کد خبر: ۶۳۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 28
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >دکتر شکوفه‌ علايي، متخصص بيماري‌هاي مغز و اعصاب و عضو کميته ملي انجمن ام‌اس ايران است و ما از او پرسيديم که براي مراقبت کردن از مغز خود، به چه نکاتي دقت مي‌کند.

آيا براي مراقبت کردن از مغز خودکار خاصي انجام مي‌دهيد که ما انجام نمي‌دهيم؟

بله، مسلم است که کنترل تعدادي از عوامل بيماري‌هاي مغز و اعصاب در دست خود ما است. درست است که نمي‌توانيم همه استرس‌هاي محيطي را کنترل کنيم تا احتمال ابتلا به ام‌اس را در خودمان کاهش بدهيم، اما با کمک روانشناس و مطالعه کتاب‌هاي روانشناسي مي‌توانيم ياد بگيريم چگونه با آنها مواجه شويم.


مورد ديگر عواملي مانند چربي خون بالا، ديابت و فشارخون است که باعث سکته‌هاي مغزي مي‌شود و بايد مراقب باشيم که اگر به آنها دچار شديم، به‌خوبي درمانشان کنيم. خود من حتما براي کنترل کردن قند خونم چکاب مي‌دهم و حتما هرسال يک چکاب کلي مي‌دهم.

فشارخونم را هم 1 بار در ماه کنترل مي‌کنم. نکته مهم ديگر ورزش کردن است که من باوجود مشغله زيادي که دارم پيوستگي ورزشم را حفظ مي‌کنم و سعي مي‌کنم، در هفته 3 نوبت ورزش کنم؛ البته ممکن است يک هفته 2 نوبت و يک هفته 1 نوبت بتوانم ورزش کنم، اما ورزش کردن پيوسته را کنار نمي‌گذارم، چون پيوستگي در ورزش نکته خيلي مهمي است.

نوع غذا خوردن شما چگونه است؟

شکر و نمک ازجمله چاشني‌هايي هستند که همه بايد آنها را کم کنيم. خود من فقط هنگام پختن غذا در آن نمک مي‌ريزم؛ البته به‌قدري که همه مي‌گويند کم‌نمک است. نمکدان هم به‌هيچ‌وجه سر سفره ما نيست و اگر هم کسي بخواهد بياورد اجازه نمي‌دهم. البته درست است که اعضاي خانواده از اين شيوه راضي نيستند، اما ما بايد اين شعار را که‌ «باوجوداينکه اين غذا مضر است، چون دوستش دارم پس آن را مي‌خورم» از سرمان بيرون کنيم و اين عبارت را به خود تلقين کنيم که من غذايي را دوست دارم که براي سلامتي‌ام مفيد باشد.

البته مي‌توان براي جبران بي‌نمکي غذا، از چاشني‌هاي ترش‌مزه هم استفاده کرد. موضوع مهم ديگر شکر است که حتما بايد مصرف آن را محدود کنيم. من به‌جاي شيرين کردن چاي صبحانه‌ام، در آن دارچين دم مي‌کنم و مصرف خوراکي‌هايي که قند طبيعي دارند را هم محدود کرده‌ام، چون قند است و اين تفکر اشتباهي است که خوردن عسل و برگه خشک ميوه‌هاي شيرين اشکالي ندارد.

نکته ديگر اين است که چربي هم بايد کمتر خورد و بايد اراده‌اي به خرج بدهيم که غذاهايي مانند آبگوشت را که عادت کرده‌ايم پرچرب بپزيم، کم‌چرب‌تر بخوريم. خود من به‌هيچ‌وجه کله‌پاچه که غذاي بسيار چربي است، نمي‌خورم و مربا و خامه را هم محدود کرده‌ام.

فرزندانتان را چه طور به خوردن شکر و نمک کم عادت داديد؟
من تا 1 سالگي به‌هيچ‌وجه در غذاي بچه‌ها شکر و نمک نريختم و بعد از آن‌هم که به سر سفره آمدند، همان غذاهاي کم‌نمکي را خوردند که ما خورديم. خانواده‌هايي که فرزند کوچک دارند، بايد به ياد داشته باشند تا حد امکان در غذاي او شکر و نمک نريزند تا ذائقه کودک به آنها عادت نکند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: