کد خبر: ۶۳۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 31
عضو هیئت مدیره انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- عضو هیئت مدیره انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران گفت: برای تشخیص وجود تومور مغزی باید به برخی علائم توجه ویژه شود و خوشبختانه با تشخیص به موقع درمان نیز میسر خواهد بود.

دکتر مسعود شیروانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: تومورهای مغزی طیف وسیع و علائم متفاوتی دارند اما ویژگی آنها در صورت تشخیص زودرس نتیجه بهتر درمان است.

وی با اشاره به این که علائم تومورهای مغزی به دو صورت عمومی و موضعی است؛ ادامه داد: 99درصد علت سردردها ناشی از تومور مغزی نیست جز یک درصد، علائم عمومی یعنی علائمی که مربوط به محل ضایعه نیست.علل دیگر شامل سردردهای میگرنی، عیوب انکساری چشم، عفونت های سینوس و اطراف آن، خستگی، بی خوابی، استرس و... است.

 به گفته وی سردرد ناشی از تومور دارای ویژگی های خاص خودش است یعنی سردردی است بدون سابقه،سردردی که بیش از دو هفته طول بکشد و به مُسکن جواب ندهد و ادامه یابد .که در این صورت باید برای بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه شود. اهمیت آن هم زمانی است که بیمار شب هنگام دچار سردرد شود که صبح بدتر و با راه رفتن نیز بهتر می شود.

متخصص جراحی مغز و اعصاب تشخیص یک ضایعه مغزی را با انجام یک سی تی اسکن یا ام آر آی دانست و بیان کرد: پس به طور کلی علائم عمومی تومور شامل سردرد؛ حالت خواب آلودگی، تغییرات شخصیتی و روحی بیمار است. زیرا علائم عمومی همزمان با افزایش فشار داخل مغز دیده می شوند، حال زمانی که بر اثر توده ای یا آب آوردن مغز و... فشار مغز بالا می رود موجب نرسیدن خون کافی به مغز می شود و در پی آن سلول های مغزی هم دچار اشکال خواهند شد و مقداری تغییرات رفتاری،خلقی،حافظه و ارتباطات نیز ایجاد می شود که با ادامه یافتن این حالت فرد به حالت کما هم می رود.

علائم موضعی تومورهای مغزی

مسئول بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان میلاد ،علائم موضعی تومور را بستگی به محل قرار گیری تومور در مغز دانست و به شفا آنلاین گفت: زیرا هر قسمت مغز یک فعالیت خاصی دارد. برای نمونه در صورتی که تومور،سکته یا خونریزی درست در مرکز تکلم رخ دهد بیمار دچار اختلال تکلم خواهد شد.

وی تأکید کرد: بنابراین مهم است اگر بیماری دچار اختلال بینایی یا اختلال شنوایی ( به ویژه اگر یک طرفه باشد) اختلالات بلع،صورت یا حرکات چشم شود به آنها توجه ویژه ای کند و خیلی سریع به پزشک مراجعه نماید زیرا بسیاری از ضایعات از همین جا آغاز می شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: