليدکننده نرم‌افزار در «سيليکون ولي» قلب فناوري پيشرفته دنيا در کاليفرنيا- غذاي روز بعد خود را آماده مي‌کند.

نيم گالون آب به اضافه 3 قاشق روغن ماکادميا و تقريباً500گرم از پودري به نام شموي‌لنت غذاي اوست تا عصر که به خانه برسد. سر کار، او مايع دست‌ساز خود را در يخچال مي‌گذارد و از 30/6 صبح تا 30/3عصر يک ليوان به عنوان صبحانه و يک ليوان به عنوان ناهار صرف مي‌کند.

شکوفايي در «سيليکون ولي» يعني کار و کار و دست‌کم براي مهندسان، کدگذارها و سرمايه‌داران بهتر آن است که وقت باارزش خود را به‌جاي غذا خوردن به خوردن مايعاتي اختصاص دهند که تا عصر بتواند آنها را سر پا نگاه دارد.

اين غذاها که با نام شموي‌لنت، سوي‌لنت و شميلک خوانده مي‌شوند، درواقع بسته‌هاي پروتئيني هستند که هم ارزان‌اند و هم مي‌توانند به‌راحتي با مخلوط کردن در آب يا شير آماده خوردن شوند. اين مايعات که روزگاري مورد مصرف ورزشکاران و آنهايي بود که مي‌خواستند وزن خود را پايين بياورند، حالا مورد توجه کارشناسان «سيليکون ولي» قرار گرفته که نمي‌خواهند، لحظه‌اي را از دست بدهند.


موجي که جايگزين‌هاي غذا به دنبال آورد

تقاضاها براي اين نوع پودرها که ترکيباتي مانند منيزيم و روي و انواع ويتامين‌ها را هم در خود دارند، آنقدر بالاگرفته است که حالا مهندسان بايد براي دريافت پودري که قرار است، جاي غذاي آن‌ها را بگيرد، در فهرست انتظار قرار گيرند. از سوي ديگر، سرمايه‌گذاران نيز سرمايه‌هاي خود را روانه شرکت‌هاي توليدکننده اين پودرها کرده‌اند.

اوهانيان، يکي از سرمايه‌گذاران مي‌گويد، شکل ايدئال آن است که بتوان اين غذاي يدکي را در جاهايي مثل فرودگاه‌ها هم دم دست داشت. او که مرتب در حال پرواز است، مي‌گويد که در بسياري مواقع تا وقتي فرصت غذا خوردن را پيدا کند، در تمام روز از اين معجون‌هاي جديد تغذيه مي‌کند. هر چه بوده، به گفته سرمايه‌گذاران اين عرصه، امروزه، تهيه پودرهاي جايگزين غذا تبديل به تجارتي بسيار سودآور شده است.

برخي از کارشناسان پرمشغله اين جايگزين‌هاي غذا را حتي براي مهمانان خود نيز مي‌آورند. در يک مهماني کاري در کنار غذاي تايلندي، يک بشقاب سوي‌لنت هم براي مهمانان آورده شد.

افزايش مصرف اين غذاهاي جايگزين موجي از اظهارنظرهاي گوناگون را با خود به همراه آورد. سازندگان مي‌گويند، اين نوشيدني‌هاي جديد بسيار بهتر از محصولات تجارتي است که سال‌ها در مغازه‌ها عرضه مي‌شدند، زيرا اين محصولات مملو از شکر هستند و در آنها بر مصرف پروتئين بيش‌ازاندازه تأکيد شده است. به نظر سازندگان، سوي‌لنت و شموي‌لنت معجوني هستند از مواد مغذي که فرد مي‌تواند با خوردن آنها زندگي سالمي داشته باشد.


احتياج مادر اختراع است!

فکر اين معجون‌هاي مقوي اولين بار در 2013 به ذهن راب رينهارت، مهندس نرم‌افزار، رسيد که مجبور بود، ساعت‌هاي طولاني بر روي ارتباطات بي‌سيم کار کند. او مي‌گويد، مي‌خواسته چيزي را ابداع کند که بتواند به صورتي جامع احتياجات غذايي افرادي مانند او را که براي ساعات طولاني مجبور به انجام کار هستند، تأمين کند و همين فکر سبب شد، دست‌به‌کار تهيه سوي‌لنت شود.

سفارش‌ها خيلي زود از راه رسيدند... شرکت رينهارت معادل 6 ميليون وعده غذايي را به سراسر ايالات‌متحده فرستاد. استقبال از سوي‌لنت سبب شد برخي آدم‌هاي خلاق پودرهاي ترکيبي خود را بسازند و وارد بازار کنند. حتي برخي مهندسان شاغل در بخش‌هاي نرم‌افزار کار خود را رها کردند و مشغول توليد انواع پودرها شدند. بسياري از مشتري‌هاي اين نوع پودرها کماکان شاغلان پرمشغله عرصه فناوري هستند.


غذا خوردن وقت تلف کردن است!

در هنگامه «سيليکون ولي» غذا خوردن نوعي وقت تلف کردن است. آلون ماسک از بنيان‌گذاران يکي از شرکت‌هاي رايانه‌اي بزرگ، يک‌بار گفت: «اگر راهي پيدا شود تا ديگر غذا نخورم و بيشترکار کنم، حتماً آن راه را امتحان خواهم کرد. اي ‌کاش مي‌شد مواد غذايي را از راهي به جز نشستن سر سفره غذا به بدن رساند.»

اما گذشته از هر موضوعي، اين جايگزين‌هاي غذا بايد مزه‌دار شوند. يکي از مصرف‌کنندگان پودرهاي جايگزين مي‌گويد، بسياري از همکارانش نتوانستند مدت زياد با اين پودرها دوام بياورند. تعداد اندکي هم که هنوز از اينها مصرف مي‌کنند، آن‌قدرها راضي نيستند.

منبع: نيويورک‌تايمز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: