کد خبر: ۶۳۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 26
شفاآنلاین :سلامت>تغذیه>آهن يك ماده معدني لازم براي بدن است كه در دوره بارداري نيز نياز به آن بيشتر مي‌شود. زماني كه نياز بدن در طول هفته‌ها بيشتر مي‌شود بدن متاسفانه نمي‌تواند آن را توليد كند اما قادر به ذخيره‌سازي آن است.
به گزارش شفا آنلاین : هر وقت صحبت از «آهن» به ميان مي‌آيد همه به ياد اسفناج مي‌افتند. اما واقعيت اين است كه آهن بدن با مصرف گوشت قرمز به‌ خوبي تامين مي‌شود. در نتيجه لازم است كه مصرف گوشت قرمز (گوشت گاو، گوساله)، گوشت پرندگان، ماهي و غذاهاي دريايي را در اولويت قرار دهيد. سبزيجات، حبوبات و غلات نيز حاوي آهن هستند اما ميزان آن كمتر از گوشت است. علاوه بر اين آهن منابع غيرحيواني كمتر جذب مي‌شوند. آهن يك ماده معدني لازم براي بدن است كه در دوره بارداري نيز نياز به آن بيشتر مي‌شود. زماني كه نياز بدن در طول هفته‌ها به اين ماده معدني بيشتر مي‌شود بدن متاسفانه نمي‌تواند آن را توليد كند اما قادر به ذخيره‌سازي آن است. در اين مطلب چند توصيه ساده براي جذب و افزايش ذخيره آهن در خانم‌ها را عنوان مي‌كنيم.
ويتامين C براي جذب هر چه بيشتر آهن لازم و ضروري است. بنابراين لازم است كه عادت كنيد در هر وعده غذايي به همراه غذايتان سبزيجات يا يك عدد ميوه سرشار از ويتامين C ميل كنيد. توصيه مي‌كنيم سبزيجاتي مانند فلفل دلمه‌اي‌ قرمز و سبز، بروكلي و چغندر را در اولويت قرار دهيد. درباره ميوه‌ها نيز مي‌توانيد به كيوي، پرتقال، آناناس، گريپ‌فروت، پاپايا، انبه، توت‌فرنگي و غيره اعتماد داشته باشيد. مي‌توانيد از آب طبيعي اين ميوه‌ها نيز استفاده كنيد. 
 ميوه‌هاي خشك، مغزها و دانه‌هاي مفيد
براي خودتان تنقلات سالم سرشار از آهن تهيه كرده و داخل يك ظرف دربسته بگذاريد. اين ظرف را هميشه دم دستتان داشته باشيد. ميوه‌هاي خشك، مغزها (آجيل) و دانه‌ها جزو انتخاب‌هاي فوق‌العاده هستند. ميوه‌هاي خشكي مانند كشمش و زردآلوي خشك سرشار از آهن بوده و انرژي زيادي به شما مي‌دهند. اين ميان‌وعده‌هاي سالم منبع انرژي و فيبرهاي غذايي هستند. 
 جايگزين ملاس سبزبا شكر مصرفي 
هميشه گفته مي‌شود كه ملاس سياه كه به شكر مازندران نيز معروف است منبع خوب آهن محسوب مي‌شود. اما يك قاشق غذا از آن صرفاً 0. 9 ميلي‌گرم آهن دارد كه در يك برش نان نيز اين ميزان آهن موجود است. واقعيت اين است كه ملاس (شيره قند) حاوي قند و كربوهيدرات‌هاست و بنابراين كالري نيز دارد. در اين بين ملاس سبز كه به «بلك سترپ» نيز معروف است همان طعم را داشته اما حاوي 3 برابر آهن بيشتري است. اين شيره سياه قند را مي‌توانيد از عطاري‌ها تهيه كرده و جايگزين نيمي از قند مصرفي روزانه‌تان بكنيد تا علاوه بر جذب آهن بيشتر، كالري كمتري دريافت كنيد. 
 آلو خشك را دريابيد
آلو خشك يكي از منابع آهن و ويتامين C است. در نتيجه به افزايش ميزان آهن بدنتان كمك زيادي مي‌كند. همچنين مي‌توانيد آب آن را به آب‌ميوه‌ها اضافه كنيد. 
 جوانه‌ گندم بخوريد
جوانه گندم نيز منبع فوق‌العاده آهن براي خانم‌ها محسوب مي‌شود. مي‌توانيد اين جوانه‌هاي مغذي را به سالادها و ماست اضافه كرده و ميل كنيد. 
 جعفري فراوان كنار گوشت و مرغ
اگرچه نمي‌توان جعفري را منبع فوق‌العاده آهن براي خانم‌هاي باردار دانست اما نبايد از آن غافل شد. در نتيجه بهتر است عادت كنيد در كنار تمام غذاها بويژه گوشت و مرغ و سبزيجات ديگر حتماً جعفري قرار دهيد. اين سبزي علاوه بر زيباسازي غذا به افزايش ارزش آن نيز كمك زيادي مي‌كند. 
 از نوشيدن چاي زياد بپرهيزيد
چاي باعث كاهش درصد آهن جذب شده مي‌شود. بهتر است به جاي مصرف چاي از دم‌نوش‌هاي مفيد استفاده كنيد. دم‌نوش بوته تمشك يكي از دم‌نوش‌هاي خوب براي خانم‌هاي باردار است. اين دم‌نوش از بروز سقط‌ جنين پيشگيري كرده و به كاهش و تسكين انقباض‌هاي عضلاني كمك مي‌كند. دم‌نوش بوته تمشك تقويت‌كننده خوب رحم است و مي‌توانيد آن را از سه ماهه اول بارداري استفاده كنيد. 
 تخم شربتي در برنامه‌ غذايي‌
تخم شربتي منبع فوق‌العاده امگا 3 و سرشار از فيبر است. يك قاشق غذاخوري از اين دانه‌هاي ريز به اندازه 2 برش نان گندم كامل يعني حدود 4 گرم فيبر وارد بدن‌تان خواهد كرد. تخم شربتي همچنين حاوي ميزان زيادي كلسيم، آهن و ويتامين C است. مي‌توانيد از تخم شربتي آسياب شده در دسرها، اسموتي‌ها و همچنين ماست استفاده كنيد. 
 مكمل مصرف كنيد
در دوره بارداري نياز به آهن بالا مي‌رود. بنابراين در صورت لزوم، پزشك، مصرف مكمل آهن را از پايان سه ماهه دوم يا سوم تجويز مي‌كند. در حالت كلي لازم هست كه يك ساعت قبل و يك ساعت بعد از مكمل‌هاي آهن چاي مصرف نشود. بهتر است از پزشك‌تان طريقه مصرف درست مكمل آهن را سوال كنيد و بر حسب دستور پزشك آنها را مصرف كنيد. 

