کد خبر: ۶۳۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 31
شفاآنلاین :اجتماعی >مجلس >مواد مخدر>مقابله با مصرف مواد مخدر، ساليان طولاني است که در دستور کار نهادهاي گوناگون کشورمان تحت عنوان ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح‌شده است.

در اين خصوص همه ما انتظار پيگيري و طبيعتاً پيشرفت داريم، اما با وجود طرح برنامه‌هاي گوناگون آنچه شاهد هستيم چيزي غير از آن است.

به گزارش شفاآنلاین ،در اين زمينه عبدالرحمن رستميان، نايب‌رئيس کميسيون بهداشت مجلس، پس از برگزاري جلسه کميسيون متبوعش با ستاد مبارزه با مواد مخدر، نيز بر اين تصور صحه گذاشت و گفت: «در راستاي مقابله با مصرف مواد مخدر نهادها و وزارتخانه‌هاي گوناگوني فعاليت مي‌کنند. در جلسه‌اي که با اعضاي ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار کرديم به بررسي برنامه‌هاي انجام گرفته در اين زمينه پرداختيم، که متأسفانه اعضاي کميسيون از عملکردها راضي نبودند.»

وي در ادامه افزود: «وزارت آموزش‌وپرورش با توجه به آماري که در اختيار ما قرار داده‌است، نشان مي‌دهد، پوشش آموزشي کامل نبودهاست و بسياري از مدارس در مقاطع گوناگون از اين برنامه‌ها محروم بوده‌اند. در زمينه فعاليت وزارت ارشاد نيز متأسفانه برنامه جدي‌اي به اجرا در نيامده‌است تا اين پوشش را کامل‌تر کنند و به عبارتي ما در راستاي فرهنگسازي و نهادينه‌سازي خطرات مصرف مواد مخدر ضعيف عمل کرده‌ايم.»

رستميان در ادامه افزود: «علاوه بر اين در زمينه بودجه مورد نياز نيز بحث همچنان باقي است. با توجه به اين‌که بخشي از عوارض سيگار براي مقابله با مصرف مواد مخدر در اختيار وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت قرارگرفته است، انتظار اين بود که آنچه حاصل مي‌شود، بهبود شرايط باشد که چنين نشد. اين بودجه براي توانمندسازي بخش‌هاي گوناگون براي مقابله با مصرف مواد مخدر در نظر گرفته شد اما مثلاً در بخش آموزش، صرف نوسازي شده است. با توجه به گزارش‌هايي که نشان از عدم پيگري مناسب کارها مي‌داد بالطبع علت شيوع اعتياد در کشور قابل‌درک است.»


نايب‌رئيس کميسيون بهداشت مجلس با بيان اينکه ما کشوري در مسير عبور موادمخدر هستيم و دسترسي به انواع مواد مخدر براي افراد دشوار نيست، گفت: «بر همين اساس زمان و عملکرد صحيح براي ما بسيار حياتي است. يکي از روش‌هايي که براي کنترل مصرف مواد مخدر مي‌توان در نظر گرفت کارت عرضه مواد مخدر رايگان به اين بيماران است. چنانچه با در دست داشتن اين کارت‌ها با حفظ سطح مصرف معتادان مي‌توانيم در راستاي توانبخشي به آن‌ها گام برداريم»

وي در ادامه افزود: «همچنين چون يکي از علل و عوامل جرم و جنايت در کشور همين موضوع مصرف مواد مخدر است. با اين روش مي‌توانيم در کاهش جرم و جنايت در کشور نقش ايفا کنيم. علاوه بر اين بايد کار نظارتي قوي شود، مثلاً زندان‌ها عاري از مواد مخدر شوند، چون تعداد بسياري از محکومان در فضاي زندان مصرف مواد مخدر را آغاز مي‌کنند.»

رستميان در پايان به سپید تاکيد کرد: «با توجه به اين‌که جواب وزارتخانه‌هاي گوناگون در مبارزه با مواد مخدر قانع‌کننده نبود قرار شد جلسات ديگري با همين رويکرد برگزار شود که اميدواريم با پيگيري مواردي که در اين جلسات مطرح مي‌شود شاهد بهبود شرايط باشيم.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: