سالها بعد در 1845 میلادی اما بار دیگر
ماشینهای دوخت و دوز اینبار در امریکا توسط دو مخترع با نام "آیزاک سینگر"
و "الیاس هاو"که هر یک مدعی بود زودتر به این اختراع رسیده است به ثبت
رسید؛ این بار چرخ خیاطی که شبیه مدل های امروزی بود به سرعت همه گیر و در
همه جای جهان به کار گرفته شد.
با این حال ورود چرخ خیاطی به ایران که
سرعت و کیفیت کار خیاطی را چندبرابر میکرد تا زمان مظفرالدین شاه و سفر او
به فرنگ صورت نگرفت؛ حتی پس از آنکه شاه این اختراع فرنگی را به همراه یک
خیاط قفقازی به تهران آورد تا لباس درباریان توسط آن دوخته شود هم مردم با
این باور که پارچه با چرخ خیاطی جویده می شود و دوام آن کم میشود، چندان
اقبالی به آن نشان نمی دادند اما سهولت و سرعت باعث شد چرخ خیاطی جای خود
را در زندگی ایرانی باز کند تا آنجا که به یکی از وسایل منزل و اقلام
جهیزیه دختران دم بخت تبدیل شد.
گفته می شود کارخانه معتبر "سینگر" که
یکی از مخترعان چرخ خیاطی بود اولین ماشین های دوزندگی را به ایران آورد و
یک نمایندگی رسمی در تهران دایر کرد. در این نمایندگی که در خیابان
بوذرجمهری (15خرداد) قرار داشت کسانی که چرخ خیاطی خریداری می کردند زیر
نظر مربی امریکایی دوره های آموزش خیاطی با چرخ را می گذراندند. عکس زیر که
به درستی تاریخ و مکان آن معلوم نیست احتمالا مربوط به همین دوره است؛ چند
زن و مرد تهرانی در کنار یک چرخ خیاطی و اتومبیلی که نام کارخانه "سینگر"
بر آن نوشته شده است.