 

دلايل موخوره
یک متخصص پوست و مو گفت: موخوره يا دوشاخه شدن مو زماني رخ مي‌دهد كه موها شكننده شده و رطوبت كافي خود را از دست مي‌دهند و مي‌تواند به دلايل ارثي و محيطي باشد. مهرداد حسيني گفت: مو خوره يا دوشاخه شدن مو گاهي به دليل بيماري‌هاي ارثي و ژنتيكي و گاهي به دليل عوامل محيطي رخ مي‌دهد. وي ادامه داد: موخوره اگر به دلايل ارثي يا تغذيه نامناسب باشد بايد آن را مراعات كرده و در جهت تقويت موها تلاش كرد و برخي اقداماتي كه به تشديد موخوره مي‌انجامد را كم كرد و تغذيه را بهبود بخشيد. اين متخصص پوست و مو گفت: اما اگر به دلايل محيطي و اكتسابي باشد و مو رطوبت خود را از دست بدهد معمولا به دليل استفاده از شامپوهاي نامناسب، سشوار كشيدن زياد، رنگ كردن موها به دفعات بالا، استفاده از شامپوهاي اسيدي يا قليايي و در معرض نور خورشيد بودن است. حسيني گفت: موهايي كه خشك و شكننده شده اند با لخت كردن و شانه كردن نامناسب دچار موخوره مي‌شوند كه حتي روي رشد موها نيز تاثير سوء مي‌گذارد. وي افزود: براي جلوگيري از موخوره زدن مو مي‌توان شست‌وشوي موها را در هفته كمتر كرد و به هنگام شستن با ملايمت با مو رفتار كرد. اين متخصص پوست ومو گفت: همچنين از شامپوهاي ملايم و مناسب براي موهاي خشك و شكننده كه نرم كننده دارند استفاده كرد و گاهي ميزان موخوره به حدي مي‌شود كه با تجويز پزشك، استفاده از برخي ماسك‌هاي مو نيز توصيه مي‌شود. حسيني، چرب كردن نوك موها را قبل از خشك شدن كامل آنها براي كاهش موخوره موثر دانست و گفت: همچنين مي‌توان موها را با برخي كرم‌ها يا روغن‌هاي گياهي مثل زيتون و بادام چرب كرد. وي افزود: بهتر است از سشوار كردن موها با درجه حرارت بالا و شانه كردن موها با برس‌هاي زبر خودداري كرد.

آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: